Galéria Jána Koniarka opäť na tepe dňa

thumbnail

VÝSTAVA

Pohotová umelecká reakcia Dudas Brothers na dianie u východných susedov

Galéria Jána Koniarka opäť na tepe dňa

Tibor B. HAČKO – Foto: autor

Súčasné dianie na Ukrajine pozorne sledujú najmä ekonomické a vojensko-politické zoskupenia, a prirodzene sú v centre pozornosti všetkých svetových médií. Zaujímavo a mimoriadne pohotovo zareagoval aj umelecký front v Galérii Jána Koniarka v Trnave. V Synagóge – Centre súčasného umenia poskytli mimoriadne široký priestor na prezentáciu bratom Jurajovi a Ivanovi Dudášovcom.

Od začiatku roka sa v Galérii Jána Koniarka (GJK) uskutočnilo a je stále sprístupnených viacero zaujímavých výstav. Pozoruhodné Straty a nálezy československého dizajnu, výstava k nedožitým sedemdesiatim narodeninám slovenského grafika Karola Ondreičku (1944 – 2003), Igor Piačka s výstavou Doba nežná mapuje desať rokov svojej maliarskej tvorby a Miloš Balgavý – ako rodák ocenený v marci 2013 Cenou mesta Trnavy – sa s Cestami farieb prezentuje ukážkou najnovšej tvorby, pričom je to aj jeho prvé vystúpenie v mestskej galérii mesta vôbec.

CIELENÁ SYMBOLIKA

Bratia Ivan a Juraj Dudášovci v inštalácii Spolu/Každý sám za seba reagujú aktuálne na napäté a zahmlievané dianie na Ukrajine. Nesnažia sa riešiť zámerne neprehľadnú politickú situáciu, ale v prezentácii sa rozhodli vtiahnuť návštevníka do úvah prostredníctvom videointerpretácií a dynamických projekcií. Priestor využili vlastnými, sofistikovanými, mediálnymi technológiami tak, že divák je aktívnou súčasťou udalostí z posledných týždňov či mesiacov. Ich laterna magika búra ľahostajnosť a núti potlačiť pasivitu. Návštevník vlastnou akciou mení výraz. Divákom vyvolaná zmena nevyznieva nudne, komentár si každý vytvára sám. Stáva sa nielen zákopovým pozorovateľom, no aj priamym účastníkom vtiahnutým do krátkeho deja videoobrazu. Vystavené sekvencie obsahujú úplnú autorskú interpretáciu s precízne naprogramovanou symbolikou. Obaja autori pokračujú v duchu politického, resp. sociálneho aktivizmu. Sledujú nielen lokálny dosah z diania, ale najmä globálne závery, ku ktorým je postoj ľudí čím ďalej tým pasívnejší

PENTAGÓN V SYNAGÓGE

Jadro výstavy tvorí objekt s názvom Pentagón, umiestnený v strede synagógy. Symbolizuje všeobecne známy „americký dozor“ v globálnom politickom dianí. Vyzýva nás na premýšľanie nad blízkosťou hrôzy. Situovanie sivého objektu uprostred plochy, ako aj jeho namierenie „hrotom ku vchodu“ symbolizuje výhražný, resp. varujúci postoj. K všetkým – k Rusku, k protivníkom, ale aj k ich spojencom. Farba objektu reflektuje na sivé eminencie v pozadí konfliktu. Sivá zóna, ktorá by sa po vyčerpaní diplomatických možností mohla v pasívnej Európe rýchlo zafixovať. Projekcie na stenách miestnosti sú konkrétnejšie. Aplikujú pojmy izolácia a frustrácia a ich algoritmy môžeme rozvíjať donekonečna, keďže ich podstata tkvie v obludnosti, ku ktorej sa svojou povrchnosťou prepracovávame.

Juraj si na vyjadrenie umeleckého postoja zvolil minimalistický jazyk v kombinácii s jeho obľúbeným post štrukturalizmom. Ivan rozvíja  interaktívnu, autentickú videoinštaláciu – found footage z ukrajinského Majdanu. Vkladá vo vlastnom kontexte naturalistickú dekonštrukciu digitálneho obrazu pomocou obyčajného domáceho vysávača. „Vysávaním udalostí“ dianie nekompromisne deletuje. Samotný variabilný akt vymazávania má však aj druhú rovinu. Rýchle zabúdanie ľudstva na zlomové udalosti dejín v rámci nášho každodenného života. Ivanov komentár udalostí je emotívny, a tým aj pre návštevníka vizuálne atraktívnejší. Vyzýva nás na konanie, na priamy zásah.

Spolu/Každý sám za seba je monotematická videoprojekcia. V princípe ide o site-specific projekt navrhnutý priamo pre priestory Synagógy. Obaja umelci exploatujú staršie formálne prvky priestoru s novým obsahom.



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.