Politické strany nešetria peniaze, ani oči voličov  

thumbnail

Deväť mesiacov pred voľbami sú bilbordy plné kampane. V mestách i obciach, no najmä popri cestách s hustou premávkou po celom Slovensku sa už opäť podľa množstva bilbordov s politickou tematikou prudko zvolebnieva. Rôzne známe i menej známe osoby sa voličskej základni prostredníctvom veľkých tabúľ snažia odovzdať informácie ako dôležité posolstvo, ktoré má ľudí presvedčiť, aby vo voľbách volili práve ich stranu. Azda každý volič dnes už vie, či aspoň tuší, že politické strany v spolupráci s mediálnymi agentúrami používajú premyslené marketingové stratégie založené na psychológii predaja produktov. V minulom roku pred komunálnymi voľbami sa v parlamente rokovalo aj o tom, že stavanie bilbordov má byť regulované, pričom statické reklamné nosiče nemajú byť povolené mimo obcí bližšie ako sto metrov k diaľniciam, cestám pre motorové vozidlá a medzinárodným cestám I. triedy. Počítala s tým novela stavebného zákona od Igora Chomu a Renáty Zmajkovičovej (obaja Smer-SD), o ktorej hovorili poslanci NR SR dosť dlho. Na začiatku schôdze vtedy Smer-SD vyradil podobné opozičné návrhy, lebo vraj išlo z opozičnej strany o predvolebnú kampaň pred novembrovými komunálnymi voľbami. Poslanci sa však zhodli na tom, že bilbordový či optický smog je vážna vec. Novelu stavebného zákona v tom čase pripravovala aj vláda. Má dnes vari niekto pocit, že bilbordov na Slovensku ubudlo?
■ ČO ROZHODUJE

Nie je celkom jedno, či popri cestách stoja reklamné tabule na propagáciu zubnej pasty, nábytku, potravín alebo politickej strany, hoci reklamné agentúry sa občas správajú tak, ako keby to bolo jedno. Prečo sa už teraz objavuje na bilbordoch predvolebná kampaň, keď voľby sú až na budúci rok? Zrejme preto, lebo niektoré strany si predstavujú získavanie voličov ako preteky s časom v tom zmysle, že kto skôr začne, ten skôr melie. Ale môže to byť aj naopak. Prepálená kampaň lezie ľuďom na nervy a je skôr kontraproduktívna. Môže sa ľahko stať, že ten, kto skôr začne, aj skôr skončí... Potom si môže svoje obrázky dať v menšom formáte zarámovať a pozerať sa na ne vo svojej straníckej centrále.

Podľa analýz politického marketingu najväčší vplyv na rozhodovanie voličov nemajú bilbordy, ale predvolebné mítingy a diskusné fóra na verejnosti, až potom nasleduje reklamná kampaň v televízii a rozhlase. Bilbordy až 17,2 percenta občanov odmieta ako zbytočné a rušivé prvky, ktoré sú v mnohých prípadoch až otravné. Napriek tomu účinky bilbordov pôsobia na podprahové vnímanie, čo si ľudia neuvedomujú a môžu byť aj týmito prostriedkami podvedome ovplyvňovaní negatívnym i pozitívnym spôsobom.

Podľa výskumov všeobecne viac ako tretina voličov (33,9 percenta) má pocit, že predvolebná kampaň ako spôsob presviedčania ešte môže ovplyvniť ich rozhodnutie, komu odovzdajú v parlamentných voľbách svoj hlas. Naopak, viac ako polovica opýtaných tvrdí, že sú už vopred pevne rozhodnutí pre určitú politickú stranu a predvolebná kampaň ich rozhodnutie nezmení. Zvyšných 13,6 percenta na otázku nevie alebo nechce odpovedať.

■ VEDIA O ČOM?                                         

Aby reklamná kampaň politickej strany mala na voličov účinok, teda aby „zabrala“, mali by politici poznať skutočné potreby a najmä problémy svojich voličov. Iste, všetci politici sa pred voľbami tvária, že im ide iba o dobro občanov, často však nevedia takmer nič o tom, ako žijú bežní ľudia. Najlepším príkladom je, keď sa politika opýtajú, či vie, koľko stojí kilo chleba a on odpovie, že to má na starosti manželka. Lenže volič vie, že manželka politika nekandiduje do parlamentu...

