Nová sezóna je v štátnych, krajských i nezávislých divadlách už v plnom prúde. Možno to bude znieť neuveriteľne, ale v súčasnosti na Slovensku má aktívnu činnosť osemdesiatštyri divadiel. Toľko divadiel v minulosti, teda za „socializmu“, sme nemali, aj keď sa oficiálne tvrdilo, že máme jednu z najhustejších divadelných sietí na svete. Boli to divadlá so stálou scénou a s profesionálnym súborom. Okrem toho mali sme aj veľký počet ochotníckych divadiel, z ktorých niektoré svojou nápaditosťou, formálnymi výbojmi aj hereckou kvalitou dosahovali a zavše i prekonávali úroveň profesionálnych divadiel.
Ochotnícke divadlo na Slovensku, našťastie, prežíva, ale objavil sa aj nový fenomén ‒ nezávislé divadlá. Tie dnes okrem iného súťažia aj o divadelnú cenu predchádzajúcej sezóny DOSKY. Väčšinou nemajú stály súbor, ale ponúkajú inscenácie a zo vstupného za ich predstavenia, prípadne z nejakých sponzorských príspevkov, existujú.
■ NAJLEPŠIE ZO SCÉNY
Nie je bez zaujímavosti, že niektoré v tohtoročných nomináciách na DOSKY možno prevalcujú aj kamenné divadlá. Napríklad jednou z nominovaných inscenácií v kategórii Najlepšia inscenácia sezóny je dramatizácia na motívy románu Umberta Eca Pražský cintorín, ktorú pod názvom Moral Insanity režijne naštudovala Júlia Rázusová a uvádza ju nezávislá scéna pod názvom Prešovské národné divadlo. Režisérka inscenácie je nominovaná aj v kategórii Najlepšia réžia sezóny a hlavný predstaviteľ v tomto predstavení Peter Brajerčík je nominovaný v kategórii Najlepší mužský herecký výkon sezóny. To len ako príklad, že existenciu nezávislých scén, ktoré sú aj v menších obciach, napríklad v Budmericiach, Bátovciach či v Zelenči, netreba podceňovať. Je nesporné, že viacero z nich, povedzme Divadlo Pôtoň v malej obci Bátovce, obohacujú našu divadelnú scénu ako celok.
■ LEN ŠTYRI ŠTÁTNE
Keď v minulosti všetky profesionálne divadlá boli dotované z rozpočtu Ministerstva kultúry SR, v súčasnosti ministerstvo finančne zabezpečuje len štyri scény: Slovenské národné divadlo, Štátne divadlo Košice, Štátnu operu Banská Bystrica a Novú scénu Bratislava. Dvadsaťštyri profesionálnych divadiel na celom Slovensku finančne dotujú kraje. Zvyšok divadiel, teda tých, čo vyvíjajú činnosť pri regionálnych či miestnych kultúrnych centrách, pri konzervatóriách a vysokých umeleckých školách, no najmä tých nezávislých divadelných združení, ktorých je väčšina, nie sú dotované ani štátom, ani krajom. K tomu však treba dodať, že v prípade všetkých divadiel má významnú úlohu pri ich finančnom zabezpečení príjem zo vstupného. Ten je už v súčasnosti relatívne vysoký. Napríklad vstupenky sa neraz pohybujú v sumách od dvadsať do štyridsať eur a zavše aj viac. Žiaľ, jedným z následkov je, že príjem zo vstupného má vplyv aj na tvorbu programovej ponuky divadiel. Cieľom je často uvádzať tituly, ktoré pritiahnu do divadla čo najviac ľudí, pričom ich umelecká úroveň neraz koketuje s bulvárom.
■ STOROČNICA SND
Budúci rok, presne prvého marca 2020, si pripomenieme významnú udalosť našej národnej kultúry: Pred sto rokmi sa otvorili brány divadla, ktoré nieslo názov Slovenské národné divadlo. Teraz nejde o to, že pod týmto názvom vystupovala súkromná česká divadelná spoločnosť pod vedením podnikateľa Bedřicha Jeřábka. Slováci v tom čase nemali súbor, ktorý by bol schopný na profesionálnej báze túto úlohu plniť. Ale aj tak je to veľká udalosť a môžeme sa právom pýtať, či si ju na prislúchajúcej úrovni naša prvá divadelná scéna pripomenie. Je to napríklad Bulgakovov text Divadelný román, hra Heinera Müllera Stroj Hamlet či hra Ingmara Bergmanna Scény zo života. SND uvedie v tejto sezóne aj hru W. Goetheho Torquato Tasso. Sú to kvalitné dramatické predlohy, podobne ako jednoaktovka J. G. Tajovského Hriech či Hollého komédia Kubo (čo sú jediné dva tituly z našej klasiky), ktoré podobne ako tie vyššie menované mohli by však byť uvedené v ktorejkoľvek inej divadelnej sezóne. V programe jubilejnej sezóny nie je však ani jeden titul súčasného slovenského dramatika, ale ani jeden titul, ktorý naše SND vo svete preslávilo (napríklad inscenácia Sartrovej hry Diabol a Pán Boh). Jubilejnú sezónu otvorí hra českého dramatika Jiřího Havelku Dnes večer nehráme, ktorá je venovaná nie storočnici divadla, ale úlohe, ktorú divadlo zohralo v čase nežnej revolúcie.
■ OBJAVY NA VÝCHODE
Divadlo v druhom najväčšom slovenskom meste má tiež jubileum (sedemdesiatpäť rokov), ale svojou dramaturgiou, na rozdiel od SND, akoby vnímalo aj jeho storočnicu. V tejto sezóne uvedie slovenskú dramatickú pôvodinu hru Jurgova Hana od Anny Naglik (na motívy poviedky Ivana Horvátha), dramatickú spomienku na jednu významnú osobnosť našej divadelnej kultúry pásmo K. Horáka, M. Ditteho a M. Baláža BORODÁČ a do tretice ešte jeden pôvodný text Marcela Dekanovského SPIN, ktorý je venovaný tridsaťročnému jubileu nežnej revolúcie. Jednu premiéru už ŠD Košice malo a bolo to nové uvedenie kedysi slávneho titulu v SND Na skle maľované. Jeho novú podobu naštudoval režisér Milan Antol.
Prešovské Divadlo Jonáša Záborského uvedie v tejto sezóne dva pôvodné tituly. Prvým budú Ťapákovci od Timravy, ktorý režijne naštuduje mladá talentovaná divadelníčka Alena Lelková, a druhým inscenácia pre najmenších rozprávka Medovníkový domček v úprave a réžii M. M. Náhlika. Okrem toho uvedie divadlo Goldmanovu hru Misery a Seidlerovu hru Kráľova reč.
V storočnej histórii SND malo Na skle maľované v réžii Karola L. Zachara rekordných šesťstopäťdesiat repríz. Teraz sa k nemu v réžii Milana Antola vrátilo košické Štátne divadlo v mierne odfolklorizovanej podobe.
Milan POLÁK – Foto: ŠD Košice