Elektronizácia medzinárodného obchodu

Foto: www.informatizacia.sk

Bratislava 12. decembra (OTS) - Nový informačný systém výrazne zjednoduší podnikateľom, ale i príslušným štátnym organizáciám viac než 380 procesov súvisiacich s dovozom, vývozom a tranzitom tovaru. Systém CEP umožňuje všetkým stranám zapojeným do medzinárodného obchodu a prepravy podať štandardizované informácie a dokumenty online, cez jedno podacie miesto. Slovensko sa týmto krokom zaradí k najvyspelejším krajinám EÚ v oblasti realizácie medzinárodného obchodu.

Centrálny elektronický priečinok (CEP) výrazne zníži administratívnu záťaž, zvýši flexibilitu vybavovania potrebných dokumentov a prinesie i priamu úsporu na správnych poplatkoch pre viac než 1200 podnikateľských subjektov. Rovnako zjednoduší proces spracovania agend aj zamestnancom zo zapojených rezortov a orgánov verejnej moci ako napr. rezortu financií, hospodárstva, kultúry, pôdohospodárstva a mnohým ďalším. Hlavnou myšlienkou systému, ktorý bude využívať až 58 orgánov verejnej moci, je princíp zjednodušenia administratívnej náročnosti pre podnikateľov. Do projektu sa okrem už spomínaných ministerstiev zapojila aj Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK), spolu so Zväzom logistiky a zasielateľstva Slovenskej republiky (ZLZ).

Z pohľadu podnikateľov ide o zjednodušenie procesu žiadania o potrebné povolenia a licencie pri podnikaní v zahraničnom obchode s tretími krajinami. Základy projektu CEP boli postavené na znížení množstva formulárov potrebných pri komunikácií s úradmi v realizácii zahraničnoobchodných transakcií. Nový systém ponúka rýchle online riešenia, bez osobnej návštevy konkrétneho úradu, prostredníctvom výberu z prehľadne usporiadaných vyše 260 elektronických formulárov. Projekt Centrálny elektronický priečinok vychádza z konceptu, ktorý Európska hospodárska komisia OSN vo svojom odporúčaní č. 33 (UN/CEFACT) definovala ako tzv. Single Window. Jeho uplatnenie v praxi znamená, že ak sú údaje zasielané v elektronickej podobe, potom by v ďalších súvisiacich procesoch nemali byť opätovne vyžadované.

V súvislosti s čo najplynulejším zavedením nového systému do praxe ponúka finančná správa podnikateľom viacero možností, ako sa v novom systéme rýchlo zorientovať a získať správne informácie o jeho fungovaní. Jednou z možností je informovať sa online cez Live chat, prípadne cez aplikáciu Live Agent, alebo telefonicky prostredníctvom Call centra finančnej správy na čísle 048/ 431 72 22. Vzhľadom na veľký počet zapojených subjektov sú zamestnanci Call centra pripravení ponúknuť používateľom okrem potrebných informácií aj kontakt na konkrétnu osobu v príslušnom rezorte či zapojenej organizácii, ktorá môže v danej veci poskytnúť odborné stanovisko. Zoznam týchto osôb je verejne dostupný na webovej stránke www.cep.financnasprava.sk. Stránka bude fungovať v režime 24 hodín/365 dní v roku.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár