Správa o popsongoch, autoroch a interpretoch

thumbnail

Zväz autorov a interpretov populárnej hudby udelil ceny za rok 2017. Zväz autorov a interpretov populárnej hudby (ZAI) odovzdal  18. januára 2018 výročné ceny za rok 2017. Ocenenia v podobe sošky mikrofónu si v bratislavskom Dome kultúry Zrkadlový háj prevzali v ôsmich kategóriách interpreti, redaktori a organizátori hudobných podujatí. Toto ocenenie, udeľované uznávanými profesionálmi na našej hudobnej scéne, je momentálne jedným z najobjektívnejších ukazovateľov stavu našej populárnej hudby. Obraz o tom, ako to s našou populárnou hudbou vyzerá, môžeme získať z viacerých zdrojov. Kedysi taká populárna poslucháčska anketa Zlatý slávik je u nás už minulosťou a aj v susedných Čechách po nedávnych škandáloch s manipuláciou výsledkov v mene „korektnosti“ to so slávikom nevyzerá najlepšie. Ceny Slovenského ochranného zväzu autorského (SOZA) sú zaťažené parciálnymi ukazovateľmi, ako je frekvencia skladby v médiách či inými mimoumeleckými záujmami. Zvolení zástupcovia ZAI sa takto pri oceňovaní azda najviac približujú objektívnosti.

OD PUNKU K POÉZII
V kategórii Album roka 2017 dostala ocenenie za album Pustite Karola skupina Horkýže Slíže, ktorá sa stala aj Skupinou roka 2017. Speváčkou roka je Sima Martausová, spevákom roka Paľo Horváth zo skupiny Živá voda, objavom roka je skupina Aces.

Skupina Horkýže slíže je na našej rockovej scéne nesporná stálica. Muzikanti z Nitry, vychádzajúci pôvodne z hardrocku a punku, si vytvorili svoj nezameniteľný štýl do značnej miery postavený aj na textoch, často provokatívnych, v ktorých nechýba humor či irónia. Ich najnovší album Pustite Karola je tak trochu návratom k ich hudbe spred desiatich rokov, no svojou pestrosťou a vynaliezavosťou určite tak skoro poslucháčov nudiť nebude.

Speváčka roka 2017 Sima Martausová je výnimočný zjav na našej hudobnej scéne. Mladá dáma, ktorá si sama píše hudbu aj texty a okrem toho je herečkou v Radošinskom naivnom divadle, dokáže svojou charizmou ovládnuť pódium a jej zvláštne poetické texty sú doslova pohladením duše.  „Veľmi sa teším z ocenenia a som veľmi vďačná, pritom som to vôbec nečakala. Beriem to však tak, že toto ocenenie patrí aj mojej kapele a hlavne fanúšikom, lebo vďaka nim máme vypredané koncerty. Rok 2017 bol pre mňa jedným z najlepších a najkrajších rokov po hudobnej aj životnej stránke,“ dodala ocenená Sima Martausová.

Oproti nej Paľo Horváth je na našej scéne už pár desaťročí, keďže je jedným zo zakladateľov legendárnej Tublatanky. Ako spevák v novom zoskupení Živá voda spolu s vynikajúcim gitaristom Pecim Uherčíkom produkujú skutočne plnokrvný rock. No a tvrdšiu podobu rocku, zatiaľ s anglickými textami, hrá i objav roku mladá bratislavská skupina Aces.

HUDOBNÉ LADENIE

Držiteľka Ceny Zväzu autorov a interpretov speváčka roka 2017 Sima MARTAUSOVÁ.

Celoplošnou rozhlasovou stanicou roka je Rádio Anténa Rock. Na ceny ZAI boli nominované aj verejnoprávne Rádio Slovensko a Rádio_FM, ktoré sa umiestnili na potešiteľnom druhom a treťom mieste, no a regionálnou rozhlasovou stanicou roka je Rádio Aligátor. Hudobným redaktorom roka sa stal Roman Bomboš z Rádia Slovensko, cenu za dlhodobú podporu slovenskej hudby v médiách získal František Strempek z verejnoprávneho Rádia Regina.  Festivalom roka je Dobrý festival v Prešove, ktorý organizuje Miro Tásler, kapelník IMT Smile. V tejto súvislosti je zaujímavé, že mediálne masívne podporovaná trenčianska Pohoda skončila až na šiestom mieste.  Usporiadateľom roka sa stal Dušan Drobný, šéf agentúry Topfest, klubom roka s kapacitou nad dvesto divákov je Majestic Music Club Bratislava a klubom roka s kapacitou do dvesto divákov Blue Note v Novom Meste nad Váhom.

Ocenený hudobný redaktor Roman Bomboš vyslovil pri odovzdávaní Cien ZAI zaujímavú myšlienku: „Je to úžasné, človek sa dostáva do kontaktu s interpretmi, pozná ich, veľakrát sa z profesionálnej roviny stali kamarátske väzby a je fajn byť pri tom a mať možnosť podporiť slovenských interpretov, pretože či chceme, alebo nechceme, je to časť nášho národného kultúrneho dedičstva. Teším sa vždy, keď vyjde nový slovenský album, všetci poznáme osvedčené staré hity, ale chceme poznať aj to, čo robia interpreti teraz.“

ĽADY SA POHLI

V prvom kole ocenení ZAI bolo rozdaných päťstoštyridsaťštyri hlasov a návrhy na nominácie obsahovali pätnásť rozhlasových staníc, dvadsaťjeden hudobných redaktorov, dvadsaťpäť usporiadateľov, dvadsaťosem klubov, tridsaťtri festivalov, tridsaťpäť skupín a interpretov v kategórii objav roka, tridsaťsedem albumov, štyridsať skupín a štyridsaťdva speváčok a spevákov.
Nedávno v jednom rozhovore konštatoval spevák Miro Žbirka ako jeden z „nestorov“ našej populárnej hudby, že slovenská populárna hudba nevyužila šancu, ktorá sa jej naskytla po novembri 1989. V mnohom mal pravdu. Začiatočná zahltenosť mediálneho priestoru importovanou anglofónnou hudbou znamenala stagnáciu na našej hudobnej scéne. Zdá sa však, že ľady sa pohýnajú. Objavujú sa nové tváre a v zaujímavých projektoch sa vracajú ostrieľaní interpreti, klubová scéna sa stabilizovala a určite značným podielom prispel k renesancii našej scény aj zákon o povinných kvótach slovenskej hudby v rádiách. Všetky spomínané danosti zhrnul na záver  predseda Rady ZAI a hlavný organizátor Martin Sarvaš:  „Veľmi ma potešila účasť nominovaných aj fachmanov od hudby, ukázalo sa, že slovenská scéna je bohatá, že je veľa albumov každý rok, že je veľa klubov, kde sa hrá dobrá muzika. Mne sa páči, že je to podobné ako pri druhom kole politických volieb, že po prvom kole boli iní favoriti na ocenenia, pri druhom kole je to potom rokenrol alebo underground. Mne osobne sa páči, že ocenenia brali rockovo zameraní interpreti.“

Maroš M. BANČEJ  Foto: autor



Pridaj komentár