Americkí vlastenci v slovenských médiách  

thumbnail

Novinári z rádia Slobodná Európa ovládajú a deformujú verejnú mienku. Marketing a propaganda dokážu zmeniť svet. Ak chceme hľadať korene dnešného stavu spoločnosti, musíme sa vrátiť do minulosti, aspoň pred rok 1989. Azda nikto nepochybuje o tom, že médiá sú predĺženou rukou politiky, aj keď sme sa tomuto označeniu všemožne bránili. Je to tak a bolo to tak, odkedy sa tlač stala neodmysliteľnou zložkou života ľudí. Lenže v stabilných demokraciách nie je stranícka tlač vylučovaná z mediálneho trhu tak ako na Slovensku. Naopak, vlády ju podporujú v záujme vytvárania plurality médií. Na Slovensku však máme ďalší problém ‒ verejnoprávne médiá si dlhodobo neplnili zákonné povinnosti. A vedeli o tom politici aj vrcholoví manažéri. Miloslava Zemková sa v roku 2011 nestala generálnou riaditeľkou oboch inštitúcií preto, aby zdvihla ich profesionálnu úroveň a naplnila literu zákona. Zemková sa stala súčasťou dobre rozvinutej siete ovládajúcej verejnú mienku.

ĽUDIA V SIETI...

Kto a prečo vytvoril túto sieť? Zaiste nikto nepochybuje, že Západ bol na zmeny za železnou oponou dobre pripravený. Americký Kongres v záujmových krajinách platil vysielanie Rádia Slobodná Európa (RSE).  O jeho negatívnom vplyve na slovenskú verejnosť bola presvedčená vláda pod vedením V. Mečiara  a uvažovala o tom, že nepredĺži licenciu na jeho vysielanie. Strhla sa však obrovská lavína odporu doma aj v zahraničí a RSE vysielalo ďalej. Okolo tohto rádia sa grupovala skupina novinárov, ktorí sa neskôr infiltrovali do rozličných zložiek mediálneho, vládneho i mimovládneho sektora a pôsobia v ňom dodnes.  Ivan Štulajter pracoval pre  RSE v rokoch 1996 až 2003 a o existencii redakcie Slobodnej Európy v Bratislave povedal, že „sa ňou zosobnila silná Amerika na Slovensku“. Riaditeľom slovenského vysielania po vzniku samostatnej SR sa stal Daniel Bútora, syn súčasného poradcu prezidenta Andreja Kisku. Nedeľné rozhovory pripravovali Štefan Hríb a Marián Leško. Pre rádio Slobodná Európa pracovali aj Milan Žitný, Marián Bednár či Atilla Lovász. Nikto z nich sa nevyskytol v nijakom proslovenskom médiu.

NA NOTY TWISTU

Od augusta 2002 začala Slobodná Európa vysielať na vlnách rádia Twist. Nie je bez zaujímavosti, že v roku 2006 generálna riaditeľka Slovenského rozhlasu Zemková do takmer desiatich pozícií šéfov vysielania dosadila ľudí práve z Twistu.  Neskôr sa ocitli v RTVS. A  preformátovaní na amerických vlastencov, ako Štefan Hríb, sa udomácnili v médiách hlavného prúdu i v iných mienkotvorných organizáciách, najmä v nadáciách a inštitútoch so zavádzajúcimi názvami ‒ povedzme v Štefánikovom konzervatívnom inštitúte či v nadácii Antona Tunegu. No v roku 2016  niektorí prenikli aj do poradného zboru Roberta Fica na úrade vlády...

Pre každú doterajšiu vládu bolo veľmi zložité, čo i len pokúsiť sa štandardizovať pomery na mediálnom trhu. A tým sa z roka na rok na Slovensku posilňovalo zastúpenie  amerických záujmov v médiách. No treba mať na pamäti, že niektoré vlády to robili  úmyselne a vedome udržiavali protiústavný stav s absentovaním plurality médií. Zaujímavé, že dosiaľ boli vyškolení americkí vlastenci ticho, začalo im prekážať až  tušenie, že nový generálny riaditeľ RTVS by mohol narušiť ich mocenskú hegemóniu. Na vymetenie tohto Augiášovho chlieva však bude treba oveľa viac než len jedného generálneho riaditeľa RTVS, najmä záujem vlády.

                        Eva ZELENAYOVÁ ‒ Ilustrácia: Andrej MIŠANEK