Usadlá stabilita alebo nedvižná stagnácia?

thumbnail

Dianie v kultúre za uplynulý rok naznačuje situáciu v roku 2018. Aj pre kultúru a kultúrne dianie platí nepísaný zákon kontinuity, pokiaľ, samozrejme, idealisticky neočakávame voľajakú „kultúrnu revolúciu“. Takže výhľady na rok 2018, ktorý sa v celej svojej kráse rozprestiera pred nami, vychádzajú zo spätného pohľadu na rok 2017. Objektívne vzaté, minuloročné dianie v kultúre  pôsobí z hľadiska konzumenta, ale aj odborníka či tvorcu takpovediac usadlým dojmom. Nijaké prudké otrasy, medializované škandály, výnimočné počiny. To už si viac prišli na svoje čitatelia bulváru, keďže  pseudokultúra so svojím kultom „celebrít“ bola v uplynulom roku určite dynamickejšia.

Ak vyššie napísané rozmeníme na drobné, tak v uplynulom roku prebehli tradičné kultúrne podujatia v „štandardnom režime“. Od Mesiaca fotografie cez potupne vyobcované Bienále ilustrácií Bratislava až po celoslovenské literárne súťaže, knižný veľtrh Bibliotéka či folklórne a populárne festivaly všetky akcie sa za väčšieho či skôr menšieho záujmu médií uskutočnili a určite si našli svojich priaznivcov.  Azda mediálne najsledovanejšou udalosťou, priamo súvisiacou a vplývajúcou na kultúru, bola v polovici roka 2017 voľba generálneho riaditeľa RTVS. Ako víťaz z nej vyšiel Jaroslav Rezník ml., no ani v tomto prípade sa tajne očakávané personálne zemetrasenie nekonalo.

 ■ ZNOVUOBJAVENÝ FOLKLÓR          

Ak by sme použili terminológiu z populárnych ankiet, tak „skokanom roka“ sa vlani stal nesporne folklór. Odštartovala to verejnoprávna RTVS programom Zem spieva a náhle si celkom slušný potenciál ukrytý v našom ľudovom dedičstve uvedomili aj médiá. Prejavilo sa to aj na našom najtradičnejšom Folklórnom festivale Východná, ktorého šesťdesiaty tretí ročník zaznamenal historický rekord v návštevnosti a aj mediálne pokrytie festivalu bolo oproti minulým rokom na oveľa vyššej úrovni. A to aj napriek tomu, že povedzme oproti politicky signifikantnému festivalu Pohoda bol FF Východná neporovnateľne slabšie propagovaný. Nasledovali aktivity Lúčnice v Tatrách, rôzne fúzie folklórnych a rockových muzikantov, zvýšil sa záujem aj o ľudové tradície, kroje, ľudovú slovesnosť – skrátka folklór zaznamenal v minulej sezóne potešiteľný nástup. V tejto súvislosti je len dobré, že aj Matica slovenská so svojím folklórnym festivalom na Devíne ukázala, že nielen trendy prijíma, ale ich aj spoluvytvára.

V ZNAMENÍ OSMIČIEK

Slovenský folklór z Východnej.

Ak sa pozrieme na dve kľúčové slovenské umelecké inštitúcie – SNG a SND, rok 2018 vyzerá sľubne. Po divácky úspešných projektoch z minulého roka, ako bola napríklad výstava Adamčiak – začni, chystá naša kľúčová výtvarná inštitúcia výstavu s názvom Osmičky. Tento výstavný projekt je netradične navrhnutý do átria Esterházyho paláca ako séria malých výstav k osmičkovým výročiam: februáru 1948, augustu 1968 a  októbru 1918.  Základom výstavy je dlhá, tri metre vysoká stena – „galerijná nástenka“, na ktorej sa budú v časovom slede výročí striedať obrazové koláže. Výsledkom bude, prenesene povedané, pripomienka socialistického „nástenkárstva“. Koláže budú pozostávať z výtvarného materiálu rôzneho charakteru (obrazy, fotografie, dokumenty), primárne zo zbierok SNG.  Súčasťou projektu bude aj nástenka venovaná sedemdesiatemu výročiu vzniku Slovenskej národnej galérie a vernisáž sa bude konať  28. februára 2018. Určite bude udalosťou aj ďalšia výstava s názvom Filla – Fulla: Osud umelca, vernisáž ktorej je naplánovaná 12. júla 2018. Ide o projekt  Made in Czechoslovakia, ktorý je venovaný stému výročiu vzniku Československej republiky. Autori v ňom mapujú tvorbu dvoch klasikov českého a slovenského moderného umenia: Emila Fillu (1882 – 1953) a Ľudovíta Fullu (1902 – 1980), ktorých zástoj v etablovaní moderného umenia v Čechách a na Slovensku považujú za kľúčový a svojím spôsobom aj porovnateľný.

ZAUJÍMAVÉ DIVADLO

Naša prvá divadelná scéna SND chystá na tento rok niekoľko zaujímavých predstavení. Kľúčovú úlohu zrejme zohrá Činohra, ktorá predstaví svojim divákom monumentálne dielo ruského klasika F. M. Dostojevského Krotká v réžii Eduarda Kudláča, no a záver divadelnej sezóny bude v znamení jedného z najväčších a najslávnejších diel svetovej literatúry, hry L. N. Tolstého Vojna a mier v réžii Mariána Amslera. Ani v deväťdesiatej ôsmej divadelnej sezóne nebude chýbať nový titul z dramaturgickej línie písanej na telo herca o kontroverzných témach. Modrý salón ponúkne premiéru komornej inscenácie na motívy života a tvorby speváčky Marty Kubišovej pod názvom Kabaret Normalizácia alebo Modlitba pre Martu  v réžii Matúša Bachynca. Kultúrne dianie v roku, ktorý máme pred sebou, bude pravdepodobne v súlade s nadpisom „stabilizované“ a nijaké otrasy neočakávame. Bohužiaľ, ani zvýšenú aktivitu profesijných umeleckých organizácií, ktoré sú ako keby v útlme. Naproti tomu sa začínajú aktivizovať rôzne regionálne združenia a skupiny nadšencov, ktorí aj vďaka Fondu na podporu umenia dokážu zorganizovať inšpiratívne  a divácky príťažlivé kultúrne podujatia. V SNN sme napríklad spomenuli Putovný festival poézie Pars Poetry, ktorého prvý oficiálny ročník spolu s rovnomennou autorskou súťažou sa uskutoční práve na jeseň v roku 2018. Hovorí sa, že roky s osmičkou zvyknú byť v niečom prelomové. Ostatne, ako sme už spomenuli, SNG sa tým inšpirovala na pripravovanú výstavu. No aj bez numerológie máme v tomto roku niekoľko významných výročí, ktoré si patričný kultúrny „doprovod“ doslova žiadajú. Verím, že Matica slovenská nepoľaví v nastúpenej dynamike a v obrodnej ceste a do mozaiky kultúrnych podujatí pridá aj v roku 2018 kvalitné a inšpiratívne akcie.

Alexander GOCZ – Foto: archív SNN

 

Text pod foto: Folklórny festival Východná 2017.