Prelomový rok v poštových službách
Slovenská pošta modernizuje svoje služby pre vyšší komfort zákazníkov s jednoznačnou orientáciou na potreby klienta. Rok 2024 patrí k prelomovým rokom Slovenskej pošty z pohľadu rozšírenia kontaktných a prístupových poštových miest, pribudlo ich historicky najviac v novodobej histórii, a to až 224. To všetko s cieľom byť bližšie ku klientom.
Zákazníci tak dnes môžu poštové služby využívať na 1 890 kontaktných a prístupových miestach, z toho je 1 440 pôšt a poštových stredísk, pôšt Partner a pojazdných pôšt, 191 PoštaPOINT-ov, 240 BalíkoBOX-ov a zvyšných 19 obslužno-logistických a colných pracovísk. V decembri 2023 disponovala pošta 1 666 kontaktnými a prístupovými miestami. Za razantným rozšírením siete v roku 2024 stojí rozvoj nových foriem obchodných a výdajných miest – BalíkoBOX-ov a PoštaPOINT-ov, ktoré zvyšujú kvalitu poskytovaných služieb a zákazníkom prinášajú väčší komfort v podobe časovej úspory a pohodlnejšej dostupnosti. Výdajné miesta pre balíky sme v minulom roku rozšírili o nové typy – PoštaPOINT-y, ku koncu roka 2023 ich bolo 51. Aktuálne máme 191 PoštaPOINT-ov, kde si zákazníci môžu vyzdvihnúť balíkové zásielky.
- NOVÉ BALÍKOBOXY
Rozšírili sme a modernizujeme aj sieť BalíkoBOX-ov. V roku 2023 sme ich mali 155, dnes ich máme 240. Nových 85 BalíkoBOX-ov, ktoré sme uviedli do prevádzky v roku 2024, už disponuje novým informačným systémom. Ten umožňuje prelomovú novinku, podaj zásielok cez BalíkoBOX-y, prostredníctvom ktorých zákazníci môžu podávať online uhradené zásielky, zásielky určené na bezplatné vrátenie tovaru do eshopov alebo zásielky z oblasti recommerce (napríklad Vinted). Od septembra inovujeme postupne celú zostávajú sieť tak, aby sme do konca tohto roka všetky BalíkoBOX-y modernizovali na nový informačný systém, ktorý umožňuje okrem výdaja aj podaj zásielok a možnosť vrátenia zásielok. Za prvých šesť mesiacov roka 2024 BalíkoBOX-y zaznamenali rast zásielok o 150 percent oproti rovnakému obdobiu roka 2023. Klienti ich využívajú najmä pri nákupoch cez internet. Informáciu, ktoré BalíkoBOX-y sú aktuálne v prevádzke, nájdu zákazníci v mobilnej aplikácii Pošta v časti Pobočky.
- ELEKTRONICKÉ SLUŽBY
Hlavnou oblasťou, do ktorej smerujú inovačné aktivity, sú elektronické služby, a to najmä elektronický podací hárok a mobilná aplikácia. Komfort zákazníkov zvyšuje mobilná aplikácia poštových služieb, ktorá je dostupná na stiahnutie v Google Play a App store. Zákazník v nej nájde informácie o všetkých svojich zásielkach (prichádzajúcich, aj odoslaných), tieto zásielky môže jednoducho cez aplikáciu presmerovať, respektíve zmeniť deň ich doručovania. V sekcii Pobočky nájde zoznam všetkých výdajných miest (okrem pôšt aj BalíkoBOX-y a PoštaPOINT-y) vrátane ich aktuálnych otváracích hodín. Pre niektoré pošty je dostupné aj generovanie poradového lístka ešte pre jej návštevou. Pre zákazníkov z oblasti ecommerce sme vyvinuli nový nástroj tzv. Pošta Widget, ktorý im umožňuje v ich e-shopoch sprístupniť všetky výdajné miesta s ich základnými údajmi. Mobilná aplikácia bola v roku 2023 a prvom polroku 2024 doplnená o možnosť online úhrady za zásielky, okrem platieb prostredníctvom platobných kariet a internetbankingu sme sprístupnili platby cez Apple Pay a Google Pay. Zároveň sme priniesli zákazníkom možnosť podávať on line uhradené zásielky bez nutnosti tlače adresných štítkov, zásielku po novom už stačí podať len s uvedením tzv. „kódu zásielky“. Do mobilnej aplikácie pribudla nová „prehľadová“ sekcia, kde zákazníci získajú rôzne tipy a informácie pre zjednodušenie využívania pošty.
- MULTIFUNKČNÉ ZARIADENIA
Modernizujeme a zlepšujeme služby aj pri doručovaní zásielok. Počas leta sme vybavili prvých tisíc doručovateľov multifunkčnými zariadeniami, ktoré umožňujú klientom doručovateľom uhradiť potrebnú sumu aj platobnou kartou. Zavedenie multifunkčných zariadení zjednodušuje a urýchľuje aj prácu poštových doručovateľov. Prostredníctvom prevádzkových aplikácií multifunkčné zariadenie integruje a nahrádza štyri osobitné zariadenia − skener QR/čiarových kódov, ktorý slúžil na skenovanie zásielky, platobný terminál, bezpečnostný prvok na oznamovanie mimoriadnej udalosti a samotné zariadenie plní funkciu mobilného telefónu. Systém je otvorený a umožňuje do budúcnosti implementovať aj nové aplikácie a funkcionality, ktoré budú reflektovať požiadavky trhu aj Slovenskej pošty samotnej. Ide o mobilný telefón, ktorý okrem už spomínaných funkcií, umožňuje aj bezhotovostné platby. To zároveň zníži objem práce doručovateľov s hotovosťou. Nové multifunkčné zariadenie zjednodušuje administratívu a umožňuje jednoduchšie skenovanie väčších zásielok.
- KOMFORT KLIENTOV
Komplexná služba klientom prináša aj ďalšiu žiadanú službu, a tou je podaj zásielok priamo u doručovateľa. To zvyšuje komfort klientov, keďže ide o ďalšiu službu Slovenskej pošty, ktorú budú môcť využívať priamo z pohodlia domova. Počas roka 2025 bude multifunkčným zariadením disponovať každý zo 4 000 doručovateľov Slovenskej pošty. Ponuka Slovenskej pošty priamo na pobočkách je komplexná. V rámci finančných služieb okrem poštových poukážok, SIPO, výplat dôchodkov a dávok poskytujeme unikátnu službu Rýchly vklad a Rýchly výber. Rýchly vklad znamená vklad na akýkoľvek účet v akejkoľvek banke a Rýchly výber umožňuje výber z akéhokoľvek účtu cez platobnú kartu. Tieto služby zabezpečujeme v spolupráci s naším partnerom na všetkých 1 440 poštových pobočkách. Na vybraných poštách zákazníkom ponúkame elektronické služby štátu, vďaka ktorým sa jednoducho dostanú k výpisu z obchodného registra, výpisu z registra trestov, výpisu z listu vlastníctva a osvedčovaniu dokumentov. Zároveň ponúkame služby partnerov – predaj žrebov, stávkové služby, produkty od operátora 4 ka, produkty Poštovej banky a Produkty poisťovne Union. Na pošte tak vybavíte všetko od mobilného telefónu, televízie a internetu cez bankové služby až po rôzne typy poistenia. Samozrejme, predávame aj rôzne druhy darčekového tovaru.
Text a foto: Martin GUZI