Ako to bude s dovolenkami počas leta?

thumbnail

Letná turistická sezóna je pred dverami ─ turisti ostávajú v napätí. Cestovný ruch ako súčasť ekonomického systému tvoria dve hlavné odvetvia. Aktívny cestovný ruch prináša profit z pobytov našich občanov a zahraničných návštevníkov na našom území, hovorí sa mu aj domáci cestovný ruch. Pasívny cestovný ruch znamená, že naši občania cestujú do zahraničia, kde trávia svoje dovolenky.  Klienti cestovných kancelárií (CK), ktorí si nakúpili pobyty v zahraničí na tohtoročnú letnú sezónu v takzvaných first moment akciách, sú v napätí. Zatiaľ nevedia, čo bude s ich investovanými peniazmi, či a kedy absolvujú pobyty, na ktoré sa tešili. Aj keď Grécko a Chorvátsko už avizovali, že letnú sezónu otvoria, obmedzenia zavinené pandémiou sú stále platné a nevedno, či sa situácia skoro zmení. Cestovné kancelárie, ktoré by bez pomoci štátu v prípade vracania peňazí zo zaplatených dovoleniek mohli vo veľkom krachovať, prišli s myšlienkou tzv. výmenných voucherov, teda poukazov, ktoré by klienti mohli využiť v budúcej sezóne. Takýto systém už zaviedlo trinásť štátov EÚ. Veľká väčšina klientov, ktorí majú kúpenú dovolenku v cestovnej kancelárii, tak zrejme bude musieť prijať jej odklad na neskorší termín, ak sa v plánovanom termíne nebude dať vycestovať. Väčšina firiem podnikajúcich v cestovnom ruchu sa na rozdiel od spotrebiteľských organizácií stotožnila s nutnosťou zaviesť pre cestovné kancelárie a agentúry takzvané poukážky pre spotrebiteľov, ktorých zájazdy sa následkom pandémie zrušili, ktoré majú slúžiť na výber nového zájazdu v neskoršom období za už zaplatené peniaze.

NIČ NIE JE ISTÉ

Vláda začala situáciu riešiť, nič však nie je isté, lebo už sa do témy zapojila aj Európska komisia. Tvrdí, že zavedenie tzv. voucherov, podľa ktorých sa CK s klientom môže dohodnúť na odklade jeho zaplatenej dovolenky na budúcu sezónu, porušuje práva zákazníkov. Argument znie, že spotrebiteľom musí ostať zachované právo na vrátenie ceny zájazdu, ak nebudú mať o poukaz záujem. Susedná Česká republika, ktorá tiež zaviedla povinné poukazy, už dostala list od Európskej komisie s upozornením na porušenie práva EÚ. To isté dostali do pošty aj iné štáty EÚ a čaká to zrejme aj našu vládu.

KLIENTI RUKOJEMNÍKMI

Medzitým už NR SR prijala vládny zákon, ktorý pomáha cestovným kanceláriám, podľa viacerých názorov však poškodzuje veľkú časť klientov. Nárok na vrátenie peňazí majú iba vybrané skupiny klientov, ostatní sa s cestovkami musia dohodnúť na novom termíne dovolenky. Na základe novely zákona, ktorú predložilo ministerstvo hospodárstva, totiž cestujúci, ktorému nie je priznaný zákonný nárok na odmietnutie odkladu zájazdu, nebude mať možnosť výberu medzi dohodou s cestovkou o odložení plnenia alebo vrátením  platieb za zájazd, ktorý sa pre pandémiu nekonal od 13. marca do 31. augusta 2020.

Zavedenie povinných poukazov je podľa Slovenskej komory spotrebiteľských organizácií porušením smernice Európskeho parlamentu a Rady o balíkoch cestovných služieb. Existujú vraj pritom aj iné možnosti ako pomôcť cestovným kanceláriám a agentúram bez rizika uloženia pokuty od Súdneho dvora EÚ a bez porušenia práv spotrebiteľov, dodala Slovenská komora s tým, že neuviedla aké. No a vraj ani prijaté riešenie zrejme nezabráni krachu viacerých, najmä menších cestovných kancelárií a agentúr.

■ DOMA NAJLEPŠIE...

Všetko je zatiaľ otvorené a nevedno, ako a koľko našich turistov sa v lete dostane na dovolenku do zahraničia. Treba však pripomenúť, že dovolenka našincov na Slovensku by pomohla domácemu cestovnému ruchu a tu by vláda tiež mohla pomôcť veľmi výrazne. Mnohé štáty to už urobili a prideľujú občanom rekreačné poukazy na pobyty v domácich zariadeniach. Proti tomu predsa nijaké orgány EÚ nemôžu protestovať a naši ľudia by mohli ľahšie spoznávať krásy svojej vlasti.

Roman KALISKÝ-HRONSKÝ ─ Ilustračné foto: Emil SEMANCO



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.