Polícia upozorňuje na zlodejské praktiky

thumbnail

Podvodníci sú vynachádzaví  – najnovšie „vyplácajú“ výhry v lotérii. Prípady trestnej činnosti, keď zlodeji zneužili dôverčivosť seniorov, pribúdajú. Polícia preto znova varuje, aby neotvárali príbytky neznámym osobám, nedávali im peniaze a všetko si najskôr overili. Niekoľko rád pre vás v záujme pomôcť pripravila aj redakcia SNN. Podvodníci si vždy vyberú fyzicky slabšiu obeť, najmä osoby skôr narodené s obmedzenou  pohyblivosťou. Aj preto by takíto ľudia nemali sami, bez spoločnosti suseda, známeho alebo niekoho z rodiny, vôbec komunikovať s im neznámymi osobami. Ak im niekto telefonuje a predstiera, že je z rodiny alebo rodinný priateľ, nie je hanbou dať mu niekoľko kontrolných otázok. Obyčajne už počas nich sa podvodník zľakne a takáto ostražitosť ho odradí od pokračovania v jeho podvode.

OBETE ZLODEJOV

Polícia upozorňuje, že zlodeji a podvodníci si vyberajú obete spomedzi starších ľudí, využívajú ich dobroprajnosť, dôverčivosť a bezbrannosť. Seniorom preto odporúča, aby zvýšili obozretnosť, ak ich akákoľvek osoba telefonicky požiada o požičanie peňazí a overili si situáciu u ďalších blízkych. „Seniorom odporúčame, aby si overili, či naozaj volá ich príbuzný a neverili výhovorkám osobe v telefóne, že má iný hlas preto, že je chorá,“ apeluje policajný hovorca Michal Szeiff.

VAROVANIA POLÍCIE

Stále platí najlepšia rada – nikdy by seniori nemali sami otvárať svoje byty či dvere do vlastných domov cudzím osobám. Poštára či poštárku poznajú, ak však prichádza neznáma osoba v uniforme poštára, lepšie je pýtať si najskôr preukaz zamestnanca. Alebo neotvoriť, kým nepríde aj ďalší prítomný člen rodiny či obyvateľ bytu. Rozhodne by skôr narodení nemali otvárať osobám, ktoré im „výhodne“ ponúkajú na predaj rôzny tovar alebo ich uisťujú, že prišli vyplatiť výhru v lotérii či zvýšiť dôchodok, upozorňuje ďalej polícia.

„Aby rovnako odmietli ponúkanú službu pracovníkov plynární, elektrární, vodární, poisťovní či iných inštitúcií, ktorí sa bez ohlásenia a predloženia odborných preukazov snažia vykonať rôzne činnosti,“ vystríha hovorca. Pracovníci chcú napríklad urobiť odpis plynu či vyplatiť preplatok za vodu, hoci vyplácanie týchto preplatkov sa v domácnostiach nevykonáva. Najlepšie je v takomto prípade zapamätať si, že pracovníci energetických závodov, plynární či vodární vždy vopred avizujú návštevu či už v obecných rozhlasoch, alebo oznamom na vchodových dverách.

VOLAŤ  ČÍSLO 112

Dôchodcovia neraz podľahnú falošnej hre na emócie, hoci v tej najlepšej viere. „Napríklad hovoria o vážnej dopravnej nehode, pri ktorej sa ťažko zranil ich príbuzný. Tvrdia, že peniaze potrebujú na zaplatenie operácie, nemajú však eurá, len inú menu, a preto im ako zábezpeku nechajú v taške inú menu,“ vysvetlil hovorca Michal Szeiff s tým, že sľubujú požičané peniaze doniesť. To sa však nikdy nestane.

Seniori tiež nemajú podpisovať bez konzultácie s príbuznými alebo s právnikmi dokumenty s osobami, ktoré nepoznajú. Pre všetky prípady je veľmi dobré mať na viditeľnom mieste napísané aspoň číslo 112, na ktoré si v panike človek často nedokáže spomenúť. V oprávnenom prípade treba okamžite volať kvalifikovanú pomoc.

Ivan BROŽÍK - Foto: archív



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.