Kontroverzný Lars von Trier prináša na plátna kín diela, ktoré šokujú

Na archívnej sníme je dánsky režisér Lars von Trier Foto: TASR/AP

Kodaň/Bratislava 30. apríla (TASR) – Svetoznámy dánsky režisér Lars von Trier sa v sobotu 30. apríla dožíva 60 rokov.

Ak si filmár dáva obmedzenia, čo môže a čo nemôže ukázať, prestáva byť jeho dielo zaujímavé, myslí si jeden z najdiskutovanejších režisérov súčasnosti. Lars von Trier patrí k autorom manifestu hnutia Dogma 95 presadzujúceho minimalizmus vo filme. Jeho snímky ako Prelomiť vlny (1996), Antichrist (2009), Melanchólia (2011) alebo Nymfomanka (2013) ukazujú aj veci odpudivé, kruté a provokatívne.

Rodným menom Lars Trier sa narodil 30. apríla 1956 v Kodani v Dánsku. Jeho rodičia boli liberáli, komunisti a radikálni nudisti domnievajúci sa, že trestať deti je beznádejne spiatočnícke. Budúci "enfant terrible" dánskeho filmu tak pravidelne prázdninoval v nudistických kempoch, nepoznal disciplínu a pravidlá. "Mojich rodičov nezaujímalo, či chodím do školy, alebo sa opíjam. Po takomto detstve hľadáte v živote nejaké obmedzenia," citoval režiséra istý nemecký týždenník. Už popri štúdiu na dánskej Národnej filmovej škole (Den Danske Filmskole) točil krátkometrážne študentské filmy, ktoré si odniesli ceny na filmovom festivale v nemeckom Mníchove.

Uznanie kritiky i niekoľko prestížnych medzinárodných ocenení mu priniesla voľná európska trilógia, ktorú tvoria snímky Forbrydelsens element (Prvok zločinu, 1984), Epidemic (Epidémia, 1987) a Europa (1991).

V roku 1995 dánski umelci okolo Triera a Thomasa Vinterberga odmietli smerovanie filmu a navrhli jeho obrodenie s cieľom návratu k jednoduchosti, zbavenia sa produkčných úprav a sústredenia sa na postavy a príbeh. V duchu ideí Dogmy 95 potom Lars von Trier režíroval svoje kultové snímky Breaking the Waves (Prelomiť vlny, 1996), Idioterne (Idioti, 1998) alebo Dancer in the Dark (Tanečnica v tme, 2000). Posledná menovaná dojemná dráma v hlavnej úlohe so severskou speváčkou Björk získala 10 cien z významných festivalov vrátane Zlatej palmy vo francúzskom Cannes (2000).

Na veľmi úspešnú európsku trilógiu nadviazal režisér trilógiou americkou. Tú odštartovala mysteriózna dráma Dogville (2003), v ktorej zažiarila austrálska herečka Nicole Kidmanová. Pokračovanie nesie názov Manderlay (2005), americká trilógia prinášajúca netypický pohľad na tému ľudskej dobroty a zla však ostáva nedokončená. Filmografiu nápaditého provokatéra tvorí i kritikmi ospevovaná Melancholia (2011) či mimoriadne rozporuplné snímky Antichrist (2009) a Nymphomaniac I. a II. (Nymfomanka, 2013).

Fóbiami trpiaci Lars Trier, ktorý si k menu pridal aristokraticky znejúce "von", obohacuje svetovú kinematografiu kúskami neohraničenými "normálnosťou".

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.