Bratislava, 7.7. 2015. Bilbord SDKÚ-DS Slavomír Frešo. Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto bilbordu z Bratislavy strany SDKÚ-DS.

Politické strany si zisťujú náladu voličov rôznymi spôsobmi, pričom výber spôsobu závisí od rozpočtu strany. Menšie strany, ktoré nemajú peniaze na drahé prieskumy, musia sa spoliehať na verejne dostupné informácie a podľa toho zvolia stratégiu intuitívne, čo znamená, že sa v podstate hrajú na slepú babu. Väčšie strany sa pri dostatku financií môžu pred voľbami riadiť marketingovým výskumom. Robia to preto, aby sa vedeli v príprave na voľby rozhodnúť, čo majú ľuďom v rámci volebnej kampane hovoriť, aby sa to voličom čo najviac páčilo. Politici však zväčša vedia aj to, že svoje sľuby nemusia splniť, lebo už to v nejedných voľbách spravili, a aj napriek tomu ich ľudia neskôr opäť volili. Dejiny HZDS či SDKÚ sú toho dôkazom, ale konečným výsledkom po opakovaní zlého vtipkovania s voličmi je napokon nezvoliteľnosť strany do parlamentu a jej postupný odchod z politickej scény do historických análov...

■ PREDMET POSMEŠKOV

Aby sme sa vrátili k bilbordom a ich pôsobeniu na verejnosť, treba si otvorene povedať, že ak sa politik nechá zvečniť na veľkú tabuľu a jeho fotografia či slogan je popri cestách viditeľný na veľké vzdialenosti, riskuje okrem prepálenej kampane aj svoje zosmiešnenie prostredníctvom ľudovej tvorivosti. Tá môže byť niekedy celkom vtipná, no dokáže byť aj vyslovene zlomyseľná až nenávistná. Čím dlhšie politik „visí“ na očiach verejnosti, tým dlhšie môže byť zosmiešňovaný, teda si azda aj musí uvedomovať, že ide s kožou na trh. V tomto prípade na trh nápadov, ktoré sa potom skôr či neskôr cez fotografie objavia aj na sociálnych sieťach. Je teda jedno, či politika na veľkoplošnom pútači zosmiešni ľudový humorista kdesi na konci hlavnej cesty, o pár hodín to vidí cez internet celé Slovensko. Ale to už je vec známa a riziko si každý, kto sa nechá zobraziť v nadživotnej veľkosti na tabuli pri ceste, nesie sám.

Treba spomenúť aj to, že v súvislosti s politickou kampaňou sa pred voľbami objavujú aj tzv. fantómové kampane. To sú tie, pri ktorých postupne narastajúci a meniaci sa obsah vylepený na tabuli sľubuje nejaké prekvapenie v súvislosti s politikou, ale napokon sa vo finále prezentuje napríklad vznik novej firmy alebo výstavby nového developerského komplexu kdesi uprostred zelených hájov.

■ PREDČASNÁ KAMPAŇ

Ak už teraz, deväť mesiacov pred parlamentnými voľbami lemujú cesty Slovenska tabule s tvárami politikov známych i neznámych, je to znak toho, že politické strany sa rozhodli nešetriť. Nešetria peniaze, ani vnímavé oči voličov. Pritom úspech takéhoto pôsobenia na voličskú základňu je skutočne otázny. Osobnosti, ktoré sú verejnosti známe, nepotrebujú predčasnú prezentáciu na statických paneloch.

Na druhej strane ľudia, ktorí sa ukazujú na tabuliach ako nové tváre, ale nekomunikujú nijaký nový obsah, môžu síce zaujať, no bez ponúknutia nových myšlienok a riešení ostanú iba tapetami na doskách, ktoré neznamenajú svet, ale iba reklamný smog, čo zamoruje prostredie po celej našej krajine. Čoho sa v predvolebnej kampani dočkáme, ukáže čas. No už teraz je jasné, že toho nebude málo.

Roman KALISKÝ-HRONSKÝ



Žiadne Komentáre

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

1 Spätný odkaz

  1. Slovensko zaplavili bilbordy. Do volieb je ešte ďaleko a politici už teraz rozhadzujú peniaze | Parlamentné Listy