KDH vyzýva Počiatka, aby stiahol z vlády projekt k obchvatu Bratislavy

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Bratislava 21. januára (TASR) – Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) by mal stiahnuť z dnešného rokovania vlády návrh PPP projektu (projektu verejno-súkromného partnerstva) na výstavbu obchvatu Bratislavy. Myslia si to predstavitelia opozičnej strany KDH Pavol Zajac a Ján Hudacký.

Dnes ráno preto doručili na ministerstvo dopravy výzvu v takomto duchu a podobnú informáciu odovzdali aj na úrade vlády. "PPP model považujeme za nevýhodný," zdôraznil Zajac na dnešnom brífingu pred úradom vlády. Podľa jeho slov je to pripravovaný "megakšeft" pre budúceho súkromného investora.

Kresťanskí demokrati však uznávajú, že obchvat tvorený časťou diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 je potrebný. V štúdii realizovateľnosti k tomuto projektu im však chýba detailnejšie porovnanie viacerých možností financovania jeho výstavby.

Žiadajú napríklad, aby ministerstvo vyčíslilo, koľko by štát stál variant, ak by výstavbu obchvatu financoval z vlastných zdrojov. A teda, ako by takáto výstavba zaťažila zadlženosť Slovenska, či za koľko by si krajina na to vedela požičať. Ďalšia možnosť, ktorá by sa podľa KDH mala prepočítať, je napríklad čiastočné financovanie niektorých úsekov obchvatu z eurofondov a zvyšok zo štátneho rozpočtu. Zároveň chcú aj detailnejšie rozpracovanie financovania obchvatu pomocou Slovenského investičného holdingu (SIH) alebo využitie zdrojov z Junckerovho plánu.

Až potom by sa podľa kresťanských demokratov mohla vláda zodpovedne rozhodnúť, ktorý model financovania obchvatu je pre štát najvýhodnejší. Ak by sa však dnes vláda rozhodla schváliť začiatok prípravy PPP projektu, KDH jej odkazuje, aby zároveň pracovala aj na možnosti prípravy financovania tohto projektu z verejných zdrojov.

Ministerstvo dopravy však argumentuje tým, že jediná možnosť, ako v súčasnosti stavať obchvat Bratislavy, je použitie modelu PPP. Z verejných zdrojov či eurofondov podľa rezortu nebudú dostatočné financie najbližších sedem rokov. Takzvaný Junckerov balíček je pritom dnes len v úvodných fázach a Slovensko zaradilo projekt D4 a R7 do zoznamu potenciálnych projektov a oznámila to ešte minulý rok Európskej investičnej banke (EIB).

"V najbližšom období sa uskutočnia aj expertné rokovania, ako by Slovensko mohlo použiť takzvaný Junckerov balíček na tento projekt. Už v samotnej štúdii je identifikovaná potenciálna úspora až do 600 miliónov eur pri využití viacerých nástrojov, vrátane SIH a tzv. Junckerovho balíčka," upozornil v utorok (20. 1.) hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Ak má niekto iné riešenie na financovanie tejto prepotrebnej cesty, nech podľa ministerstva ukáže reálne čísla. "V opačnom prípade ide o zavádzanie verejnosti," dodal Kóňa.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.