Slovensko a Česká republika si udržali pozíciu automobilových veľmocí

Ilustračná snímka Foto: TASR - Erika Ďurčová

Bratislava 3. apríla (TASR) – Slovensko a Česká republika si aj v roku 2016 udržali svoju pozíciu svetových automobilových veľmocí. Produkcia áut na Slovensku viac-menej stagnovala, v Česku sa zvýšila o 8,3 % a obe krajiny tak stále kraľujú rebríčku výroby áut v prepočte na obyvateľa. SR patrí prvé miesto s produkciou 192 áut na 1000 obyvateľov, ČR druhé pri počte 128 áut. Vo svojej najnovšej analýze na to upozornila UniCredit Bank.

V rebríčku produkcie áut v absolútnom vyjadrení patrí Českej republike s výrobou viac ako 1,3 milióna áut ročne 15. pozícia a krajina tvorí 1,4-% podiel na svetovej produkcii. Slovensko je na 20. mieste s produkciou tesne nad 1 miliónom áut ročne, čo predstavuje podiel 1,1 %.

V najbližších rokoch by pritom podľa analytika banky Ľubomíra Koršňáka produkcia áut v oboch krajinách mohla ďalej rásť. „Na Slovensku by sa skokovo mala zvýšiť najmä v rokoch 2018 až 2019 po spustení produkcie v závode v poradí už štvrtej automobilky v krajine (Jaguar Land Rover v Nitre). Po roku 2018 by počet áut vyrobených na Slovensku mal úspešne atakovať 1,25 milióna áut ročne,“ predpovedá.

V Česku by podľa neho produkcia mohla ďalej silne rásť aj v tomto roku, po spustení výroby nového modelového radu v tradičnej českej automobilke – Škode. Jej vstup do aktuálne v Európe veľmi žiadaného segmentu SUV by sa pritom ešte viac ako na číslach počtu vyrobených áut mohol prejaviť na pridanej hodnote automobilky, myslí si analytik.

Z analýzy vyplýva, že približne polovica áut vo svete sa v minulom roku vyrobila na ázijskom kontinente. Zostávajúcu polovicu si približne rovným dielom medzi seba delia Európa a Amerika. Zo svetového pohľadu len zanedbateľnú produkciu vykazujú Afrika a Oceánia vrátane Austrálie.

Takmer každé tretie auto na svete sa už vyrobí v Číne (29,6 %). Produkcia áut v najľudnatejšej krajine sveta totiž aj vlani dynamicky rástla, medziročne sa zvýšila o 14,5 %. Rastúca výroba v Číne podľa Koršňáka odzrkadľuje najmä silnejúci domáci dopyt – predaje áut tam stúpli o 13,7 %. Ročná produkcia a predaje áut v Číne sú pritom takmer identické, keď výroba len nepatrne, o 0,3 %, prevyšuje predaje.

Prvú trojicu najväčších svetových výrobcov áut dopĺňajú USA a Japonsko, odkiaľ pochádza približne každé desiate vyrobené auto na svete. Najväčším európskym výrobcom áut je stále neohrozene Nemecko s približne 6-% podielom na svetovej produkcii. V Európskej únii ako celku sa pritom vyrobí takmer 20 % celosvetovej produkcie osobných a ľahkých úžitkových áut, čo by úniu radilo na druhé miesto za Čínu.

Dopyt po nových autách vo svete v uplynulom roku opäť rástol, celosvetové predaje osobných a ľahkých úžitkových áut sa zvýšili o 4,7 %. Podobný rast, o 4,5 %, si pripísala aj svetová produkcia áut. Na 1000 obyvateľov sveta sa podľa analýzy vyrobilo a predalo približne 14 nových áut.

„Slovensko s minuloročnými predajmi osobných a ľahkých úžitkových áut na úrovni 18,5 auta na 1000 obyvateľov a Česko s predajmi až 27,6 na 1000 obyvateľov tak vykazujú z globálneho pohľadu nielen nadpriemernú produkciu, ale aj predaje áut,“ zhodnotil analytik.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.