Rozlietavanie so zlomenými krídlami

thumbnail

 KAUZA

 Do Letiska Piešťany nalial v marci Trnavský samosprávny kraj ďalších dvestotisíc eur. Minimálne do roka 2023 bude môcť Trnavský samosprávny kraj (TTSK) dať pomoc do  spoločnosti Letisko Piešťany. Na jej účet aj v marci tohto roku pribudlo dvestotisíc eur. Protimonopolný úrad Slovenskej republiky túto pomoc schválil. Župan Jozef Viskupič pri svojej kampani vo voľbách do vyššieho územného celku v roku 2017 kritizoval pôžičky letisku bývalého predsedu kraja Tibora Mikuša a prisľúbil, že stagnujúce letisko „rozlieta“.  Dotovať malé letiská umožňuje výnimka Európskej komisie. Peniaze, ktoré letisko dostalo už po štvrtýkrát, sú určené na udržanie prevádzkyschopnosti, pretože spoločnosť dlhodobo nie je schopná hospodáriť bez finančnej výpomoci kraja. Majoritným vlastníkom je TTSK, ďalšími akcionármi sú mesto Piešťany a Ministerstvo dopravy a výstavby SR.

Spoločnosti Letisko Piešťany hrozila v roku 2016 likvidácia. TTSK si uvedomoval neudržateľnosť situácie. Proti sa postavil Seniorský parlament v Piešťanoch a vyzbieral takmer sedemtisíc podpisov. Ani to neprimälo vtedajšieho predsedu kraja Tibora Mikuša, aby ustúpil. Mal k dispozícii štúdiu využiteľnosti Letiska Piešťany, ktorú vypracoval kolektív Katedry leteckej dopravy Žilinskej univerzity pod vedením profesora Antonína Kazdu. V nej sa píše, že rentabilná prevádzka letiska, keď prevádzkové výnosy prevyšujú prevádzkové náklady, sa začína pri stotisíc cestujúcich, čo sa doteraz nikdy nepodarilo ani väčším letiskám, ako sú Sliač alebo Poprad. Nový župan Jozef Viskupič bol, naopak, za zachovanie letiskovej spoločnosti a sľuboval obrat. Uverilo mu osemdesiattri percent voličov mesta a stal sa novým županom kraja.

  • POKUSY KRACHLI

Lenže už v prvom roku vládnutia nového vedenia kraja, teda v roku 2018, bola strata hospodárenia letiska po zdanení 398 448 eur, čo je o 6 588 eur viac ako v predošlom roku 2017 za vedenia kraja Tiborom Mikušom. V roku 2019 bola strata 1 175 499 eur. V roku 2019 letisko odbavilo vyše desaťtisíc cestujúcich, čo je však desaťkrát menej, ako stojí v štúdii profesora Kazdu. Bolo to zásluhou charterových letov do Antalye a Hurghady. Nastalo obmedzenie letov, drahšie letenky a koniec lacných charterových spojov.

Na konci júna 2020 Letisko Piešťany uzavrelo zmluvu so spoločnosťou Go2Sky o parkovaní lietadiel spoločnosti. Stačili len dva mesiace, aby spoločnosť oznámila, že k 1. septembru 2020 svoju leteckú činnosť končí pre krízu leteckej dopravy. Vo februári tohto roka župan Viskupič informoval, že Letisko Piešťany a letecká spoločnosť Sky One sa dohodli na spolupráci, pričom spoločnosť chce na letisku v tomto roku vybudovať svoju základňu a rozvíjať turizmus. Zo zverejnenej zmluvy vyplýva, že dotácia dvestotisíc eur je určená na pokrytie základných prevádzkových nákladov letiska. V minulosti malo letisko dlh voči mestu Piešťany na dani z nehnuteľnosti. Tá narástla až do obrovskej sumy 688 500 eur. Zastupiteľstvo TTSK uznesením z 18. septembra 2019 schválilo poskytnutie návratnej finančnej výpomoci letisku v tejto sume. Suma prešla na účet mesta a to túto sumu vložilo do základného imania spoločnosti Letisko Piešťany, čím sa má zvýšiť jej akcionársky podiel z 20,04 percenta na základnom imaní na 22,24 percenta. Protimonopolný úrad Slovenskej republiky zatiaľ v tejto veci podľa dostupných informácií ešte nerozhodol.

