O jednej staršej výstave v Ružomberku

V roku 1990 som v rámci Dní Andreja Hlinku spolu s fotografmi Pavlom Melušom a Jurajom Králikom inštaloval v Ružomberku výstavu Andrej Hlinka, človek, kňaz a politik. Pri prezeraní pozostalosti sme videli, že muž, čo založil banku a organizoval finančné zbierky, žil veľmi skromne, ale zanechal nám novopostavené školy, kultúrne domy a kostoly...

V čase otvorenia výstavy značkovali Hlinku v českých novinách za fašistického vraha. Novinárov nezaujímalo, že zomrel pred Mníchovskou dohodou, ani to, čo na jeho pohrebe povedal propražský predseda vlády Milan Hodža: „ Práve Hlinkova smrť nás zaväzuje, aby sme my Slováci boli vždy na svojom mieste a vernosťou k republike napli všetky svoje sily k ďalšiemu zveľadeniu všetkých národne-politických mravných a hmotných hodnôt svojho národa slovenského.“

Českí novinári nepotrebovali nekrológ zo Židovských novín, kde stálo: „Styk bol medzi ním a Židmi úprimný a srdečný. Ctil a vážil si svojich židovských spoluobčanov a ako farár hlásal náboženskú znášanlivosť, jeho bystrý zrak spoznal duševné hodnoty ružomberskej židovskej inteligencie, s ktorou sa rád stýkal. Svoju dôveru okázalo dal najavo, keď v pamätnom ružomberskom procese v roku 1906 za svojich obhajcov si zvolil židovských advokátov Dr. Izidora Bihellera a Dr. Bernáta Hillera. A keď v roku 1909 Ružomberčania poslali panovníkovi žiadosť, aby v Segedíne uväznený Hlinka bol  oslobodený, na žiadosti boli aj podpisy všetkých ružomberských Židov. Hlinkov postoj k žiadnemu sa nezmenil ani po prevrate.“

Pre neprajníkov slovenskej štátnosti bol človek, ktorý zápasil o národnú slobodu, neprijateľný. Nezastavili ho maďarské ani české žaláre. Prežil pokus o atentát 2. mája 1919 v Ružomberku. Po jeho prejave 10. októbra 1920 zavraždili vojaci v Námestove Ignáca Feníka z Klina a Antona Jackulíka zo Slanice. Štefan Mikuš z Ratkoviec, čo mu zachránil život v Trnave 28. marca 1921, zomrel na následky zranení. Hlinka prežil aj pokus o atentát 12. júna v Krupine.

S Prahou sa debatovalo ťažko. „Prezident osvoboditel“ T. G. Masaryk povedal pre noviny Petit Parisien, že slovenský národ je výmysel maďarskej propagandy. Jeho nástupca E. Beneš zastával podobný názor ešte aj v septembri 1938. Nemenší odpor musel Hlinka zvádzať s domácimi politickými odporcami svojbytnosti. V životopise, ktorý napísal Karol Sidor, sa dočítate, že A. Miklošovič a J. Beczy ponúkli na pražskom Ministerstve vnútra a Ministerstve národnej obrany, že za 25 000 korún a miesta v štátnej službe Hlinku zavraždia. Úradníci nenahlásili vec na políciu. Namiesto toho potenciálnych vrahov odkázali na legionára, dramatika a spisovateľa Jozefa Gregora Tajovského, ktorý bol vedúcim umiestňovacej kancelárie česko-slovenských legionárov v Bratislave. Ani on nealarmoval políciu, len ich od činu odhovoril. Miklošovič a Beczy neskôr vyvraždili v strážnom domčeku pri Trnave rodinu železničiara. Odsúdili ich 12. 6. 1923. Tí, ktorí odignorovali ich chuť vraždiť, ostali čistí.

Andrej Hlinka spájal ľudí, čo zveľaďovali kultúrnu a duchovnú postať národa. Spolu so spisovateľom Martinom Rázusom utvorili autonomistický blok. Na zvolenskom námestí si podali ruky a evanjelik Rázus dopovedal myšlienku katolíka Hlinku: „Preto sme sa my sem zišli, aby sme zachránili tento štát, zachránili republiku. Spolu s Andrejom Hlinkom sme ho stavali a spolu s ním chceme bdieť nad tým, aby nám nerozkradli republiku. Čo je naša žiadosť? Chceme vládu našich vecí mať vo svojich rukách, a nie v cudzích.“

Aj keď máme svoj štát, nemôžem sa zbaviť pocitu, že slová, ktoré odzneli 16. októbra 1932, platia dodnes.

Peter VALO

 

 



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.