Stali sme sa vazalmi západných mocností
Koncom novembra 2023 sa uskutočnil podpis Memoranda o porozumení medzi vládou SR a čínskou spoločnosťou Gotion InoBat Batteries (GIB) na výstavbu továrne na batérie v Šuranoch. GIB sa v memorande zaviazal, že výstavba továrne by sa mala začať v tomto roku. Vláda Slovenskej republiky sa zaviazala poskytnúť dotácie, vyrovnať pozemky, pripraviť stavebnú parcelu a zabezpečiť pripojenie k elektrickej sieti. Továreň v Šuranoch by mala zabrať plochu šesťdesiatich piatich hektárov.
Politici sa predháňali v superlatívoch. Ministerka hospodárstva SR Denisa Saková ocenila výber lokality. Továreň do Šurian okrem nových pracovných miest má podľa nej priniesť aj špičkovú technológiu. „Vďaka nej máme príležitosť opäť zažiariť na mape krajín s technologicky vyspelým priemyslom, pričom výroba batérií pre elektrické vozidlá ide ruka v ruke so silnou tradíciou automobilovej výroby, ktorú na Slovensku máme.“ InoBat je slovenská spoločnosť, ktorú rozbehol investičný manažér a podnikateľ Marián Boček. Nuž, ale je to len ďalšie posilnenie automobilovej výroby, ktorá tvorí väčšinu montážnych liniek na Slovensku a ktorá nás zase posúva ďalej do závislosti od jednej komodity. Možno by si mali politici spomenúť na americký Detroid. Ten skončil po útlme automobilovej výroby v roku 2013 v bankrote s dlhom 18,5 miliardy dolára.
- SPOLOČNÝ PODNIK
GIB je spoločný podnik slovenského InoBat a čínskeho Gotion High-Tech. Je jedným z TOP 3 globálnych batériových konglomerátov a exkluzívnym dodávateľom pre Volkswagen mimo Číny. VW zároveň vlastní 24,77-percentný podiel v Gotion High-Tech a je najväčším akcionárom spoločnosti. Slovenská spoločnosť InoBat, ktorá vyvíja inovatívne batérie do elektrických áut vo Voderadoch, je piatym európskym producentom, ktorý dokáže vyrábať certifikované batériové články. Spoločne majú ambíciu vybudovať v Šuranoch najvyspelejšiu továreň na batérie s nulovou uhlíkovou stopou nielen v Európe, ale dokonca na celosvetovej úrovni. GIB odhaduje, že vo fabrike bude pracovať vyše tisícpäťsto zamestnancov. Odkiaľ ich zoberie v okolí Šurian, kde je núdza o zamestnancov, je otázne. Podľa predsedníčky Slovenskej batériovej aliancie − áno, aj takú tu máme − A. S. Fedorkovej „v spolupráci s univerzitami (...) sa nám už podarilo s podporou Ministerstva školstva spustiť Slovenskú batériovú akadémiu, kde budeme školiť a rekvalifikovať zamestnancov a záujemcov o prácu v takýchto oblastiach, kde sa vyrábajú a využívajú batérie“.
- POTREBNÉ LÍTIUM
Vyjadrenia o nulovej uhlíkovej stope treba používať opatrne. Lítium-iónovú batériu v smartfóne máme skoro všetci, ale už ani niektoré letecké spoločnosti ich nepúšťajú na palubu svojich lietadiel. Vozidlá na celom svete sa samovoľne zapaľujú a uhasiť ich je náročné. Aj svetové automobilky sa vracajú k spaľovacím motorom, lebo o elektrické automobily nie je záujem. Podľa Amnesty Internacional ťažba lítia spotrebúva obrovské množstvo vody. V Konžskej demokratickej republike, najväčšom svetovom dodávateľovi, sedemročné deti umývajú a triedia rudy ako detskí baníci. Aj Rusko, ktoré má značné zásoby lítia, ale ho neťaží, sa vyjadrilo, že do roka 2030 by sa chcelo zbaviť závislosti od dovozu lítia z cudziny a chce začať dolovať svoje zásoby. Ani Slovensko nie je mimo. Lítium sa v zaujímavých množstvách vyskytuje aj v domácej soľanke z geotermálnych zdrojov. Už sa urobili prieskumné vrty na strednom a východnom Slovensku. Výsledky a možnosť ekonomickej ťažby zatiaľ nie sú známe.
- ŠURIANSKE OBAVY
Primátor Šurian Marcel Filaga odkázal Slovenské národné noviny na ich stanovisko, kde sa píše, že mesto očakáva, aby investor, ktorý chce na jeho území postaviť závod na výrobu batériových článkov, garantoval jeho prevádzku v súlade so zákonnými limitmi ochrany životného prostredia. Primátor zároveň povedal, že o tejto strategickej investícii rozhodla vláda Slovenskej republiky, a nie mesto Šurany, aj keď sa takmer všetko, čo sa deje v súvislosti s výstavbou baterkárne, pripisuje mestu. Investíciu spoločnosti Gotion InoBat Batteries realizuje štátna spoločnosť MH Invest II a medzi úlohy Mesta Šurany vo vzťahu k Industrial Parku, kde bude baterkáreň postavená, patrí iba schvaľovanie zmien v územných plánoch, vydávanie povolení v súlade s legislatívou a pripomienkovanie projektu. Otvorenejšie voči nám nebolo ani zoskupenie Chránime si naše, ktoré proti zámeru spustilo petíciu. Tú podpísalo vyše jedenásťtisíc obyvateľov nielen mesta, ale aj z okolia. S otvoreným listom sa obrátili aj na premiéra Roberta Fica. „V Šuranoch nám ide o život,“ píšu premiérovi. Podľa autorov listu bude mať výstavba závodu na výrobu batériových článkov zásadný vplyv na kvalitu ovzdušia, spodnej vody a pôdy. Skontaktovali sme sa s nimi, hoci nemajú telefónne číslo, iba mailovú adresu. Pán, nazvime ho Stanislav, ktorý svoje priezvisko prezradiť nechcel, nás upozornil, že ide o neformálnu skupinu bez vedenia, ktoré je však zajedno v tom, že výstavbe treba zabrániť. Sťažoval sa, že na prvé búrlivé zhromaždenie obyvateľov mesta neprišiel nikto z vlády, aby si vypočul ich názory. Vláda, ako je to už zvykom, investorom, čínskemu Gotion High-Tech, ktorý má v spoločnej firme 80-percentný podiel, a slovenskému InoBat, už schválila investičný stimul 214 miliónov eur, z čoho 64 miliónov eur bude predstavovať daňová úľava. Spustenie výroby batérií je plánované na jún 2027. Je už rozhodnuté.
Ivan KRAJČOVIČ – Foto: Archív Gotion High-Tech