Moderná aj po deväťdesiatke

RECENZIA

Suchoňova tanečnica Angelika na prvej slovenskej scéne. O Eugenovi Suchoňovi málokto vedel, že svoj rozmerný skladateľský potenciál zúročil aj napísaním hudby pre baletné spracovanie. Už ako sedemnásťročný  skomponoval balet Angelika o mladej talentovanej tanečnici, ktorú obvinia z krádeže cenných hodiniek... Dielo zostalo pre verejnosť dlho zamlčané azda aj preto, lebo autor po celý čas mal na mysli dielo baletné, čo bolo na vtedajšie slovenské pomery nezvyčajné.

Inscenuje sa až teraz  ‒ po deväťdesiatich rokoch ‒ vďaka tomu, že ho objavil skladateľov zať, básnik Peter Štilicha a dotvoril libreto pre baletné naštudovanie. Dokončenia diela a jeho čiastočnej úpravy sa ujal mladý hudobný skladateľ Rudolf  Pepucha spolu s dirigentom Mariánom Lejavom. Riaditeľ Baletu SND Jozef Dolinský pozval na spoluprácu talianskeho choreografa Maura de Candia, ktorý sa ujal aj réžie pohybovej zložky, a tak spolu s protagonistami ‒ sólistkami Baletu SND v Bratislave Rominou Kołodziejovou v alternácii s Violou Marinerovou v hlavnej úlohe Angeliky i s ďalšími sólistami a členmi baletného súboru našej prvej scény ‒ poskytnú divákom pôsobivý obraz o začiatkoch tvorby nášho jedinečného hudobného skladateľa. Potešia zároveň obecenstvo príjemnou, sviežou, radostnou, rytmicky i melodicky veľmi rôznorodou postromantickou hudbou, umocnenou výbornými pohybovými kreáciami tanečníkov.

SND svoju deväťdesiatu piatu sezónu otvára historicky prvým slovenským baletným dielom, ktoré nezaváňa nijakou starinou. Naopak, modernou súčasnou formou dostanú diváci možnosť vychutnať si atmosféru vtedajších čias z pera zakladateľa slovenskej hudobnej moderny, národného umelca Eugena Suchoňa.

(as)



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.