Mainstream optikou inakosti

thumbnail

JAZYK A DOROZUMIEVANIE

Alternatívne médiá, paralela k mainstreamovým médiám (hlavný prúd v mediálnej oblasti), ponúkajú príjemcom iný pohľad na udalosti z domova či okolitého sveta, aký ponúka väčšina médií v spoločnosti. Oba typy médií konštruujú mediálnu realitu vytvorenú na báze názorovej plurality, pričom alternatívne médiá vytvárajú priestor na prezentovanie paralelných názorových stanovísk k mainstreamovým médiám.

Kritiku mainstreamových, resp. strednoprúdových alebo hlavnoprúdových médií zo strany alternatívnych médií podnecujú osobitosti mediálnej politiky zamerané na spôsob prezentovania informácií. J. Martus (2015) uvádza na internetovom portáli www.hlavnespravy.sk, že najväčším problémom je schopnosť vyjadriť odlišný názor,  a poukazuje na silu mainstreamu: „Čím väčšia je skupina, ktorú informuje, tým menej ľudí sa z nej odváži vystúpiť, čím menej ľudí z nej vystúpi, tým väčšiu dôveryhodnosť má pre tých čo sú dnu.“ Na blog.horehron.sk bol publikovaný článok Ako nebyť ovcou alebo skazenosť a vymývanie mozgov pomocou mainstream médií (S. Ličko, 2011), v ktorom autor uvádza, že informácie prezentované v mainstreamových médiách nemajú žiadnu hodnotu a čím viac sa jedinci, spoločnosť nechávajú ovplyvňovať, tým viac sa menia osobnostné črty indivídua, jeho názory a postoje k okolitému svetu a v celkovom závere i život človeka. Autor textu paralelne poukazuje na to, že hlavnoprúdové médiá sú „skladačkou z puzzle“ − s cieľom riadiť životy ľudí, systém bol účelovo nastavený nasledovne: „chodievajte do školy; nájdite si zamestnanie, zoberte si hypotéku, žite nezdravo a v strese a každý deň pozerajte čo najdlhšie TV a čítajte časopisy o známych osobnostiach, keď dosiahnete dôchodkový vek, už nie ste potrební, okamžite by ste mali umrieť, s tým, že od 40-ky ste museli brať 20 druhov liekov.“         Vplyv médií na verejnú mienku je evidentný, či už ide o mainstreamové, alebo alternatívne médiá; rozdielnosť nastáva pri intenzite ich vplyvu a to na základe stotožňovania sa s mediálnou politikou konkrétneho typu média. Médiá hlavného prúdu zastupujú názory majoritnej časti spoločnosti, čím majú väčší dosah na verejnú mienku a ovplyvňovanie ľudí, resp. celých spoločností, t. j. dochádza k vytváraniu istej masy s rovnakým názorovým stanoviskom k všeobecným aspektom každodenného života a udalostiam prebiehajúcim v okolitom svete. Nepatriť do tejto masy znamená konfrontáciu s väčšinovým spoločenským názorom a v hraničných prípadoch i vyčlenenie zo spoločnosti, príp. vysunutie na okraj spoločnosti. Alternatívu k hlavnému prúdu nachádzame okrem mediálnej sféry i v hudobnej, módnej a v iných sférach ľudského života. Nepatriť do masovej spoločnosti zdieľajúcej rovnaký názor neznamená byť iný, znamená to len byť schopný vyjadriť iný, vlastný názor.

 

Annamária GENČIOVÁ, Katedra slovenského jazyka a komunikácie  Filozofická fakulta UMB v Banskej Bystrici

Ilustrácia: Ľ. KOTRHA



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.