V. Rejlek: Práca s užívateľskými dátami musí podliehať pravidlám

Ilustračné foto. Foto: TASR - Michal Svítok

Bratislava 25. mája (TASR) - Užívatelia internetu budú mať oveľa viac pod kontrolou, komu poskytujú svoje dáta a zároveň sa pri zaobchádzaní s týmito dátami bude oveľa viac dbať na bezpečnosť. Takýto prínos vidí v uplatňovaní novej smernice GDPR marketingový odborník Vladimír Rejlek, Digital Director spoločnosti Wunderman v Prahe. Nové nariadenie Európskej únie upravujúce ochranu osobných údajov vstupuje do platnosti 25. mája. Za zanedbanie povinností alebo stratu dát hrozia veľké pokuty až do výšky 20 miliónov eur.

"Hlavným prelomom, ktorý prichádza s GDPR, je na jednej strane súhlas užívateľa či už s použitím e-mailu pre marketing, alebo s uložením cookies na webovej stránke, na ktorej surfuje – teda by sme mali mať oveľa viac pod kontrolou, komu naše dáta dávame, vrátane práva byť zabudnutý alias zmazaný. A na druhej strane, je to zvýšená bezpečnosť pri spracovávaní dát a zaobchádzaní s nimi. Tu by som tiež videl deliacu čiaru medzi negatívnou a pozitívnou prácou s dátami," povedal pre TASR marketingový odborník Rejlek.

Záujem o to, čo sa deje s dátami užívateľov internetu, vyvolali prípady ich zneužitia, napr. spoločnosť Cambridge Analytica (CA), ktorá sa neoprávnene dostala k osobným údajom 87 miliónov používateľov Facebooku čelí obvineniu, že tieto údaje použila na ovplyvnenie prezidentských volieb v USA. Rejlek však nespája tento prípad so zavedením smernice GDPR.

"Myslím, že GDPR s Cambridge Analyticou priamo nesúvisí. Európska smernica na sprísnenie ochrany osobných údajov sa pripravuje oveľa dlhšie, než sa prevalila táto aféra. Aktivitu ohľadom však GDPR vítam, je to reakcia na to, ako rýchlo sa vyvíja digitálne prostredie a ako pribúda dát, ktoré o sebe užívatelia zdieľajú. Bolo jasné, že práca s užívateľskými dátami začína byť stále väčšia sivá zóna, a že tomu musíme dať nejaké pravidlá, resp. ich spresniť, pretože zákon na ochranu osobných údajov tu existuje už dlho," vysvetlil Rejlek.

Kauza okolo spoločnosti Cambridge Analytica mohla podľa neho akurát urýchliť debatu o tom, aké dáta o sebe poskytujeme a ako sa s nimi zaobchádza. "Politická manipulácia alebo snaha o ňu tu však asi do určitej miery vždy bude. V každom prípade GDPR a úpravy, ktoré robia vo svojich systémoch Facebook alebo Google, určite zabránia tomu, aby sa kauzy ako CA opakovali v takomto rozsahu," dodal Rejlek.

Dáta o užívateľoch internetu sú aj predmetom komerčného využitia, veď už len na základe bežných diskusií na sociálnych sieťach možno povedzme vyhodnotiť, ako konzumenti hodnotia jednotlivé značky piva alebo ako prijali zmeny v receptúre jeho prípravy. A aj tu existuje možnosť, že sa s takýmito dátami zaobchádza necitlivo. V USA sa odohral prípad, kedy hypermarket poslal kupóny na zľavy zákazníkovi na základe toho, čo zvyčajne nakupoval. A medzi vybratými položkami boli aj tehotenské testy, ktoré si v tajnosti kupovala jeho dcéra. Podľa Rejleka tu však záleží na profesionalite spoločností, ktoré sa digitálnym marketingom zaoberajú.

Technológie v tomto odvetví pritom výrazne pokročili. Ak chce napríklad obchodný reťazec alebo cestovná kancelária oslovovať klientov – teraz už pravdaže s ich výslovným súhlasom – a cielene ich informovať o ponukách, musí vyhodnotiť obrovský objem dát a zistiť, ktoré služby alebo aký tovar sú pre koho atraktívne a vyhľadávané. Čo, samozrejme, nerobí človek, ale stroj.

Prijatie smernice GDPR by podľa Rejleka malo odbúrať veľké množstvo spamov a práve naopak otvoriť viac priestoru pre korektnú komunikáciu so zákazníkom.

"Na jednej strane by dnešná diskusia mala v ľuďoch vyvolať úvahy o tom, aké informácie o sebe vôbec dávajú do svojej digitálnej stopy. Na druhej strane, pokiaľ by som mal strach, že Google nie je schopný moje dáta ustrážiť, musel by som odinštalovať ich mapy, email a nakoniec zahodiť celý mobilný telefón, ktorý beží na Androide. Na stromy sa nevrátime, aspoň dúfam, a že za nami v digitálnom prostredí vzniká dátová stopa, je skrátka fakt, ktorý nezmeníme. Ale môžeme sa spoločne dohodnúť na pravidlách, ako s ňou pracovať," povedal marketingový odborník Rejlek.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR