Slovenská televízia svoju „objektivitu“ trapne obraňuje

thumbnail

Sofistikovane podsúvajú komentáre. Rada Rozhlasu a televízie Slovenska (Rada RTVS) nepovažuje účelové spravodajstvo verejnoprávnej televízie v rámci predvolebnej kampane na amerického prezidenta koncom minulého roka za nesprávne. Na nevhodnosť spravodajského zdroja poukázala Matica slovenská. Upozornila na nevyvážený spravodajský spot zameraný proti kandidátovi, dnes už americkému prezidentovi Donaldovi Trumpovi. Matica slovenská požiadala Radu RTVS ešte 14. novembra 2016 o prešetrenie dodržania základných princípov objektivity  vo vysielaní verejnoprávnej RTVS na stanici STV 1. „Prekročením spravodajského žánru a zaradením nevhodného príspevku, resp. zdroja bolo uvedenie spravodajskej reportáže po názvom Klip kapely Pussy Riot chcel varovať Američanov pred Trumpom. Ide o punkovú hudobnú skupinu z Ruska, ktorej speváčka Nadja (Nadežda Tolokonnikovová) žije v Kalifornii a bola v roku 2012 spolu s ďalšími dvoma členkami skupiny odsúdená v Rusku za nelegálny koncert v moskovskom Chráme Krista Spasiteľa. Hudobná skupina sa nedôstojne prezentovala a urážala tento ruský kresťanský symbol. Rovnako nevkusný a urážajúci je aj jej najnovší videoklip, v ktorom varovala Američanov, aby nevolili Trumpa. Redaktorka RTVS Dominika Pišťanská asi považuje odsúdenú pankáčku za relevantný zdroj informácií, ktorá je tým najvhodnejším expertom na hodnotenie slobodného rozhodovania amerického voliča. Podľa nášho zámeru nevhodným výberom spravodajského spotu a zdroja RTVS porušila svoje informačné a nezávislé zákonné postavenie,“ konštatovala Matica slovenská.

  • VŠETKO JE OK

Predseda Rady RTVS I. Gallo má však iný názor. „Rada RTVS považuje redakčnú nezávislosť za jeden z hlavných atribútov verejnoprávneho média. Vzhľadom na to, že RTVS v tomto prípade neporušila zákon, pri rešpektovaní jej redakčnej nezávislosti a svojich zákonom stanovených kompetencií nevidí Rada RTVS dôvod na vyvodzovanie zodpovednosti voči RTVS,“ odpovedal predseda Rady RTVS až 30. januára 2017 po tom, čo Matica namietala, že Rada RTVS v jej podnete nekoná. Podľa neho je spravodajstvo RTVS objektívne. „Na základe Štatútu programových pracovníkov a spolupracovníkov RTVS je Rozhlas a televízia Slovenska pri príprave a vysielaní spravodajských a publicistických programov nezávislá. Vylučuje sa zásah politických, ekonomických, spoločenských a iných lobistických skupín do ich prípravy a vysielania. Okrem organizačných štruktúr RTVS nemá nikto vplyv ani právo rozhodnúť o zaradení alebo nezaradení spravodajského a publicistického programu do vysielania,“ vysvetlil ďalej I. Gallo.

  • KONANIE V ČECHÁCH

Verejnoprávna televízia je zo zákona informačná inštitúcia. Pri výbere a zostavovaní svojej spravodajskej relácie musí postupovať nezávisle. Počas predvolebnej kampane na amerického prezidenta sa jej spravodajstvo podobalo na jednostrannú kritiku kandidáta D. Trumpa. Ako by bola agitátorom proti Trumpovi – pritom slovenský divák nemohol nijako americké voľby ovplyvniť.

Podobný prípad sa stal aj v Čechách. Tamojšia Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie však konštatovala porušenie zákona zo strany Českej televízie, keďže v rámci predvolebnej kampane na amerického prezidenta nadržiavala kandidátke demokratov H. Clintonovej a miešala spravodajské informácie s hodnotiacimi komentármi. A to tak, že viac priestoru poskytla americkým osobnostiam, ktoré podporovali práve demokratku. Česká televízia neobjektivitu odmietla.

„Hlavný dôvod českej rady je to, čo často vidno aj v slovenskej verejnoprávnej televízii. Namiesto čistých spravodajských faktov podsúva koncesionárom hodnotiace prvky – skryto a sofistikovane. Tak sa to stalo aj v reportáži, na ktorú sme upozornili. Slovenská televízia má od nezávislosti ďaleko. Napríklad moderátor M. Havran pozýva do sebou sprivatizovaného vysielacieho času len ‚vyvolených‘ tej správnej strany v prípadných polemických diskusiách. Stalo sa to aj nám. Za Maticu pozval predsedu, na ktorého útočili dvaja oponenti i samotný Havran. V tejto relácii nebývajú vyvážene zastúpené obe strany. Neobjektivitu  a prílišnú angažovanosť – nie spravodajský odstup – priznal aj moderátor Slovenského rozhlasu B. Dobšinský, ktorý sa za relácie s premiérom R. Ficom ospravedlnil,“ uviedol pre SNN správca MS Maroš Smolec, ktorý podnet inicioval.

Pavol JAVORSKÝ – Karikatúra: Andrej MIŠANEK



1 Komentár

  • Slovenské národné noviny

    SNN preverujú skutočnosť, že RTVS zalatila českej mediálnej agentúre Tenor Media takmer 18 000 Eur bez DPH za analýzu, že redaktori RTVS sú objektívni a profesionálni. Nie je aj na Slovensku dosť takýchto agentúr?

Pridaj komentár