Ani pôžičky, ani zamestnanie!

thumbnail

Volania na audiotextové čísla môžu zúfalcov dostať na mizinu

Ľudí, ktorí sa ocitli v ťažkej životnej situácii, či už pre nedostatok peňazí alebo si nemôžu nájsť prácu, opakovane Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) varuje pred neuváženým konaním. Volania na audiotextové čísla totiž môžu mnohých pripraviť o veľkú sumu bez toho, aby vôbec niečo získali, či s niekým aspoň hovorili.

Audiotextové čísla, žiaľ, len veľmi ťažko rozoznať od takzvaných „predvolieb“, ktoré označujú niektorých mobilných operátorov. Podľa číslovacieho plánu verejnej telefónnej siete na Slovensku však v zásade možno konštatovať, že služby so zvýšenou tarifou – ako sa odborne podobné volania nazývajú, majú čísla v uvedených kombináciách: na začiatku môže byť číslo 900 a za ním šesť rôznych číslic, alebo to môžu byť čísla 97 či 98 a za nimi sedem rôznych číslic. Volanie na takéto číslo môže stáť od eura cez tri eurá a viac za minútu. A tie sa účtujú, ak sa volajúcemu ozve trebárs aj automatická hláska.

■ VAROVANIA INŠPEKCIE

Slovenská obchodná inšpekcia zaznamenala nárast počtu spotrebiteľských podaní, ktoré sa týkali poplatkov za volania na audiotextové čísla. Účty a faktúry za takéto hovory dosahujú vysoké sumy ‒ od stopäťdesiat až do deväťsto eur. Audiotextové volania sú nepomerne drahšie ako bežné volania. O cene za volania na audiotextové čísla musí byť volajúci informovaný ešte pred začiatkom tarifikácie hovoru. Preto si treba uvážiť ešte pred uskutočnením hovoru na audiotextové číslo, či cena za impulz audiotextového volania je pre volajúceho akceptovateľná.

■ DRAHÉ PÔŽIČKY

Dôvodom záujmu spotrebiteľov o finančné produkty z inzerátov cez volania na čísla so zvýšenou tarifou je mylná domnienka „ľahšie dostupnej pôžičky“. Texty inzerátov zamerané najmä na zadlžených, sociálne zraniteľných a nezamestnaných spotrebiteľov, ktorým banky a nebankové spoločnosti pôžičku neposkytli pre nízku schopnosť pôžičku splácať. Vzhľadom na to, že zákonnou povinnosťou veriteľa je posúdiť schopnosť spotrebiteľa splácať – teda zistiť bonitu spotrebiteľa, ponuka pôžičky bez jej posúdenia (nazeranie do bankového, resp. nebankového registra, zisťovanie sociálnoekonomickej situácie spotrebiteľa) je varovným signálom, že môže ísť o podvod. Pôžička ponúkaná cez audiotextové číslo často nebola ani len poskytnutá a výsledkom bola vysoká faktúra za telefonický hovor.

■ ZAMESTNÁVATEĽSKÉ PODVODY

Sprostredkovanie zamestnania za úhradu je služba občanovi ‒ občan má právo vybrať si sprostredkovateľa, ktorého služby využije. Na stránke www.upsvar.sk každý mesiac aktualizujú zoznam sprostredkovateľov s platným povolením, ktorí svoju činnosť vykonávajú so súhlasom Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Informáciu o tom, či sprostredkovateľ zamestnania za úhradu má alebo nemá platné povolenie, môže záujemca o prácu získať na každom úrade práce, sociálnych vecí a rodiny. Seriózny sprostredkovateľ zamestnania neponúka služby cez audiotextové čísla.

Pri volaní do televíznych hier, súťaží, veštiarní a podobne sa divák v momente úspešného spojenia s automatickým telefónnym systémom stáva účastníkom hry. Úspešné spojenie neraz znamená, že sa volajúcemu ozve automatická hláska oznamujúca, že bude prepojený do štúdia, má čakať v poradí, má zavolať neskôr atď. Skutočnosť, že volajúci sa nedostane do poradia však ešte neznamená, že sa nedovolal. Každé jedno zatelefonovanie, spojené s automatickou telefónnou ústredňou (teda aj keď účastníkovi bola prehraná akákoľvek automatická nahrávka), je účtované podľa príslušného cenníka. Vzhľadom na to, že spojenie na volané číslo bolo uskutočnené, operátor má právo aj neobvykle vysokú sumu účtovať.

Ján ČERNÝ ‒ Foto:

 



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.