Podľa registra zverejnených zmlúv v roku 2019 poskytla Správa majetku a služieb (SMS) TTSK letisku dve ďalšie pôžičky. Prvá je vo výške tridsaťtisíc eur. Podpísal ju konateľ SMS TTSK Július Fekiač. Zaujímavá je klauzula, že obe strany sa zaväzujú zachovať mlčanlivosť o dôverných informáciách týkajúcich sa týchto zmlúv, pričom záväzok trvá aj po skončení platnosti zmluvy. Ďalšia pôžička je na sumu stoštyridsaťtisíc eur, pričom v oboch nie je špecifikované, načo sa financie použijú.  Ďalšie dotácie získava letisko od ministerstva. Na tento rok s letiskom podpísalo dve zmluvy v sume stoosemdesiattisíc eur na financovanie projektu záchranných a hasičských služieb a 134 100 eur na  bezpečnostnú ochranu.

  • SPORNÉ MANAŽOVANIE

Už z tohto prehľadu je zrejmé, že bez dotácií by letisko neprežilo. Hneď po nástupe nového župana Jozefa Viskupiča si chcelo letisko zobrať úver osemstotisíc eur a  ručiť zaň pozemkami a stavbami v účtovnej hodnote asi 1,9 milióna eura. S tým nesúhlasil nominant Piešťan, člen predstavenstva Otakar Mikyska, šéf Leteckého úradu a osobný pilot slovenského prezidenta Andreja Kisku. Mesto ho odvolalo. Na jeho miesto nastúpil manažér spoločnosti Anius bez skúseností v oblasti letectva Bohumil Klečák, ktorý sa stal neskôr bez výberového konania riaditeľom letiska bez toho, aby bolo o tom mesto Piešťany informované. Vymenovať ho je v právomoci predstavenstva.

Príkladom, ako prísť o peniaze, je fakt, že v roku 2019 požadovala od letiska spoločnosť Happy Travel, prevádzkujúca charterové lety, takmer päťdesiattisíc eur. Musela totiž odkloniť svoje lety. Dôvodom  bol septembrový  hudobný festival Grape, ktorý si v ten rok zaknihoval desiaty ročník. Napriek tomu letisko v máji podpísalo zmluvu s leteckou spoločnosťou Happy Travel. Pri miliónových dlhoch letiska to však bola v podstate smiešna suma. Otvorené je stále aj nevyplatenie odmien bývalému vedeniu letiska, ktoré s úrokmi dosiahli sumu prevyšujúcu šesťstotisíc eur.

  • BUDÚCNOSŤ LETISKA

V podstate je niekoľko možností, ako s letiskom naložiť, pretože rozlietavať sa s polámanými krídlami nedá. Vrátiť sa k zámeru bývalého župana Tibora Mikuša a  letisko zrušiť. Druhou možnosťou je súčasný variant, teda prežívať len vďaka dotáciám a zadlžovať sa. To je dlhodobo neúnosné. Treťou je hľadanie strategického investora. Tieto pokusy tu už boli, lenže investor nenaleje peniaze do niečoho, čo má v rukách iný subjekt. Poslednou možnosťou je zachovanie letiska, ale bez toho, aby bolo medzinárodné, lebo je finančnou aj materiálnou záťažou. Po príklad stačí zájsť do blízkeho Letiska Prievidza, ktoré prevádzkuje miestny aeroklub. Otvoriť sa teda motorovému a bezmotorovému lietaniu, ultralihtom, komerčnej činnosti, ako je výučba lietania, balóny a letné festivaly, paragliding alebo preteky motocyklov, ktoré tu boli kedysi populárne.

Ivan KRAJČOVIČ – Foto: autor

Jeden zo slávnych momentov – pristátie lietadla Českých aerolínií Airbus A319 s príležitostnou poštou v rámci osláv 80. výročia otvorenia prevádzky na letisku Praha-Ruzyne, pričom úplne prvý let odtiaľ smeroval 5. apríla 1937 práve do Piešťan.

 

 

 



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.