Uplynul rok od tragického pádu vrtuľníka, záchranári stále spomínajú

Na snímke príslušník Horskej záchrannej služby sa klania pred fotografiami zosnulých leteckých záchranárov, ktorí zahynuli pri páde vrtuľnika pri obci Strelníky počas poslednej rozlúčky v Konkatedrále Sedembolestnej Panny Márie v Poprade 20. septembra 2016. Foto: TASR - Oliver Ondráš

Poprad/Strelníky 7. septembra (TASR) – Rok od tragického pádu vrtuľníka pri katastri obce Strelníky v Banskobystrickom okrese, pri ktorom zahynuli traja členovia posádky spolu s pacientom, si na svojich kolegov spomínajú aj na popradskej základni, odkiaľ vrtuľník vzletel. Na ich počesť, ale aj posádky vrtuľníka, ktorý sa zrútil v roku 2015 v Slovenskom raji, sa dnes v tatranskej obci Ždiar začali preteky posádok rýchlej zdravotnej pomoci Rescue Lesnica – Memoriál Mareka Rigdu a posádky OM-ATB.

"Minuloročná tragédia, pri ktorej sme stratili troch skvelých záchranárov a kolegov, poznačila každého z nás. V srdciach nám stále pretrváva bolesť, žiaľ a smútok," uviedla hovorkyňa Air-Transport Europe (ATE) Zuzana Hopjaková. Pri páde vrtuľníka Bell 429 zahynula lekárka Patrícia Krajňáková, pilot Ján Rušin a záchranár František Bartoš. "Pre Paťku, Janka a Ferka sa stala záchrana ľudského života či zdravia nielen životným mottom a povolaním, ale aj každodenným krédom. A práve tam obetovali to najcennejšie, čo mali - svoj život," doplnila. Na ich počesť leteckí záchranári v nedeľu 3. septembra odhalili pamätnú tabuľu pri kostole v Strelníkoch.

Zo záverečnej správy z vyšetrovania leteckej nehody od Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru Ministerstva dopravy a výstavby SR vyplýva, že za pád vrtuľníka je zodpovedný aj pilot. Pilot po vzlete nedosiahol bezpečnú výšku nad okolitým terénom, okrem toho sa vrtuľník počas letu stretol s lesným porastom v klesavej zákrute v prízemnej výške. Počas pádu zahynul 51-ročný pilot vrtuľníka Ján Rušin, ktorý nalietal viac ako 4649 hodín počas 15.066 letov. Na vrtuľníku Bell 429 nalietal 17 hodín 48 minút, z toho jednu hodinu 53 minút v noci. ATE tvrdí, že Rušin patril v spoločnosti k najskúsenejším pilotom, bol kvalifikovaný aj ako inštruktor a vykonával výcviky s ďalšími pilotmi.

Na snímke záchranári, hasiči a vyšetrovateľ pri troskách zrúteného záchranárskeho vrtuľníka v horách 5 kilometrov od obce Strelníky 8. septembra 2016. Foto: TASR - Branislav Račko

"Malá letová skúsenosť pilota na type vrtuľníka Bell 429 pri nočných letoch a súvisiaca zmena návykov získaných dlhoročnou praxou na vrtuľníku typu Agusta mohli viesť pri únave pilota po veľkej psychickej záťaži k jeho chybám v pilotáži," uvádza sa v záverečnej správe. Ako spolupôsobiace príčiny pádu vrtuľníka vyšetrovacia komisia uviedla aj let v náročnom horskom terénne za špecifických podmienok, nakoľko išlo o astronomickú noc. "Pilot spĺňal všetky potrebné kvalifikácie na vykonanie predmetného záchranárskeho letu. V zmysle osnov výcviku, ktoré sú schválené Dopravným úradom, rovnako spĺňal potrebný počet letových hodín v noci na vrtuľníku Bell 429. Svojimi celkovými letovými skúsenosťami patril medzi najskúsenejších pilotov našej spoločnosti," uzavrela Hopjaková.

Memoriál Mareka Rigdu sa v Ždiari koná na počesť 45-ročného lekára, ktorý zahynul pri páde vrtuľníka v Prielome Hornádu v Slovenskom raji 17. júla 2015. Spolu s ním o život počas leteckej nehody prišiel 44-ročný pilot vrtuľníka Ľubomír Majerčák, 34-ročný letecký záchranár Martin Svitana a 37-ročný náčelník Horskej záchrannej služby v Slovenskom raji Dušan Leskovjanský.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár