S deťmi s poruchami reči pracujú v Jamníku takmer polstoročie

Na snímke žiaci 2. ročníka ZŠ internátnej pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou v Jamníku Foto: FOTO TASR - Romana Buganová

Jamník 11. septembra (TASR) - Základná škola (ZŠ) internátna pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou v Jamníku vznikla ako prvá na Slovensku so zameraním na nesprávne hovoriacich. Špeciálni pedagógovia tu pomáhajú deťom prekonávať poruchy reči či učenia už bezmála polstoročie.

Škola vznikla pred takmer 50 rokmi na podnet popredného slovenského logopéda Ota Mikesku, ktorý sa stal zároveň jej prvým riaditeľom. V štyroch triedach sa najprv vzdelávalo 33 žiakov prvého až siedmeho ročníka. "Za približne päť desaťročí škola prešla rôznymi zmenami. Najprv sa tu vzdelávali žiaci prvého aj druhého stupňa, neskôr sme sa vyprofilovali na prvý stupeň," povedala pre TASR riaditeľka Janka Šúleková.

V súčasnosti školu s celoslovenskou pôsobnosťou navštevuje celkom 93 detí, niektoré z nich sú žiakmi elokovaného pracoviska v Žiline, ktoré na naliehanie rodičov otvorili pred tromi rokmi v Mojšovej Lúčke. "Žilinské pracovisko je pomerne mladé, ale veľmi dobre sa rozvíjajúce. Od Jamníka je dosť vzdialené, naša práca je o to náročnejšia, ale keďže som pôvodne Žilinčanka, pristúpila som na možnosť, že budem takzvaným lietajúcim riaditeľom," doplnila s tým, že od nového školského roka zvýšili v Žiline pre veľký záujem počet tried zo štyroch na päť.

ZŠ v Jamníku navštevujú žiaci s narušenou komunikačnou schopnosťou alebo vývinovými poruchami učenia, ich intelekt sa však pohybuje v norme. Vyučovanie preto prebieha podľa učebných osnov základných škôl bežného typu, rozšírené je o každodennú individuálnu aj skupinovú logopedickú intervenciu. "Sme bežná základná škola, nemáme tu mentálne postihnuté deti. Žiaci tu absolvujú prvý až štvrtý ročník, zvyčajne sú u nás rok alebo dva. Hneď ako je ich logopedická starostlivosť ukončená, pokračujú v štúdiu na kmeňovej ZŠ," upozornila riaditeľka, "Vyučovanie u nás prebieha hravou formou. Ani v jednom ročníku nesedia deti 45 minút v lavici, snažíme sa s nimi čo najviac chodiť do prírody a vymýšľať im rôzne aktivity."

Na Slovensku sa deťom s poruchami reči venuje len pätica ďalších škôl - v Prešove, Lučenci, Bánovciach nad Bebravou, Bratislave a súkromná v Nitre.

Šúleková: Deti neustále pracujú s mobilmi, tabletmi a prirodzene zaostávajú v iných oblastiach

Na celom svete každoročne pribúda čoraz viac detí, ktoré nie sú schopné správne komunikovať s inými osobami alebo nevedia vyslovovať určité hlásky, prípadne majú vývinové poruchy učenia. Riaditeľka Základnej školy (ZŠ) internátnej pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou v Jamníku Janka Šúleková uviedla, že v niektorých okresoch na Slovensku má 50 až 60 percent predškolákov problém s rečou.

"Je to spôsobené aj súčasnou dobou. Deti neustále pracujú s mobilmi, tabletmi a prirodzene zaostávajú v iných oblastiach. Kedysi bolo najväčším trestom nepustiť dieťa von, dnes je to opačne, najväčší trest je vyhnať ho von. Vplývajú na to, samozrejme, aj iné faktory. Napríklad vek mamičiek, tiež máme dnes veľmi veľa rizikových tehotenstiev," vysvetlila.

Najväčší význam pre odstraňovanie narušenej komunikačnej schopnosti u detí a pre eliminovanie možných zlyhaní v škole je podľa nej prípravný ročník. "Nemá význam dať dieťaťu odklad povinnej školskej dochádzky a nechať ho v materskej škole, ktorá s ním nevie nijak pracovať. Je vhodné ho umiestniť do prípravného ročníka, kde máme úžasné učebné osnovy. Efektivita tohto ročníka je veľmi vysoká," skonštatovala Šúleková.

Pri práci s deťmi, ktoré majú rečovú poruchu, sa vyžaduje vyššia miera tvorivosti. Učitelia si na vyučovanie pripravujú veľmi veľa pomôcok. "Logopédia je šitá na mieru pre každé dieťa zvlášť. Nie je to univerzálne, ako keď si do ruky zoberiem kuchársku knihu, otvorím ju na strane 30 a pokračujem podľa určitého receptu. Nefunguje to tak, dôležitý je individuálny prístup," ozrejmila.

Za najsilnejšiu stránku školy považuje riaditeľka ďalšie vzdelávanie. Momentálne na škole prebiehajú dva veľké projekty. Do učebných osnov zaradili senzomotorickú stimuláciu, na ktorej sa žiakom venuje špecialista. "Laicky povedané, je to prepojenie logopédie s pohybom. Deťom sa snažíme dať to, čo im chýba. V dnešnej dobe je to najmä pohybová zdatnosť," vyjadrila sa. Ďalšími aktivitami sa snažia dosiahnuť, aby sa deti v škole cítili dobre. Zapojené sú aj do projektu Erasmus. "Robíme všetko, čo je na Slovensku moderné, overené a dostupné," pripomenula Šúleková.

ZŠ internátna pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou v Jamníku sa pýši aj úspešnými absolventmi. Nachádzajú sa medzi nimi vysokoškolsky vzdelaní ľudia, ktorí úspešne skončili štúdium na prestížnych univerzitách, myslí si Šúleková. "Z našich detí sú aj právnici, lekárky či podnikatelia," dodala.

Škole by viac vyhovovali väčšie priestory v Liptovskom Mikuláši

Veľkým snom pedagógov i rodičov detí Základnej školy (ZŠ) internátnej pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou v Jamníku je sťahovanie do väčších a vhodnejších priestorov v okresnom Liptovskom Mikuláši. S nedostatkom žiakov škola nezápasí, práve naopak. Neraz musí deti z kapacitných dôvodov odmietnuť.

"Máme veľké plány. Vyhliadli sme si úžasnú budovu v Liptovskom Mikuláši, kde by sme sa mohli ďalej rozvíjať. Treba ju len zrekonštruovať. Intenzívne pracujeme a pripravujeme sťahovanie. V tejto chvíli ešte neviem povedať, kedy by sa naše ambície mohli naplniť, avšak snažíme sa, aby to bolo čo najskôr," povedala pre TASR riaditeľka školy Janka Šúleková.

V aktuálnom školskom roku majú v Jamníku otvorených šesť tried, elokované pracovisko v Žiline disponuje piatimi triedami. "V Jamníku už počet tried nemôžeme zvyšovať, priestorové možnosti nám to neumožnia. Sťahovanie by však bolo pre nás veľmi výhodné aj z hľadiska dopravnej dostupnosti. Rodičia sa tu najmä v nedeľu, keď vozia deti na internát, dostanú len vlastným autom alebo sú odkázaní na taxíky," opísala. Nové priestory, ktoré sa im v Liptovskom Mikuláši zapáčili, sa nachádzajú v blízkosti autobusovej a železničnej stanice.

Žiaci môžu do školy dochádzať denne alebo sú počas týždňa ubytovaní v internáte. K dnešnému dňu využíva jeho služby 16 detí. "Rodič má možnosť vybrať si podľa svojich možností. Máme rodičov, ktorí s deťmi denne dochádzajú z Oravy, Popradu či Ružomberka. Niekedy je však internát vhodnejšou voľbou," uviedla Šúleková.

"Z najväčšej diaľky k nám dochádzajú detičky zo Starej Ľubovne, ale mali sme aj žiakov zo západoslovenského kraja. Myslím si, že na Slovensku máme vybudované dobré meno. Záujem o školu je zjavný. Nebojujeme s nedostatkom detí, skôr sa dostávame do pozície, že nemôžeme prijať všetky deti," dodala.

Na škole rodinného typu kladú zamestnanci dôraz na individuálny prístup k žiakom. Každý pedagóg sa im snaží nahradiť rodiča ako najlepšie vie, výber zamestnancov je preto podľa riaditeľky veľmi prísny. "Každoročne si vyhodnocujeme klímu školy. Takýmto spôsobom zistíme, v ktorých oblastiach sa nám treba zlepšiť a kde je zase všetko v poriadku," doplnila na záver Šúleková.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár