Mosty, trasy, siete a miliardári

thumbnail

POZNÁMKA

Dušan D. KERNÝ

Rusko je v rôznych oblastiach stredobodom pozornosti. Niekedy však azda unikajú vecné informácie a súvislosti o pozoruhodných záležitostiach. Prvou z nich bola stavba najväčšieho mosta na európskom kontinente ‒ cestného a železničného mosta cez Kerčenský prieliv na Krym.

Unikátna stavba je pozoruhodná krátkosťou výstavby, ako aj tým, že spadá do sankčného zoznamu Európskej únie; je to prvý takýto prípad. Most vyvolal taký záujem, že Krasnojarský kraj musí rozširovať sieť privádzacích ciest, tie doterajšie vonkoncom nestačia. Pre potreby turistiky a dosiahnutie ruského priemeru nestačia ani súčasné, od Ukrajiny zdedené energetické siete ‒ Krym potrebuje modernizáciu za devätnásť miliárd rubľov  (1 euro je 70 rubľov) a Sevastopoľ, kde sú tradičné ruské vojenské základe, si vyžiada desať miliárd. Ide o vyše tristo kilometrov nových elektrických vedení na južnom brehu Krymu, kde sú najdôležitejšie turistické miesta.

Ruské železnice pre lepšiu dostupnosť obnovili starú trasu ešte z čias cárskej monarchie a spustili moderné rýchlikové prepojenia z Petrohradu a z Moskvy do Simferopoľa a Sevastopoľa na Kryme. Zo severu Ruska sa tak možno dostať napríklad z Moskvy na juh Krymu za tridsaťtri hodín.

Medzi pozoruhodnosti dopravnej siete v Rusku patrí aj sprevádzkovanie prvej diaľnice v európskej časti Ruska. Je to historický prelom. Slávnostne ju dali do prevádzky za prítomnosti V. Putina  na konci novembra. Spája Moskvu s Petrohradom. Kto pozná alebo zažil cestu po šesťsto šesťdesiatich kilometroch trasy M 10 ocení diaľnicu M 11. Predtým cesta trvala  deväť až jedenásť hodín, teraz je to 5,5 hodiny. Prvá diaľnica s dvoma prúdmi každým smerom nie je zadarmo, šesťstošesťdesiatdeväť kilometrov stojí dvadsaťšesť eur vo všedný deň a počas nedieľ a sviatkov tridsaťjeden eur. Trasa je rozdelená na osem úsekov za poplatok od dvoch do piatich eur. Príjazdy do Moskvy či Petrohradu majú desať jazdných pruhov. Cesta kedysi vošla aj do dejín Ruska a ruskej literatúry. Opis putovania z Petrohradu do Moskvy dvorana Radiščeva z konca 18. storočia cárovná nechala zničiť. Autora najprv odsúdili na smrť, ale potom na desať rokov vyhnanstva na Sibíri. Sto rokov platil zákaz jej vydávania...

Doteraz bola spravidla jedenásťhodinová jazda medzi dvoma mestami vysoko adrenalínovým zážitkom na konci ktorého boli účastníci radi, že prežili. Investori teraz očakávajú zníženie smrteľných havárií najmenej na polovicu. Dielo za 7,5 miliardy eura stavalo niekoľko ruských spoločností, pričom mobilné siete a internet v plnom rozsahu budú prístupné až v polovici prvého štvrťroka 2020. Už v prvom roku sa očakáva okolo dvadsaťtisíc prejazdov za dvadsaťštyri hodín. Do ruského jazyka, súdiac podľa spravodajstva médií, naplno vstúpilo nové slovo ‒ avtoban.

V týchto dňoch sa ukončila ruská časť prvého mosta cez Amur do Číny. Kilometrový most s tisíckami metrov prívodov  vyjde na dvadsať miliárd rubľov. Od roka 2020 sa ním očakáva pohyb okolo troch miliónov ľudí a asi šesť miliónov ton nákladov. Výnimočná stavba je v tieni udalosti globálneho významu ‒ spustenia ruským a čínskym prezidentom prvých 2150 kilometrov gigantického plynovodu Sila Sibíri do prevádzky. Je to nová úroveň rusko-čínskej strategickej spolupráce. Obrovská stavba len v Amurskom kraji vytvorila vyše desaťtisíc vysokokvalifikovaných pracovných miest. O pomeroch v ruskej ekonomike  svedčí aj fakt, že od zavedenia európskych sankcií v roku 2014 stúpol počet ruských miliardárov z osemdesiatdva na deväťdesiatšesť.

 



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.