Verejnoprávnosť dávno zmenili na verejnopopravnosť


RTVS logoV Rozhlase a televízii Slovenska si službu verejnosti vysvetľujú po svojom

Alexander GOCZ

Podľa informácií od tajomníka MS Petra Mulíka ešte pred rokom poslal predseda Matice slovenskej Marián Tkáč vedeniu RTVS ponuku na spoluprácu. Odpovede sa doteraz nedočkal ani od generálnej riaditeľky Miloslavy Zemkovej, ani od programového riaditeľa Ľuboša Machaja.

Zdá sa, že naša verejnoprávna RTVS o spoluprácu s najstaršou celonárodnou slovenskou kultúrnou ustanovizňou nestojí. Pritom Matica slovenská má nesporne tvorivé aj intelektuálne kapacity na to, aby obohatila vysielanie Slovenskej televízie aj Slovenského rozhlasu, keďže obe inštitúcie uzavreli tak trochu nanútenú „svadbu z rozumu“ 15. decembra 2010, keď vstúpil do platnosti príslušný zákon. Zároveň sa začalo prepúšťanie zamestnancov a jemne povedané „zvláštna“ personálna politika. V súkromných médiách, či už v tlačených alebo v elektronických, je totiž zakázaná nielen spolupráca s iným (konkurenčným) médiom, ale aj akákoľvek politická angažovanosť. Výnimku rozhlas 1môže povoliť šéfredaktor na základe súhlasu majiteľa periodika, čo sa deje veľmi zriedkavo a obyčajne sú za tým komerčné záujmy. Aké záujmy má však mať verejnoprávna RTVS okrem objektívneho spravodajstva a saturovania kultúrnych potrieb občanov Slovenskej republiky? Najmä keď si ju platíme my všetci prostredníctvom koncesionárskych poplatkov a nepriamo aj prostredníctvom našich daní zo štátneho rozpočtu. Preto je zarážajúce, že v RTVS pôsobia ľudia jednoznačne zviazaní s konkrétnymi politickými silami. Azda najvypuklejším príkladom sú dvaja redaktori – Róbert Kotian a Juraj Hrabko, obidvaja pôsobiaci takmer monopolne v oblasti politickej publicistiky. Pritom Kotian bol v roku 2006 hovorcom a sivou eminenciou strany Slobodné fórum a Juraj Hrabko dokonca kandidoval v roku 1998 za Stranu maďarskej koalície. Skutočne čudný meter na nestrannosť redaktorov zo strany RTVS.

stv-erorAk chceme pochopiť celú genézu súčasného stavu verejnoprávnej RTVS musíme cúvnuť do minulosti. Konkrétne do apríla 2006, keď sa Miloslava Zemková stala generálnou riaditeľkou Slovenského rozhlasu. Po masívnom prepúšťaní, pri ktorom mali prednosť dlhoroční odborníci a osobnosti slovenskej kultúry, nastalo nenápadné prijímanie nových redaktorov. Keďže dobrovoľne odstúpivší protikandidát Ľuboš Machaj bol niekoľko rokov riaditeľom súkromného Rádia Twist, bolo jasné, odkiaľ a z akých kruhov sú nové posily. Napríklad súčasná riaditeľka Centier spravodajstva RTVS Anna Sámelová, ktorá tiež pôsobila v spomínanom rádiu, pre médiá nedávno povedala: „Ako zlomovú udalosť som pociťovala úmrtie pána prezidenta Václava Havla.“ Čo viac dodať...

ČUDNÉ ROZHODNUTIA

            Novú generálnu riaditeľku RTVS začala široká verejnosť prvýkrát vnímať najmä cez kauzu predaja zvučky Večerníčka súkromnej banke a cez nekonečné ťahanice okolo zvyšovania jej platu až na súčasných takmer 5 tisíc eur, samozrejme s patričnými odmenami. Spriatelené médiá pritom cudne obišli zázračne vysoké náklady na webovú stránku našej verejnoprávnej inštitúcie, ktorá dodnes patrí medzi najneprehľadnejšie a z ktorej sa v podstate nič nedozviete. K náhle zverejneným plánom vedenia RTVS investovať 4,9 milióna eur do modernizácie štúdií predstavitelia súčasného MK SR vydali stanovisko: „Považujeme za nelogické, že na jednej strane chce RTVS prejsť do nových priestorov a súčasne ide staré priestory pomerne veľkou sumou rekonštruovať.“

slovensky rozhlasNEPREHĽADNOSŤ AKO PRINCÍP

            Samozrejme, že sme sa pani generálnej riaditeľky spýtali, ako sa nestrannosť a objektivita verejnoprávnej inštitúcie zhoduje so straníckou aktivitou vyššie menovaných redaktorov. Tak ako Matica slovenská v prípade svojho návrhu na spoluprácu do uzávierky tohto čísla nedočkali sme sa odpovede na naše otázky. Čo sa nám však podarilo zistiť, je fakt, že tak spomínaný R. Kotian, ako aj J. Hrabko nie sú oficiálnymi zamestnancami RTVS. Pracujú totiž na zmluvu a čuduj sa svet, nikto nám nevedel podať informáciu o ich honorári. Určite nebude taký podvyživený, ako sú platy radových redaktorov, ktorí začínajú našu „slovenskú BBC“ opúšťať jednak z materiálnych dôvodov, no najmä pre netransparentnú a dusnú atmosféru. Posledné medializované výpovede štyroch redaktoriek televízneho spravodajstva sú len vrcholom ľadovca. Podľa našich zistení sa vláda a MK SR rozhodli danú situáciu riešiť. Hovorí sa o tom, že novým generálnym riaditeľom RTVS by mal byť Michal Gučík, ktorý donedávna šéfoval TA3. Ostáva len veriť, že slovo verejnoprávny má pre budúceho riaditeľa, nech ním už bude ktokoľvek, iný význam ako pre súčasné vedenie našej „Rozhlasotelevízie“.

 

 



Pridaj komentár