Verejnoprávnosť a iné prísľuby

thumbnail

Voľba nového generálneho riaditeľa verejnoprávnej RTVS je tak trocha v mediálnom tieni teroristických útokov a protikorupčných pochodov. Zdá sa, že ani pre novinárov z denníkov drukujúcich vládnej opozícii to nie je horúca téma dňa. Bežný koncesionár má k dispozícii čerstvé výstupy z projektov, ktoré jednotliví kandidáti predstavovali. Pozrime sa na nich bližšie. Verejné vypočutie kandidátov na generálneho riaditeľa Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) poslancami Národnej rady  SR bolo až na zopár momentov takpovediac štandardnou „povinnou jazdou“ potenciálnych šéfov nášho verejnoprávneho média. RTVS sa zdá byť za posledné dva roky konsolidovanou ustanovizňou, ktorá aj napriek občasným výhradám udržiava svoju spravodajskú zložku v politickej rovnováhe a dokáže prísť aj s originálnym programom, akým bola súťažná relácia Zem spieva.

MUŽI Z REKLAMY

Na základe žrebu ako prvý absolvoval verejné vypočutie súčasný generálny riaditeľ RTVS Václav Mika, za ktorým nasledovali – odborník na reklamu Fedor Flašík, šéf a spolumajiteľ reklamnej agentúry Creo/Young Michal Ruttkay a generálny riaditeľ Tlačovej agentúry Slovenskej republiky (TASR) Jaroslav Rezník. Súčasný šéf RTVS Václav Mika označil svoj projekt za projekt kontinuity postavený na hodnotách verejnoprávnosti a následne predstavil svoju víziu RTVS o päť rokov – v roku 2022.  Počíta so zvýšením financovania pre RTVS, prednostne so zvýšením základnej sadzby tzv. koncesií zo 4,64 eura na sedem eur. Popri modeli založenom na kombinácii koncesií, vlastných príjmov a príspevkov zo zmluvy so štátom uvažuje aj o variante financovania cez štátny rozpočet, a to pevným percentom HDP, konkrétne 0,225 percenta. To by podľa Miku vychádzalo približne rovnako ako v prípade zvýšenia koncesií. Chce dosiahnuť, aby RTVS bola absolútny líder v mediálnom priestore. Poskytne štyri plnoformátové stanice a piatu špecializovanú. Fedor Flašík chce zlepšenie riadenia, spravodajstva, publicistiky, vlastnej tvorby i nové priestory pre RTVS. Verejnoprávna inštitúcia by si podľa neho zaslúžila aj tretí program. Je za pokračovanie zlučovania verejnoprávnych médií, a to za pričlenenie TASR k RTVS a vznik „verejnoprávneho domu“. Budovu SRo, známu ako obrátená pyramída, by v budúcnosti videl ako galériu. RTVS a TASR by sa podľa Flašíka mali zmeniť na akciovú spoločnosť so stopercentnou účasťou štátu.

MEDIÁLNA REVOLÚCIA

Michal Ruttkay má predstavu, že „RTVS musí byť úspešným príbehom“. Ešte pred vypočutím prezentoval, že by zachoval súčasný stav financovania s hlavným príjmom z koncesií. Ruttkay má predstavu, že táto ustanovizeň musí totiž zareagovať na štvrtú priemyselnú revolúciu, na novú digitálnu éru. Chce priniesť nový systém personalizovanej tvorby programu, ktorý bude zamierený na rôzne záujmové skupiny a bude rešpektovať všetky vekové skupiny, a to aj mladú generáciu orientovanú na online zdroje. „Dnes RTVS nepatrí tejto mladej generácii,“ povedal. Chce priniesť inovácie a technológie, kde sa divák stáva tvorcom obsahu. Jaroslav Rezník začal svoju prezentáciu hroziacimi bariérami v šírení televízie, čo súvisí s prechodom na digitálne vysielanie televízie aj rozhlasu. Poslancom pripomenul nevyhnutné legislatívne zmeny v tejto oblasti. Podľa neho je otázkou, či ostanú koncesie ako hlavný zdroj príjmov RTVS; podľa neho však výška koncesií nie je adekvátna. „Realitou je hybridný model,“ doplnil. Predpokladá „hybridný model“ financovania súvisiaci s prechodom na digitalizáciu. Vo svojom projekte kritizoval súčasné vedenie za komerčnejší prístup k programu. Televízna Jednotka má byť podľa Rezníka plnoformátová, Dvojka venovaná deťom a náročnému divákovi a Trojka športu, publicistike a zdravému životnému štýlu. Zároveň povedal, že sa chce vrátiť k pôvodným názvom, a to Slovenský rozhlas a Slovenská televízia. V rozhlase by posilnil zameranie jednotlivých staníc na ich pôvodnú dramaturgiu a tvorbu.

VEREJNOPRÁVNY STATUS

Bývalá šéfka TV Markíza Zuzana Ťapáková predstúpila pred mediálny výbor a ďalších poslancov národnej rady ako posledná. Svoj projekt rozvoja a riadenia RTVS na roky 2017 až 2022 charakterizovala štyrmi slovami vychádzajúcimi zo skratky RTVS – rodina, tradície, vzdelanie a spoľahlivosť.  Prieniky so svojím projektom vidí v projekte jedného z jej predrečníkov Jaroslava Rezníka. Nepriamo kritizovala niektoré návrhy Michala Ruttkaya zamerané na vznik nového online kanála najmä pre mladých ľudí sledujúcich v súčasnosti nie klasické médiá, ale sociálne siete a ďalšie internetové zdroje. V súčasnosti je podľa Ťapákovej RTVS viac komerčná, ako by mala byť. Posilnila by spravodajstvo, vlastnú novú pôvodnú slovenskú tvorbu a detské programy. Podľa jej slov by si viac pozornosti zaslúžil rozhlas. Do budúcnosti chce uvažovať o treťom televíznom kanáli zameranom na deti, šport a publicistiku. Ak by sa stala šéfkou RTVS, chcela by v RTVS posilniť jej verejnoprávny status.  Ako pre médiá povedal predseda výboru Dušan Jarjabek, do pléna NR SR posúva všetkých osem kandidátov a poslanci by o novom šéfovi RTVS mali v tajnej voľbe hlasovať v prvom kole 15. júna a v prípade potreby v druhom kole 22. júna.

Alexander GOCZ – Foto: archív

 



Pridaj komentár