Úspešná bilancia našej kinematografie

thumbnail

V Bratislave sa odvíjal štvrtý ročník prehliadky Týždeň slovenského filmu. Slovenský film urobil za ostatné roky dôležitý krok dopredu. Aby sa tak stalo, bolo potrebné, aby sa zladilo niekoľko faktorov. V prvom rade sa stabilizovalo autorské zázemie a tvorivé tímy, čo prinieslo spolu s pestrejšou tematickou ponukou zvýšený záujem divákov, no a v neposlednom rade sa prostredníctvom Audiovizuálneho fondu, ktorý vznikol z iniciatívy MK SR, vniesol systém aj do financovania našej národnej kinematografie. Minulý rok sa do dejín slovenskej kinematografie zapíše ako mimoriadne úspešný. Do slovenských kín prišlo na slovenské filmy takmer jeden a pol milióna divákov a štyri filmy – Všetko alebo nič Marty Ferencovej, Čiara Petra Bebjaka, Únos Mariany Čengel Solčanskej a Cuky Luky Karla Janáka prepisovali historický rebríček návštevnosti domácich filmov v ére samostatnosti. V uplynulom roku dokonca na dvoch prvých priečkach TOP 10 návštevnosti všetkých filmov v distribúcii figurovali slovenské filmy Všetko alebo nič a Čiara. Už štvrtý ročník prehliadky Týždeň slovenského filmu sa uskutočnil od 9. do 15. apríla 2018 v Kine Lumière v Bratislave a po prvýkrát filmy z jeho programu mohli v rovnakom termíne vidieť aj diváci v ďalších deviatich slovenských mestách. Podujatie bolo zamerané na prezentáciu a podporu slovenského filmu, pričom voľne nadväzovalo na mimoriadne úspešný rok slovenskej kinematografie. Prehliadka Týždeň slovenského filmu uviedla celkovo tridsaťosem slovenských filmov, ktoré mali v minulom roku premiéru. Diváci mohli vzhliadnuť tridsať dlhometrážnych, dva stredometrážne a šesť krátkych filmov. Mira Ulman, programový dramaturg Týždňa slovenského filmu, na tlačovej konferencii povedal: „Toto podujatie ponúka jedinečnú šancu dopozerať v kine to, čo diváci vlani nestihli. V programe sú snímky, ktoré sa v minulom roku dostali do kín alebo mali premiéru a producenti ich prihlásili na národnú filmovú cenu Slnko v sieti. A hoci sa v kategórii krátky hraný film Slnko v sieti neudeľuje, rozhodli sme sa do programu zaradiť i študentské filmy Magic Moments a Atlantída, 2003, ktoré mali výbornú odozvu v zahraničí.“

O úspešnosti slovenskej kinematografie hovorí aj fakt, že s výnimkou Benátok sa slovenské filmy vlani zúčastnili takmer na všetkých prestížnych medzinárodných filmových festivaloch od Rotterdamu cez Berlín, odkiaľ si film Piata loď priniesol Krištáľového medveďa a koprodukčná snímka Cez kosti mŕtvych Strieborného medveďa – Cenu Alfreda Bauera. Na tradičnom karlovarskom festivale získal film Čiara Krištáľový glóbus za najlepšiu réžiu a minoritná slovenská koprodukcia Křižáček Krištáľový glóbus za najlepší film.

SPRIEVODNÉ PODUJATIA

Počas Týždňa slovenského filmu boli okrem filmového programu pripravené tiež panely s hodnotením minuloročných hraných, dokumentárnych a animovaných filmov, ktoré dopĺňal panel o filmovej vede a kritike. Uskutočnil sa aj seminár o významnom slovenskom filmovom publicistovi Pavlovi Brankovi, kde  o jeho profesionálnych aktivitách i živote hovorili jeho priatelia, spolupracovníci a filmoví teoretici, no a pre súťaživých záujemcov bol pripravený vedomostný kvíz o slovenskom filme Múdry pondelok, ktorého výhercovia získali lákavé ceny, najmä rôzne publikácie venované filmu ako umeniu i spôsobu komunikácie.  Po vlaňajšom záujme o diskusie sa organizátori prehliadky tento rok rozhodli zorganizovať ich pre návštevníkov podujatia na štyri celospoločenské témy. Po filme Špina Terezy Nvotovej sa uskutočnila diskusia na tému Odkrývanie tabu sexuálneho násilia a vyrovnávania sa s ním, po filmoch Mečiar od tej istej autorky a filme Únos prebehla  diskusia pod názvom 90. roky: na čo sme zabudli a na čo by sme chceli zabudnúť, no a po filmoch Všetko alebo nič a Čiara sa diskutovalo na tému Čo robí divácky film diváckym.

PÚŤ PO SLOVENSKU

Okrem Bratislavy sa Týždeň slovenského filmu tento rok premiérovo a v rovnakom termíne uskutočnil aj v ďalších deviatich slovenských mestách, a to v Banskej Bystrici (Filmový klub v Múzeu SNP), v Kežmarku (Kino Iskra), Košiciach (Kino Úsmev), Martine (Kino Strojár), Nitre (Kinoklub Tatra), Spišskej Novej Vsi (Kino Mier), Trenčíne (ArtKino Metro), Trnave (Kultúrne centrum Malý Berlín) a v Žiline (Stanica Žilina-Záriečie). Z tohto pohľadu sa celé podujatie ukázalo ako perspektívne a pre rozvoj našej kinematografie prínosné. Organizátor Slovenská filmová a televízna akadémia (SFTA) a spoluorganizátori Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) a Slovenský filmový ústav (SFÚ) odviedli kus profesionálnej práce, pričom podujatie  finančne  podporili Audiovizuálny fond SR, autorská spoločnosť LITA, Slovenská pošta a  Nadácia Tatra banky. Ostáva veriť, že budúcoročný piaty ročník Týždňa slovenského filmu položí ako „polo - jubilejný“ základ tradície prospešnej pre našu kinematografiu.

Maroš M. BANČEJ ‒ Foto: autor