Nová scéna po novom


Durdiak - Nová scénaNový generálny riaditeľ Novej scény má ambiciózne plány

Marek DANKO 

Bratislavské Divadlo Nová scéna zažilo hviezdne časy aj obdobia tápania. Keď sme nedávno v SNN písali o výstave k jeho 65. výročiu založenia, končil sa článok prianím, aby nadviazalo na svoju slávnu tradíciu z čias prvých pôvodných slovenských muzikálov, rozšantených operiet a spevohier, v ktorých okrem iných hercov excelovali aj Július Satinský a Milan Lasica.

Zdá sa, že pod vedením nového generálneho riaditeľa Juraja Ďurdiaka začína DNS chytať dobrý vietor do divadelných plachát. Nová scéna je pojem nielen pre Bratislavčanov, ale aj pre návštevníkov zo všetkých kútov Slovenska. Staršia a stredná generácia nedá dopustiť na prvý slovenský muzikál Cyrano z predmestia z rokov sedemdesiatych či na bravúrnu spevohru dvojice L+S Plné vrecká peňazí. Mladšiu generáciu oslovila Klietka bláznov či najnovšie „elánovský“ Ôsmy svetadiel. Jedno je však isté. Divadlo Nová scéna na jednej strane dokáže osloviť ľudí, na strane druhej zmeny vedenia súboru za posledné desaťročie vyvolávali otázniky i vášne a nezriedka aj útoky kritiky, že sa za „štátne peniaze“ vyrába komercia. Juraj Ďurdiak je generálnym riaditeľom DNS od januára tohto roka a na obvinenia z komercie reagoval na nedávnej tlačovej besede prečítaním emotívneho vyhlásenia. Ale k tomu ešte dôjdeme.

  • PRINC A VEČERNICA

Hneď na úvod predstavil generálny riaditeľ DNS niekoľko nových titulov, ktoré majú ambície stať sa divadelnými udalosťami. Pre malých aj veľkých divákov sa pripravuje výpravný rozprávkovo-rodinný muzikál Princ a Večernica, ktorý prenesie divákov do sveta fantázie, snov, rozprávok, neba i zeme. Vznikol na podnet generálneho riaditeľa Juraja Ďurdiaka na motívy rozprávky Boženy Němcovej O Slnečníkovi, Mesačníkovi a Veterníkovi. Samozrejme, inšpiráciou k tomuto predstaveniu bol aj legendárny film Princ a Večernica, v ktorom si pred rokmi zahral princa šéf divadla. Ten nám k pripravovanému predstaveniu povedal: „Zvolili sme tento titul, lebo v sebe kombinuje atraktivitu titulu, ktorý poznajú generácie, a jeho prapôvodný námet je aj v slovenskej ľudovej rozprávke. Zdalo sa nám to ako výborná pôda na vytvorenie pôvodného slovenského rodinného muzikálu.“ Zároveň sme sa dozvedeli, že novým umeleckým riaditeľom DNS sa stal jej dlhoročný člen, vynikajúci a obľúbený herec Karol Čálik, čo je samo o sebe prísľubom do budúcnosti.

  • GRÓF POZÝVA

Prvýkrát zrušil operetu na Novej scéne v roku 1999 Milan Kňažko a vtedajší riaditeľ divadla Marek Ťapák. Neskôr, v roku 2005, vedenie divadla zrušilo spevohru a tým aj operetu, čím nastalo na našej scéne takpovediac operetné vákuum. Práve preto začiatkom budúceho roka pripravuje DNS komponovaný program zložený z najkrajších árií, ktoré ponúka svetová operetná literatúra. Predstavenie ponesie názov Gróf Orlowski pozýva a jeho cieľom by okrem iného malo byť overenie záujmu verejnosti o operetnú tvorbu. Zdá sa, že operetný žáner, kedysi taký obľúbený, sa vďaka DNS, kde má domovské miesto, predsa len vracia k životu. Ako čerešnička na torte správ odznela vzápätí informácia o založení Tanečného súboru, ktorý začal fungovať 1. apríla tohto roku, má trinásť členov a divadlo počíta aj so samostatnými tanečnými predstaveniami. Riaditeľ zároveň chystá konkurzy na doplnenie hereckého súboru. „Byť členom súboru DNS je podľa mňa česť. Ak si niekto myslí, že nie je, tak nech si nesťažuje, že som mu nepredĺžil zmluvu,“ dodal na túto tému Juraj Ďurdiak.

  • ZÁSADNÉ VYHLÁSENIA

            Záver tlačovej konferencie patril dvom dôležitým informáciám. Prvou bol Deň detí v DNS, keď divadlo 1. a 2. júna 2012 otvorí dvere všetkým malým aj veľkým divákom. Počas Dňa otvorených dverí sa spolu s divadelným škriatkom dostanú do priestorov, kde je bežnému smrteľníkovi vstup zakázaný. „Myslíme si, že pre diváka je zaujímavé vidieť do kuchyne divadla. Chceme naše divadlo zatraktívniť aj smerom k deťom a mladým ľuďom a postupne si vychovať divákov, ktorí sa budú do Divadla Nová scéna radi vracať,“ povedal generálny riaditeľ divadla. Vzápätí však všetkých prítomných prekvapil prečítaním memoranda, ktorého hlavným obsahom bola kritika prerozdeľovania štátnych peňazí na divadlá, no najmä obrana Divadla nová scéna permanentne obviňovaného z komercionalizácie. Pomohol si pritom otázkou, že keď má divadlo pár sto divákov za mesiac a DNS desaťtisíc, ktoré spĺňa lepšie poslanie divadla, ktorým je šírenie kultúry. Zdá sa, že nový riaditeľ DNS je na najlepšej ceste nájsť ten povestný „divadelný kameň mudrcov“. To znamená vytvoriť divadlo príťažlivé pre divákov, teda zarábajúce, a zároveň udržať v danom žánri vysokú umeleckú úroveň.



Pridaj komentár