Apoštol Slovanstva Ján KOLLÁR sa do povedomia zapísal ako mimoriadne všestranný muž

thumbnail

Sláwy dcera sa narodila pred dvesto rokmi

Aj, zde leží země ta, před okem mým, slzy ronícím. Kdysi kolébka, nyní národa mého rakev...“ Aj tieto slová nájdeme v slávnej básnickej skladbe, ktorej dvojsté výročie si pripomíname. Literárne múzeum SNK v Martine, sídliace v historickej prvej budove Matice, pripravilo pri tejto príležitosti pútavý výstavný projekt Apoštol Slovanstva Ján KOLLÁR (1793 – 1852).

Kľúčová osobnosť národného obrodenia, ako aj slovanskej kultúry a literatúry 19. storočia Ján Kollár sa do povedomia zapísal ako mimoriadne všestranný muž. Bol básnikom, prozaikom, filozofom, slavistom, zberateľom ľudovej slovesnosti a jazykovedcom, ale aj evanjelickým kňazom, kazateľom, univerzitným profesorom slovanskej archeológie na Viedenskej univerzite. Na literárnom poli vytvoril dielo naplnené básnickými zbierkami, memoárovou a cestopisnou literatúrou, teoretickými spismi z oblasti archeológie, histórie a jazykovedy, náboženskou spisbou, zbierkami ľudovej slovesnosti, prácami o slovanskej vzájomnosti. Práve túto, široko koncipovanú, prelínajúcu sa celým Kollárovým životom aj vedeckým, kultúrnym a umeleckým pôsobením, možno označiť za východiskovú myšlienku jeho najmä kultúrnej koncepcie. Najväčší dosah na aktivizáciu národno-obrodeneckého hnutia slovanských národov zaznamenala básnická skladba Sláwy dcera, ktorá sa začleňuje do širšieho kontextu európskej literatúry a kultúry vôbec.      Doba, v ktorej ju Ján Kollár písal, nazývame jarou národov, dobou prebúdzania moderných národov do veku slobody, spravodlivosti, pravdy a lásky, ľudskosti, humanity. Práve tieto myšlienky rezonujú nielen v Sláwy dcere, ale v celom Kollárovom diele. A sú aj po dvesto rokoch aktuálne.

■ PÔSOBIVÝ CELOK

Výstava k výročiu prvého vydania aktualizuje myšlienkové dedičstvo Kollára. Prepojením nadčasových myšlienok vybraných textov zo zbierky Sláwy dcera s ich moderným prebásnením Ľubomírom Feldekom do zbierky Dcéra Slávy, ako aj s výtvarným stvárnením výtvarníčky Andrey Hellovej (2024) vytvárajú esteticky silný ideový a vizuálny celok. Mladá talentovaná výtvarníčka je aktuálne študentkou Akadémie umení v Banskej Bystrici, kde študuje maľbu a grafiku.  Dajme slovo jej pedagógovi, kurátorovi jej výstav, akad. maliarovi Stanovi Lajdovi: „Hellová pomocou premyslenej reči symbolov a kultivovanej farebnosti sa zaoberá najmä vzájomnými medziľudskými vzťahmi a človekom ako súčasťou harmónie s prírodou... Hľadá svetlo, dobro, lásku v nás, k sebe samotným i k druhým. Napriek mladosti ukazuje cestu k šťastiu, k hlbokému citu, k pochopeniu zmyslu života, ako aj k vzťahu k univerzu. Nadčasové témy, názorové hodnoty, sonda do psychiky postáv, ktoré akoby žili svoj život v jej obrazoch…“ V  súvislosti s Hellovej životným aj tvorivým nastavením a jej unikátnym pohľadom na vybrané Kollárove sonety je zrejmé, že Kollár a Hellová sú si blízki. Básnik vďaka láske k žene a k národu stvoril neprepočuteľnú poéziu a výtvarníčka neprehliadnuteľné obrazy. Alebo, ako píše už spomínaný Lajda: „Neváhajme a vojdime s čistým srdcom a pokorou do sveta vyváženosti a tichého zamyslenia, úcty, citu a lásky jedného k druhému, nech sme, kto sme, každý tam môže byť lepší a šťastnejší... A pokúsme sa ho premeniť, v realitu.“  Pokúsme sa precítiť stále živý a zmysluplný odkaz uložený do myšlienok Sláwy dcery. Kolekciu pätnástich obrazov doplnili textové bannery, vitríny s vydaniami básnickej zbierky, inonárodné knihy, archívne a múzejné predmety. Zaujímavosťou je replika dreziny (bicykla). Opis dreziny a vlastnú skúsenosť („jazdieval“ na nej za Mínou) s ňou stvárnil Kollár v básnickej skladbe a nájdete ju aj v sprievodnom katalógu.

■ ŽIVÝ PRAMEŇ

Dielo Jána Kollára zostáva živým prameňom poučenia a inšpiratívnym odkazom pre ľudí 21. storočia. Odkazom na zamyslenie nad koreňmi, tradíciami aj dnešným svetom, ale i nad individuálnou aj spoločnou cestou do budúcnosti. Obdobie, v ktorom žil Kollár, možno symbolicky označiť ako obdobie medzi dvoma revolúciami. „Sloboda, rovnosť, bratstvo“ − tri slová sa stali morálnou oporou i zbraňou emancipačných úsilí pred rokom 1848. Spolutvorcom a súpútnikom týchto procesov bol aj Ján Kollár. Básnik, vedec, pedagóg, publicista, prekladateľ, kazateľ. Osobnosť, iniciátor, priekopník, mysliteľ. Humanista a slovanský patriot. Ideológ všeslovanskej jednoty a národného hnutia. Ako píše v katalógu kurátor projektu Pavol Máťuš: „V dejinách každého národa bývajú obdobia, ktoré v kontexte národného vývinu možno označovať ako kľúčové. Za také obdobie v slovenských dejinách považujeme proces národného obrodenia. Je priam symbolické, že práve začiatky úsilí reprezentuje trojica veľkých mužov Kollár, Šafárik, Hollý a ich zavŕšenie iná významná trojica Štúr, Hurban a Hodža. Bez prvých by nemohlo byť druhých, bez jednoty i sporov oboch generácií národného obrodenia, ktoré obe generácie predstavujú, by nemohlo byť celistvej platformy národného programu. Bez myšlienok ‚otcov‘ a ‚synov‘ by nebolo jednoty v národnom programe a ani jeho realizácie. Práve myšlienka slovanskej vzájomnosti, ktorá sa prelína celým Kollárovým životom, jeho vedeckým, kultúrnym a umeleckým pôsobením, ktorú možno označiť za východiskovú myšlienku Kollárovej politickej a kultúrnej koncepcie, patrila k jednej zo základných ciest, po ktorých sa vydal proces slovenského národného obrodenia.“  Pozoruhodnú výstavu môžete v Martine navštíviť do konca septembra, od októbra časť z nej aj v Kežmarku.

Text a foto: Igor VÁLEK

 

 



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.