Životná dráma, poslanie a odkaz  Karola Wojtylu

thumbnail

Muzikál Povolanie Pápež je ťahákom Divadla Andreja Bagara v Nitre. Pri rehabilitácii miesta a postavenia pôvodnej národnej dramatickej tvorby v repertoároch slovenských divadiel zohráva významnú úlohu  dramaturgia a umelecké smerovanie nitrianskeho Divadla Andreja Bagara. Po rokoch opájania sa našich divadiel vrátane našej reprezentatívnej národnej scény prílivom akože atraktívnych, často aj bulvárnych západných hier ohlásilo nitrianske divadlo už v roku 2007 sezónu, v ktorej uviedlo šesť titulov od starších slovenských autorov. Boli to hry Jozefa Gregora Tajovského, Júliusa Barča-Ivana, Františka Švantnera, Dobroslava Chrobáka a zakončili ju operetou Gejzu Dusíka Modrá ruža.

MADE IN SLOVAKIA

Hudobno-dramatickým dielom – muzikálom Daniela Heviera Povolanie Pápež, otvára nitrianske divadlo terajšiu sezónu a uvedie v nej diela mladšej generácie slovenských autorov. Diváci v sezóne nazvanej Made in Slovakia uvidia hry Laca Keratu,  Ivana Bukovčana, Táne Kusej, Miroslava Válka, Márie Rázusovej- Martákovej (Jánošík) a Evy Boruševičovej (Štefánik). Už dávnejšie, pred premiérou muzikálu Povolanie Pápež, divadlo avizovalo, že touto inscenáciou má v úmysle pristúpiť k osobnosti Karola Wojtylu oslavne a ódicky. Divadlo ho chce predstaviť ako charizmatickú osobnosť, ako  človeka, ktorý okrem teologického poslania a na pozadí dramatickej doby bol aj osobnosťou so silným sociálnym cítením a dokázal svet očariť tak intelektom, ale aj prostotou a priamosťou.

PÔSOBIVÝ TVAR

Tento zámer sa podarilo vo viacerých ohľadoch naplniť. Autorom predlohy je básnik Daniel Hevier, hudbu skomponoval Gabo Dusík. Tvorcom komplexného a veľkolepého inscenačného tvaru je poľský režisér Jerzy Jan Poloński. Významnou mierou k úctyhodnému výsledku divadlo dospelo aj vďaka viacerým ďalším členom tvorivého kolektívu z Poľska. Vzťahuje sa to predovšetkým na invenčného choreografa Jaroslava Stanieka a projektanta animácie a scény Damiana Styrna. Zo slovenských tvorcov muzikálu spomeňme ešte dramaturgiu Svetozára Sprušanského, hudobné naštudovanie Evy Pacovskej, kostýmy Doroty Cigánkovej a nie na poslednom, skôr na poprednom mieste predstaviteľa titulnej postavy Jána Pavla II. Jána Galloviča.

HERECKÝ KONCERT

Gallovičom stvárnený všeobecne známy a uznávaný  pápež  je presvedčivý. Svojou prirodzenou ľudskou typológiou, pôsobivým hlasovým prejavom a hereckou tvárnosťou bol priam ideálnym predstaviteľom titulnej postavy. V inscenácii však účinkoval takmer celý herecký súbor nitrianskeho divadla, viacero hostí a asi dvadsať dobrých tanečníkov z LUK dance company.

papez-wojtila_divadloV spomínanom veľkolepom a obsažnom javiskovom tvare, aj v časovo relatívne dlhom, zohrávajú významnú úlohu funkčne zakomponované animácie a projekcie, v ktorých vystupujú okrem iných aj vodca sovietskych komunistov Leonid I. Brežnev či rozporuplný poľský mocenský predstaviteľ generál Wojciech Jarulezski, ktorý v čase nástupu revoltujúcej odborovej Solidarity nariadil v krajine stanné právo. Účinkuje tu takmer desiatka kardinálov (okrem iných aj Ján Chryzostom Korec), Satan (hrá ho Eva Pavlíková), Ježiš Kristus (Martin Fratrič) i atentátnik na pápeža Mehmed Ali Agca (Peter Oszlík).

ŽIVOTOPISNÝ DEJ

V inscenačnom tvare sledujeme život Karola Wojtylu od jeho narodenia cez kňazskú službu v malej poľskej dedine, neskôr  pôsobenie na čele krakovského arcibiskupa až po jeho pontifikát a záver života. Duchovne rastie a silnie, aj keď fyzicky starne a upadá.

Isteže, predstavenie by mohlo byť o čosi sústredenejšie, koncíznejšie a najmä kratšie. Divadelne pôsobivo a sugestívne však demonštrovalo princíp, že cirkev, na čele ktorej ako pápež Ján Pavol II. stál, je založená na láske, odpúšťaní, spravodlivosti a ľudskom porozumení. V tom je jej poslanie pri prežití, obohatení a zveľadení našej pozemskej púte. Karol Wojtyla bol poslom týchto cieľov.  Najmä o tom je nitrianska, aj produkčne veľká a náročná muzikálová inscenácia, ktorej sa zámer  oslavnosti a odióznosti veľkej osobnosti našich novodobých dejín, podarilo naplniť.

                                                                                                                                                                                                                          Milan POLÁK – Foto: agentúrny servis

Autor je divadelný kritik a historik   

 



Pridaj komentár