Obce by mali spolu komunikovať cez internet už o rok

Počítače Foto: TASR

Bratislava 26. júla (TASR) – Do septembra budúceho roka by mohla prejsť procesom elektronizácie približne polovica celej samosprávy. Avizoval to v rozhovore pre TASR generálny riaditeľ Sekcie informatizácie spoločnosti Ministerstva financií (MF) SR Pavel Bojňanský. Na tento účel bolo v končiacom sa programovom období 2007 až 2013 vyčlenených takmer 130 miliónov eur z fondov Európskej únie (EÚ).

"Samospráva sa v elektronizácii ešte nikdy neposunula tak výrazne dopredu za také krátke obdobie, ako teraz," zdôraznil.

Informatizácia samosprávy sa začala v roku 2010 a v súčasnosti prebieha v troch hlavných rovinách. Výsledky elektronizácie vyšších územných celkov (VÚC) by mali byť viditeľné o niekoľko mesiacov. "Videli sme už prezentácie projektov vo VÚC v Trnave alebo v Banskej Bystrici a vyzerá to naozaj veľmi dobre, sú to moderné informačné systémy," priblížil Bojňanský.

Súbežne so zavádzaním elektronizácie v jednotlivých krajoch Slovenska sa rezort financií usiluje o informatizáciu väčších miest nad 20.000 obyvateľov v rámci projektu eMestá. Jeho cieľom je významne zjednodušiť život a znížiť administratívnu záťaž občanov a podnikateľov pri vybavovaní bežných úradných záležitostí na mestských úradoch. Z 32 miest však verejné obstarávanie doteraz stihli ukončiť len dve. Bojňanský predpokladá, že do konca leta ich nebude viac ako sedem. Ostatné projekty sa už zrejme pre krátkosť času presunú do financovania z nových eurofondov od budúceho roka.

Pilotná prevádzka je spustená

Optimistickejší je šéf sekcie informatizácie pri projekte Datacentrum obcí a miest Slovenska (DCOM), určenom menším mestám a obciam. "Rátame, že sa nám doň podarí pripojiť možno až 1500 obcí, čo je polovica celej samosprávy, ktorá bude so svojimi občanmi komunikovať cez internet zhruba od septembra budúceho roka," odhadol. Časť elektronických služieb už v pilotnej prevádzke testujú tri obce – Santovka, Horný Hričov a Nesvady. Po novom by mali samosprávy využívať napríklad rozpočtovú, daňovú či poplatkovú agendu v elektronickej podobe. Súčasťou projektu je aj dodanie a údržba potrebnej výpočtovej a kancelárskej techniky pre obecné úrady.

Obec Santovka začala s testovaním v júni. "Využívame e-mail v novej podobe, v prípade riešenia problémov so zapojením služieb sa obraciame na call centrum. Momentálne prebieha testovanie prístupu k novému webu obce," opísala pre TASR pracovníčka obecného úradu Jana Syllabová. "Od nových služieb očakávame, že uľahčia a zefektívnia prácu zamestnancom úradu a zvýšia aj bezpečnosť a ochranu dát. Predovšetkým ale občanom a podnikateľom umožnia využívanie služieb obce elektronickou formou 24 hodín denne, sedem dní v týždni," uzavrela.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



Pridaj komentár