Aplikáciu HZS si už stiahlo asi 3700 ľudí, pomohla aj pri 2 zásahoch

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Vysoké Tatry 29. júna (TASR) – Novú aplikáciu Horskej záchrannej služby (HZS), ktorú predstavili v polovici júna, si za necelé dva týždne stiahlo asi 3700 užívateľov. V dvoch prípadoch už bola aj nápomocná pri záchranných akciách vo Vysokých Tatrách. Na svojej internetovej stránke o tom informovala HZS s tým, že aplikácia pomohla záchranárom pri akcii pod Baraním sedlom a pod Kohútikom v oblasti Vysokej, kde sa postihnutí nachádzali na miestach so slabým pokrytím signálom mobilných operátorov a bolo veľmi ťažké uskutočniť z tejto oblasti hovor. Z Operačného strediska tiesňového volania HZS komunikovali s oznamovateľmi prostredníctvom SMS a odoslané GPS súradnice uľahčili aj navigáciu leteckej techniky k postihnutým.

HZS už v tejto súvislosti prijala aj niekoľko podnetov pre vylepšenie aplikácie, po prehodnotení sú návrhy na vylepšenie postupne aplikované a pomocou aktualizácií sprístupňované verejnosti. Zároveň však žiada turistov, aby túto aplikáciu nezneužívali, nakoľko každá prijatá SMS z tejto aplikácie je vyhodnocovaná ako tiesňové volanie. Ak aj omylom odošlú tiesňovú SMS, mali by reagovať na spätnú SMS od HZS a informovať operátora, že pomoc nepotrebujú.

Nová aplikácia pod názvom Horská záchranná služba je novinkou pre túto turistickú sezónu a výraznou mierou môže uľahčiť prácu záchranárom a pomôcť turistom, ktorí sa ocitnú v horách v tiesni a budú potrebovať pomoc horských záchranárov. Aplikácia umožňuje posielanie SMS, ako aj volania na tiesňovú linku HZS 18300 s odoslaním GPS súradníc aktuálnej polohy, kde sa postihnutý nachádza. V aplikácii je možné aj zadanie užitočných informácii o odosielateľovi ako napr. meno, vek, váha, pohlavie, krvná skupina, alergie či choroby, ktorými trpí. Tieto informácie nie sú povinné a neovplyvňujú funkčnosť aplikácie. Pomocou nej je možné kedykoľvek a kdekoľvek získať aktuálne informácie o výstrahách v jednotlivých horských oblastiach, v zimnom období informácie o lavínovej situácii, kontakty na dispečingy jednotlivých oblastných stredísk HZS s možnosťou zobrazenia ich polohy na mape a telefonického kontaktovania.

Obsahuje tiež pravidlá pohybu na horách, či správania sa na lyžiarskej trati, ako aj krátky návod na poskytnutie prvej pomoci. Je dostupná v piatich jazykoch - slovenčine, angličtine, nemčine, poľštine a maďarčine. Záujemcovia si ju môžu stiahnuť buď na stránke www.hzs.sk prostredníctvom odkazu alebo priamo cez Google store. Túto letnú sezónu je aplikácia v skúšobnej prevádzke a HZS uvíta a bude sa zaoberať všetkými podnetmi a pripomienkami k jej fungovaniu. Po odstránení prípadných nedostatkov bude vytvorená verzia aj pre ďalšie operačné systémy.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR