Výstava pre všetky zmysly

thumbnail

V SNG otvorili výstavu venovanú dielu muzikológa a výtvarníka Milana Adamčiaka. Avízo o pripravovanej výstave s netradičným a tak trochu provokatívnym názvom Adamčiak, začni! sme už na stránkach SNN uverejnili v súvislosti s článkom o náhlej smrti muzikológa, výtvarníka a všestranného avantgardného umelca Milana ADAMČIAKA. Táto odbornou i laickou verejnosťou veľmi očakávaná výstava mala v priestoroch SNG slávnostnú vernisáž 23. marca 2017, bohužiaľ, už bez účasti hlavného protagonistu, ktorý zomrel uprostred jej príprav 16. januára tohto roku. Avantgardné umenie aj napriek tomu, že mu režim do roku 1989 nebol naklonený, vygenerovalo na Slovensku viacero výrazných osobností. Milan Adamčiak patrí medzi ne, a preto sa spomínaná výstava radí v rámci SNG k udalostiam tohto roka. Ako uvádza galéria na svojej internetovej stránke:  „Názov výstavy Adamčiak, začni!, na ktorom sa s kurátormi dohodol autor sám, sme sa rozhodli ponechať. Vyjadruje pioniersku povahu autorových tvorivých snažení a zároveň obsahuje aj autobiografický motív. Adamčiak začínal stále – v záujme o všetky oblasti kultúry sa stal bytostným intermedialistom. Sám hovoril, že ho zaujímalo ‚vedieť mnoho o niečom aj niečo o mnohom‘. Svoj autentický inter- a transdisciplinárny program postavil na prieniku vedy, hudby, poézie a vizuálneho umenia. Vytvoril obdivuhodné dielo v oblasti Novej hudby, vymyslel a realizoval množstvo originálnych hudobných nástrojov, zvukových objektov a akustických prostredí. Grafické partitúry, ktoré koncipoval v prepracovanej typológii, sú konceptuálnymi umeleckými dielami, ale sú aj nekonvenčnými skladbami, často interpretovanými domácimi aj zahraničnými hudobníkmi.“

PARTITÚRY AKO VÝZVA

Základnú časť výstavy tvoria grafické partitúry Milana Adamčiaka, ktoré provokujú svojou hravosťou, často s ironickým podtextom, a keď si napríklad hudobník predstaví, ako by mal z týchto čiar, geometrických obrazcov a štruktúr hrať, už v samotnom princípe nemôžu vzniknúť dve rovnaké sklady. Kurátorka Lucia Gregorová Stach k tomu dodáva: „Možno povedať, že vďaka Milanovi Adamčiakovi má slovenský konceptualizmus vo svete ,zvuk‘. Retrospektívna výstava predstavuje v hlavných črtách jeho osobnosť a mnohovrstevnú intermediálnu tvorbu od roku 1964 po súčasnosť: konceptuálne umenie, film, experimentálnu poéziu, hudobnú grafiku, akcie a happeningy, objekty a autorské hudobné nástroje či výber z jeho osobitého archívu. Ako si želal autor, prehliadka je určená pre všetky zmysly návštevníkov, dokonca sa priamo v nej konajú sprievodné podujatia – diskusie, živé vystúpenia, programy pre rôzne vekové kategórie, hudobné interpretácie a performancie.“

Milana ADAMČIAK

Kurátor a kunsthistorik Michal Murín, ktorý bol blízkym priateľom Milana Adamčiaka, má azda najlepší prehľad o jeho diele. „Adamčiakova tvorba a umelecká kariéra sa úspešne začala v šesťdesiatych rokoch 20. storočia, keď sa veľmi mladý autor aktívne zapojil do neoavantgardných tendencií v slovenskom výtvarnom umení. V normalizačnom období sedemdesiatych a osemdesiatych rokov tvoril skôr skryte, neverejne. Záujem o Adamčiakovu tvorbu sa objavoval v niekoľkých periodických vlnách. Prvou vlnou bol začiatok deväťdesiatych rokov spojený so vznikom Spoločnosti pre nekonvenčnú hudbu a Transmusic Comp. až po Cageovu návštevu v Bratislave v roku 1992. Druhá vlna záujmu vznikla po roku 2000, keď realizoval samostatné výstavy v Nitre, Žiline a  Bratislave. Tretia vlna záujmu prišla po uvedení dokumentárneho filmu Muzikológ tvorca (2009) Arnolda Kojnoka.  V tomto dynamicky sa rozvíjajúcom období ukončila jeho tvorivú cestu náhla smrť.“

HRAVÉ NÁSTROJE

Okrem spomínaných partitúr sú lákavou súčasťou výstavy aj neobyčajné hudobné nástroje, ktoré Milan Adamčiak programovo vytváral. Keďže veľmi dobre poznal napríklad slovenské ľudové nástroje a vedel ich vyrobiť, odtiaľ bol len krôčik k tomu, aby začal vytvárať nástroje vlastné. Napríklad citaru z vyhodeného priečinka, takzvanú „šuflíkovú citaru“, fujary z novodurových trubíc a  mnohé ďalšie. Navyše pri svojich vystúpeniach, napríklad so zoskupením SNEH, nemal problém použiť ako nástroj hoci aj motyku alebo prázdne plastové nádobky od jogurtov.  Ostatne, Milan Adamčiak si ctil svoje ružomberské korene a zdôrazňoval zástoj Slovenska vo svete hudby, a to nielen experimentálnej, ale aj vážnej, populárnej či folklórnej. Návštevník výstavy si teda skutočne môže zamestnať všetky zmysly. Zrak mu padne na často bizarné grafické partitúry so zvláštnym výtvarným čarom. Vzápätí príde na rad sluch, keď si zo slúchadiel môže vypočuť, ako túto rozšantenú kresbu interpretovali hudobníci, pre ktorých bola určená, hmat využije pri dotyku s autorovými hudobnými nástrojmi, no a chuť, chuť tiež tvoriť a objavovať mu azda ostane, keď sa za ním zatvoria brány výstavy Adamčiak, začni!, ktorá v SNG potrvá do 4. júna.

Alexander GOCZ – Foto: archív autora

Text pod foto:

 Novátorský umelec Milan Adamčiak.

Unikátna šuflíková citara vyrobená z priečinka v stole.



Pridaj komentár