Deravá štátna kasa nie je len odraz krízy a zlých prepočtov


Peniaze budú chýbať, kým neprestane zbojnícke rozkrádanie verejných financií

Oto BALOGH – Karikatúra: Ľubomír KOTRHA

V časoch globálnej krízy sa stále intenzívnejšie zdôrazňuje nevyhnutnosť konsolidácie verejných financií. Konsolidovať znamená dávať do poriadku a v tomto smere je na Slovensku práce nad hlavu. Už aj preto, lebo politické elity pri zápase o hlasy voličov sľubovali, že v prípade získania ich dôvery dajú veci do poriadku. Nakoniec sa konsolidovalo iba verbálne a neriešených problémov pribúdalo. Až sa nám v čase hospodárskej krízy kompletne zosypali na hlavu. 

Cestou konsolidácie verejných financií sa vydalo už niekoľko slovenských vlád a ani tá ostatná, ktorá sa ujala moci po predčasných marcových voľbách v tomto roku, nie je výnimka. Problém je jedine v tom, že obete na oltár nápravy kládli väčšinou daňoví poplatníci, permanentne čičíkaní sľubmi, že ide už o posledné uťahovanie opaskov. Berúc do úvahy aktuálny tohoročný vývoj štátneho rozpočtu a úradujúcou vládou prijatý balík konsolidačných opatrení, dovolíme si tvrdiť, že história sa opakuje.

■ ROZPOČTOVÉ VAJATANIE

Vláda Ivety Radičovej bola pri moci pätnásť mesiacov, ale konca volebného obdobia sa nedožila. Oficiálne skončila 11. októbra 2011 po parlamentnom hlasovaní o eurovale, aj keď v skutočnosti dovládla „vďaka“ nie príliš šťastnej novelizácii Ústavy SR až do predčasných parlamentných volieb (10. 3. 2012). V období od októbra 2011 do marca 2012 táto vláda nesmela prijímať nijaké kľúčové ekonomické rozhodnutia, ale napriek tomu prijala viacero takých rozhodnutí, ktoré rozhodne nezlepšili vývojové parametre verejných financií. Nastupujúca vláda takpovediac zdedila štátny rozpočet na rok 2012, ktorý bol naplánovaný s deficitom 4,6 percenta HDP a hospodárskym rastom 3,4 percenta. K tomuto rozpočtovému záväzku sa prihlásila, ale čoskoro sa ukázalo, že štátny rozpočet na rok 2012 stojí na fiktívnych číslach. Až teraz sa ukázal skutočný zmysel slov bývalého ministra dopravy a predsedu KDH J. Figeľa, ktorý ešte pred pádom Radičovej vlády vyhlásil, že koalícia bude niektoré veci v rozpočte upravovať tesne po jeho prijatí a na situáciu bude reagovať aj opatreniami počas roka 2012. No politický vývoj chcel inak a tak štátny rozpočet pre rok 2012 zostal v podobe, v akej bol predložený parlamentu.

■ SITO ČI LOTÉRIA?

V právnej praxi sa možno zriecť dedičstva, ktoré dedičovi prináša viac problémov ako úžitku. V prípade vlády to samozrejme možné nie je a dedičstvo v podobe štátneho rozpočtu na rok 2012 prijať musela. A vzhľadom na jeho vývoj musela prijať aj viaceré opatrenia. Tie sa stretli s nevôľou terajšej opozície, ktorá osobitne ťažko niesla zrušenie tzv. rovnej dane a zavedenie progresívneho zdaňovania. Exminister Figeľ reagoval na vládne opatrenia blogom s titulkom Je štátny rozpočet deravé sito či lotéria?, v ktorom sa stal terčom jeho pozornosti úradujúci minister financií, ktorému ,,už tretíkrát chýbajú financKažimír minister financiíie v štátnom rozpočte“. Štátny rozpočet vyzerá naozaj ako sito či lotéria, čo úradujúca vláda zistila onedlho na to, ako si osvojila jeho parametre. Ukázalo sa, že výpadky daňových a odvodových príjmov ohrozujú nielen tohoročný, ale aj budúcoročný rozpočet. Už februárová prognóza z plánovaných príjmov ukázala schodok 125 mil. eur, júnová 196 mil. eur a septembrová 363 mil. eur. Mesiac pred koncom tohto roka sa ukázalo, že ministerstvo financií reálne pracuje s rozpočtovými prostriedkami, ktoré sú o 639 mil. eur nižšie, než boli plánované. Len čo sa týka daní, je to menej o 696 mil. eur. Aj po prijatí konsolidačných opatrení, s ktorými vláda prišla postupne od polovice roka 2012, predstavuje celkový výpadok daní a odvodov oproti plánom 490 mil. eur.

■ NEHÁDŽTE TO NA KRÍZU

Obrovské diery v príjmovej časti štátneho rozpočtu prinútili úradujúcu vládu doslova prekopať rozpočet pre rok 2013, ktorý sleduje prioritný cieľ – splniť medzinárodné záväzky Slovenska a dostať deficit štátneho rozpočtu pod 3 percentá HDP. Oficiálnych dôvodov na tento krok je viac: ochladenie ekonomiky pre vývoj v eurozóne, nesúlad medzi rastom spotreby domácností a poklesom výberu DPH od právnických osôb a zhoršenie plnenia dane z príjmov právnických osôb.

Isté je, že tohoročné rozpočtové výpadky vláde situáciu v budúcom roku nezjednodušili, skôr naopak. Základným predpokladom zdravého vývoja verejných financií je však prijatie takých opatrení, ktoré zamedzia ich rozkrádaniu a prispejú k výraznému zníženiu korupcie vo verejnom sektore. Zásada reálnosti štátneho rozpočtu a externé vplyvy krízy zohrávajú pri formovaní rozpočtu svoju úlohu, ale jeho hlavný problém máme doma – z verejných financií si politické garnitúry urobili zlatú baňu. Obrovské diery v príjmovej časti štátneho rozpočtu prinútili úradujúcu vládu doslova prekopať rozpočet pre rok 2013, ktorý sleduje prioritný cieľ – splniť medzinárodné záväzky Slovenska a dostať deficit štátneho rozpočtu pod 3 percentá HDP. Oficiálnych dôvodov na tento krok je viac: ochladenie ekonomiky pre vývoj v eurozóne, nesúlad medzi rastom spotreby domácností a poklesom výberu DPH od právnických osôb a zhoršenie plnenia dane z príjmov právnických osôb.

Isté je, že tohoročné rozpočtové výpadky vláde situáciu v budúcom roku nezjednodušili, skôr naopak. Základným predpokladom zdravého vývoja verejných financií je však prijatie takých opatrení, ktoré zamedzia ich rozkrádaniu a prispejú k výraznému zníženiu korupcie vo verejnom sektore. Zásada reálnosti štátneho rozpočtu a externé vplyvy krízy zohrávajú pri formovaní rozpočtu svoju úlohu, ale jeho hlavný problém máme doma – z verejných financií si politické garnitúry urobili zlatú baňu.