Polámané regionálne krídla nad Slovenskom
Po desiatich rokoch sporov sa napokon členovia dozornej rady a predstavenstva Letiska Piešťany dočkali. Aj keď si pýtali viac ako dvojnásobok, vyplatili im odmeny vo výške 250 000 eur. Napokon sa so súčasným županom Jozefom Viskupičom, ktorý ich odmeny označil za nemorálne, mimosúdne v júli dohodli, aj keď svojím diletantským správaním dohnali letisko takmer do krachu. Zlaté padáky pokračujú. Čo za tým asi bolo?
Tradície piešťanské letisko má, a nie malé. V auguste 1912 tu ako v prvom slovenskom meste v Rakúsko-Uhorsku pristála vzducholoď. V roku 1926 vzniklo v tomto kúpeľnom meste vojenské letisko, o ktoré sa zaslúžila česko-slovenská armáda. O rok na to tu bol z Nitry preložený Tretí letecký pluk generála Milana Rastislava Štefánika a tu sa na jeho počesť v rokoch 1934 – 1936 konali aj letecké dni. Čiastočne sa obnovili v tomto tisícročí z iniciatívy regionálnej samosprávy. Piešťanskí letci sa ako jedni z mála vojenských skupín na západe Slovenska zapojili do Slovenského národného povstania. V septembri 1944 na letisko uskutočnil československý letecký pluk úspešný nálet. Vtedy na ňom bolo tridsať nemeckých lietadiel...
POLITICKÉ NEZMYSLY
Všetko začali, ako inak, nezmyselné rozhodnutia politikov. Vláda pod vedením Mikuláša Dzurindu chcela predať všetko ziskové vrátane strategických podnikov a, naopak, zbaviť sa všetkého, čo neprinášalo zisk. Medzi inými to boli aj regionálne letiská Piešťany, Poprad-Tatry, Letisko Sliač a Žilina. Na starosť to dostal vtedajší minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič. Letisko Piešťany, a. s., malo v tom čase základné imanie vo výške 413 667 000 slovenských korún a ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií bolo stopercentným akcionárom. Pritom letisko bolo vybavené pozemnými zariadeniami a kapacitami na poskytnutie pozemných služieb aj pre lietadlá Boeing 737 či Airbus A-320 s dvojkilometrovou pristávacou plochou. Po novom sa previedlo tridsaťtri percent akcií na Trnavský samosprávny kraj a tridsaťtri percent na mesto Piešťany, čo vyvolalo v oboch samosprávach zdesenie. Nikto nemal s tým skúsenosti, a ako inak, štát sa ani neunúval samosprávam finančne vykryť ďalšie výdavky.
DOZOR NEODBORNÍKOV
A tak sa sformovala zmeska štatutárov zložená z laikov. Okrem riaditeľa letiska Františka Vargu ju tvorili figúrky, z ktorých sú mnohé aj dnes na politickej scéne. Predsedom predstavenstva bol, ako inak, vtedajší predseda Trnavského samosprávneho kraja Tibor Mikuš. Istý čas bola šéfkou aj bývalá poslankyňa NR SR za hnutie OĽaNO a Demokrati a niekdajšia primátorka Skalice Anna Mierna. Potom Mikušova pravá ruka asistent Juraj Štaffa, ktorý sa preslávil aj ako samozvaný kurátor, a, ako inak, tiež riaditeľ úradu kraja Dušan Guťan. Ďalej bývalý primátor Piešťan Remo Cicutto, právnik Peter Sopko, ktorý pôsobil na letisku aj ako člen dozornej rady, poskytujúci právne služby, pravdaže nie zadarmo, a ako vlastník niekoľkých pozemkov v areáli letiska. Ďalej kontrolór Trnavy Vladimír Krátky alebo sninský podnikateľ Michal Merga. Za ojedinelé stretnutia si účtovali sumy v tisícoch eur. Jedným z veriteľov letiska bola aj firma ŽOS Trnava, ktorú vlastní podnikateľ Vladimír Poór. Postupne samosprávny kraj získal akcionársku majoritu. Bývalý manažment letiska zanechal spoločnosť s celkovým dlhom 2,3 milióna eura.
POKRAČOVANIE CHAOSU
V roku 2016 nastal zvrat. Letisko bolo pred krachom. Iba sem-tam pristálo nejaké lietadlo. To už letisko dlhovalo 600 000 eur na odmenách ľuďom, ktorí pôsobili v predstavenstve a dozornej rade firmy. Peter Poláček a Darina Machovičová svoje pohľadávky uplatnili aj na súde, aj keď sami priviedli letisko do krachu. Štát poskytol letisku dotáciu vo výške 160 000 eur, ktorá by mala pomôcť pokryť výplaty pre tridsiatku zamestnancov a odvrátiť hrozbu exekúcie. Súd však dal prekvapujúco za pravdu tým, čo letisko priviedli ku krachu, a tak novému vedeniu župy neostávalo nič iné, len sa mimosúdne dohodnúť. Prebehli štyri súdne spory, prvý rozsudok v roku 2022, ktorý sa stal základom pre ostatné aktívne súdne spory. Na Slovensku stačí, ak si na základe platných uzavretých zmlúv v zmysle stanov spoločnosti a odmeňovacieho poriadku odsúhlasíte aj milión eur za hodinové sedenie a súd to rešpektuje. Chartrové lety zastavili vojny. Nielen tú na Ukrajine, ale aj palestínskeho Hamasu proti Izraelu. Regionálne letecké krídla, s výnimkou Sliača, sú polámané.
Ivan KRAJČOVIČ − Foto: Letisko Piešťany