Maďarsko: Učitelia odkázali Orbánovi, že hrozba štrajkom nie je vtip

Na snímke demonštranti pred budovou maďarského parlamentu na Košútovom námestí počas protestu pedagógov proti situácii vo verejnom školstve v Budapešti 15. marca 2016. Foto: TASR - Ladislav Vallach

Budapešť 17. marca (TASR) - Hrozba maďarských pedagógov štrajkom nie je vtip, odkázali dnes učitelia predsedovi vlády Viktorovi Orbánovi. Po tom, čo vyše 30.000 učiteľov protestovalo v utorok 15. marca pred parlamentom v Budapešti proti situácii vo verejnom školstve, premiér totiž v stredu povedal, že si myslel, že ultimátum pedagógov je iba vtipom.

Orbán v reakcii na otázku novinárov, čo bude, ak učitelia vstúpia do štrajku, povedal, že si myslel, že pedagógovia iba žartujú. "Ja v ten deň určite prídem pracovať," poznamenal.

Hlavný rečník utorňajšej demonštrácie a riaditeľ jedného z budapeštianskych gymnázií István Pukli na protestnej akcii vyhlásil, že vláda a prezident by sa mali učiteľom do ôsmich dní ospravedlniť za ponižovanie, ktoré museli strpieť v uplynulých šiestich rokoch. Okrem toho by vláda do 23. marca mala zvolať okrúhly stôl s "dôveryhodnými účastníkmi", v opačnom prípade 30. marca učitelia prerušia na hodinu prácu.

Pukli povedal dnes v rozhovore pre denník Népszabadság, že reakcia premiéra ho utvrdila v presvedčení, že vláda nemá stratégiu vzdelávania a preto nedokáže vecne reagovať na oprávnené pripomienky učiteľov. "Snažia sa vtipkovaním a ponižovaním bagatelizovať vážne problémy učiteľov, rodičov a žiakov," dodal.

Podľa údajov organizátorov pred maďarským parlamentom demonštrovalo v utorok až 35.000 ľudí. Učiteľský protest podporilo aj mnoho občianskych organizácií.

Platné právne normy v Maďarsku prakticky znemožňujú štrajkovať. Rečníci preto vyzývali pedagógov, aby 30. marca kládli odpor formou občianskej neposlušnosti. Ak nedôjde k pokroku, v ďalšom týždni prerušia prácu už na dve hodiny a potom na tri.

Medzi 12 požiadavkami učiteľov je zníženie rozsahu učiva, zrušenie viazaného pracovného času, zabezpečenie väčšej nezávislosti škôl pri tvorbe vyučovacích metód, slobodu voľby učebníc a zabezpečenie základných zdrojov financovania školstva.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár