RTVS - o zneuctení slovenského znaku

thumbnail

Reklama na nový film Únos nevhodne zobrazuje slovenský symbol. Rada RTVS začiatkom februára tohto roka riešila podnet na moderátora B. Dobšinského aj v súvislosti s vedením diskusnej relácie Sobotné dialógy s predsedom vlády R. Ficom. Moderátor sa venoval len téme predraženého predsedníctva Slovenska v Európskej komisii a veľakrát prerušoval a vstupoval do odpovedí premiéra. Ten sa vyjadril, že takéto správanie moderátora nie je hodné jeho úrovne. Podľa viacerých členov Rady RTVS moderátor B. Dobšinský vedenie tejto diskusie profesionálne nezvládol.  Reláciu kritizovala členka Rady Dóra Hushegyiová: Po piatich minútach bol pre poslucháča jasný postoj premiéra ku kauze predraženia, opakované otázky nemali zmysel. Nadobudla som pocit, akoby pán Dobšinský chcel iba provokovať.“ Podľa ďalšieho člena Jozefa Chudíka bolo vedenie relácie neprijateľné. „Redaktor nedovolí vysloviť jednu vetu celú, nedáva priestor na vyjadrenie. Zrátajte, koľko týchto skokov do reči tam bolo. Je to vulgarizácia komunikácie, zhadzovanie autorít,“ tvrdí J. Chudík.

  • UTAJENÁ ANALÝZA

Profesionálnejší postup moderátora by privítal v rámci diskusie na Rade aj samotný riaditeľ RTVS V. Mika. Rada sa k podnetom neuzniesla. Svoje rozhodnutie odsunula. RTVS si v tejto súvislosti objednala od českej mediálnej agentúry Media Tenor analýzu o informačných reláciách v sekcii spravodajstva a publicistiky RTVS. Podľa Zmluvy č. ZM00000538 RTVS zaplatí za takúto analýzu 17 600 eur bez DPH. Analýza už je hotová, no jej obsah ostáva utajený. Sám šéf spravodajstva K. Diko je podozrivý z nadštandardnej podpory pre politickú  stranu Lipšica NOVA, zo správy citoval práve na rokovaní Rady RTVS. Informácie priniesol portál medialne.etrend.sk. Diko citoval, že transparentnosť prezentovaných tvrdení moderátora B. Dobšinského v období od septembra do decembra, kam spadajú obe hodnotené relácie, bol na sedemdesiatjeden percentách. Pre porovnanie – známy moderátor Českej televízie Václav Moravec má transparentnosť až na úrovni osemdesiat percent.

Slovenské národné noviny zaslali RTVS otázky týkajúce sa obsahu drahej analýzy a formy realizácie zmluvy cez tzv. podlimitnú zákazku. Napriek tomu, že je RTVS platená s daní občanov a príspevkov koncesionárov, odmietla na nami položené otázky odpoveď. Nedozvedeli sme sa teda o zaujímavej zmluve nič. Najskôr však pôjde o objednávku pochvaly pre prácu sekcie publicistiky a spravodajstva RTVS. Otázka tiež je, prečo RTVS prioritne neoslovuje na takéto analýzy slovenské mediálne agentúry, ale české.

  • ZNEUCTENÝ SYMBOL

„Ako pokus o vyvolanie silnej emócie, spájajúcej sa so Slovenskom, je na samom okraji únosnosti. Podobný motív sa nachádza na pomníku Ďurka Langsfelda v Kremnici, on však zomrel naozaj za slovenské záujmy. Nepoznám obsah filmu, či aj v ňom niekto podobný hrdinskému Langsfeldovi umrel za slovenské záujmy. Ak nie, paralela je neprimeraná,“ reagoval predseda Matice slovenskej Marián Tkáč na reklamný plagát nového slovenského filmu Únos, ktorý sa aktuálne premieta v slovenských kinách. Je inšpirovaný príbehom známeho zavlečenia Michala Kováča do cudziny, omilosteného z podvodu za dva milióny USD na slovenskú firmu Technopol. Reklamný plagát zobrazuje slovenský dvojkríž s ukrižovaným človekom osadeným na trojvršie, ktoré sa nachádza na smetisku (pozri obrázok). Poslanec P. Marček pre SNN v tejto súvislosti uviedol: „Umelecká tvorba nesmie byť cenzurovaná. Môže sa nám nepáčiť, môžeme mať výhrady k obsahu, forme, stvárneniu. Sloboda slova prejavu, teda aj umeleckého stvárnenia, je základným ľudským právom.“ S názorom možno súhlasiť. Ale keď Matica slovenská len zdieľala videodokument Bez 14. marca, ktorý bol tiež umeleckým stvárnením istej doby, spustila sa proti ustanovizni štvavá kampaň. A to pritom za video nezaplatila ani cent, pričom verejnoprávna RTVS je koproducentom filmu Únos. Ani v tejto záležitosti neboli SNN úspešné a verejnoprávna RTVS, platená z daní občanov a koncesií, na otázky, ako sa podieľala na koprodukcii filmu, nereagovala. Rovnako ani hovorca Ministerstva kultúry SR J. Bednár.

„Že sa k niečomu takému prepožičala verejnoprávna RTVS,  ma vôbec neprekvapuje. Hodnotové nastavenie manažmentu, ako aj osadenstva spravodajstva či iných kreatívnych zložiek vyústili k tomu, čo dnes v RTVS vidíme,“ zhodnotil pre SNN politológ R. Michelko.

Maroš SMOLEC – Ilustrácia: reklamný plagát na film Únos - Karikatúra: A. MIŠANEK

Čítajte aj komentár na túto tému:

Únos alebo Trápna politická agitka



1 Komentár

  • Fero Popekle

    Staci pocuvat Radio FM alebo Devin (kvazi intelektualske okruhy pre mladeho/narocneho posluchaca) a mate neoliberalnu propagandu ako vysitu 1) pro multi kulti/imigracia 2)anti tramp (kazdy den na FM nieaka ta narazka) 3) pro homo agitka, a na zaver nesmie chybat: 4) holokaust a veci s nim spojene bonus: 5) fetacky festival pohoda a jeho PR, ktory je ako taky fajn, len cca 1/3 ucastnikov su fetaci (alkohol, marihuana mozno aj nieco lepsie)...

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.