Ukážkový prípad nehospodárnosti
Začiatkom augusta Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) pod vedením jeho predsedu Ľubomíra Andrassyho prišiel so Správou o výsledku kontroly 2024 týkajúcou sa nákupu, skladovania a likvidácie vakcín proti ochoreniu COVID-19. Podľa jeho zistení pochybilo nielen predošlé vedenie ministerstva zdravotníctva počas vládnutia bývalej štvorkoalície OĽaNO, SME RODINA, SaS a Za ľudí, ale aj samotná Európska únia na čele s predsedníčkou Európskej komisie Ursulou von der Leyenovou, čo je vážne obvinenie.
Kontrolovanou inštitúciou bolo Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky. Podľa NKÚ SR malo hlavnú zodpovednosť za nákup pandemických vakcín proti ochoreniu COVID-19. „Kompetencia obstarať alebo inak nadobudnúť lieky a zdravotnícke pomôcky počas vyhláseného výnimočného stavu, núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie vyplývala ministerstvu zo zákona o liekoch.“
- PLYTVANIE PENIAZMI
Samotná kontrola podľa predloženej správy bola realizovaná podľa príslušných ustanovení zákona o NKÚ SR a štandardov vychádzajúcich zo základných princípov kontroly v rámci medzinárodných štandardov najvyšších kontrolných inštitúcií (ISSAI). „Výber vzorky bol realizovaný na základe odborného úsudku kontrolóra so zohľadnením významnosti a hodnoty preverovaných zmlúv o nákupe vakcín. Do výkonu kontroly boli zapojení štyria skúsení kontrolóri s viacročnou kontrolórskou praxou na NKÚ SR. Kontrolovaným obdobím boli roky 2020 ‒ 2023.“ Podľa záverov NKÚ potvrdila riziká definované v procese prípravy kontroly, a to najmä riziko plytvania verejných zdrojov na nákup, skladovanie a likvidáciu vakcín, ktoré Slovensko nepotrebuje, a nedostatočné procesy pri prijímaní rozhodnutí o pristúpení k zmluvám o dodávke vakcín v rámci spoločného obstarávania vakcín, ktoré viedla Európska komisia. Hlavný dôvod kontroly bol podľa NKÚ SR v tom, že ako celý svet sme čelili jednej z najvýznamnejších udalostí posledných rokov – pandémii ochorenia COVID-19. „Krajiny celého sveta sa s touto pandémiou vyrovnali rôznymi spôsobmi, pričom jedným z hlavných nástrojov boja bola vakcinácia. Členské štáty Európskej únie nakúpili viac dávok vakcín, než bola ich reálna potreba. Významnú úlohu v tom zohral spoločný nákup vakcín, kde rokovanie aj uzatváranie zmlúv zastrešila samotná Európska komisia. Nízka miera transparentnosti bola opakovane kritizovaná pri rokovaní najväčšieho kontraktu Komisiou s výrobcom Pfizer.“ Podľa NKÚ SR Európska komisia neposkytla úplné informácie o rokovaniach s výrobcom ani Európskemu dvoru audítorov. Európsky ombudsman kritizoval Európsku komisiu za nezverejnenie textových správ medzi jej predsedníčkou Ursulou von der Leyenovou a výrobcom.
- STARÁ STRATÉGIA
Cieľom kontroly NKÚ bolo okrem iného aj poukázať na možnosti, aké malo Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky pri dohodovaní zmluvných podmienok v oblasti úpravy počtu dodávaných vakcín. Podľa jeho zistení v rámci rezortu nebol vypracovaný a schválený plán obstarávania vakcín vrátane kompetencií a zodpovedností. „Chýbali postupy, určenie útvarov a osôb, zapojených do obstarávania a zodpovedných za rozhodovanie a ich povinnosti.“ Chýbali tiež výnimky a splnomocnenia pre iné osoby ako minister zdravotníctva/štatutárny orgán, ktoré potvrdzovali pristúpenie k zmluvám o nákupe vakcín alebo potvrdzovali objednávky vakcín. Zároveň neboli ani hodnotené právne riziká pri pristupovaní k jednotlivým predbežným kúpnym zmluvám a kúpnym zmluvám súvisiacim so spoločným obstarávaním Európskej únie, ministerstvo nedisponovalo právnym znalcom na belgické právo. „V súvislosti s pristúpením k tretiemu najväčšiemu kontraktu s výrobcom Pfizer/BionTech (tzv. Kúpna zmluva č. 2) na nákup vakcín nebola aktualizovaná národná vakcinačná stratégia a pred prijatím návrhu tohto kontraktu nebola vykonaná analýza potrebnosti množstva dávok. Pred pristúpením ku Kúpnej zmluve č. 2 s výrobcom Pfizer/BionTech malo v apríli 2021 Slovensko zazmluvnené 3,8 dávky vakcín na jedného obyvateľa z plánovaného počtu obyvateľov na očkovanie. Poplatok za zmenu zmluvných podmienok a riešenie nadbytku vakcín, uhradený na základe dodatku č. 5 ku kúpnej zmluve č. 2 s výrobcom Pfizer/BionTech vo výške viac ako 35 mil. eur, nesie v sebe riziko nedodržania hospodárnosti za nadbytok obstaraných vakcín, ako aj riziko nedodržania povinnosti pri správe majetku štátu pri opčných dávkach, keď v prípade ich nedodania by SR zaplatila za tovar, ktorý by nikdy nebol dodaný.“
- SKRESĽOVANÉ ÚDAJE
Podľa zistení NKÚ SR prebytok vakcín zo spoločného obstarávania Európskej únie v domácich skladoch Slovenskej republiky ku koncu roka 2023 sa odhaduje na úrovni asi 6,7 milióna dávky vakcín, z toho 4,8 mil. dávky v hodnote približne 100 miliónov eur exspirovalo a zvyšok sa podarilo darovať a odpredať. „Ku koncu roka 2023 malo Slovensko v domácich skladoch uskladnených 1 mil. dávok použiteľných vakcín, z toho 49 percent tvorili vakcíny adaptované na najnovší variant koronavírusu. Z celkového počtu 15,2 mil. dávky vakcín, dodaných do skladov v SR za obdobie rokov 2020 až 2023, bolo 47 percent použitých na očkovanie. Ministerstvo zlyhalo vo finančnom riadení nákupov, a to v dôsledku nedôsledného vykonávania finančných kontrol, nevykonávania riadenia rizík nadbytku vakcín, nejednotného účtovania o zásobách vakcín a ich pohyboch, neuvádzania úplných a korektných informácií o záväzkoch z nákupov v rámci účtovných závierok.“ NKÚ SR tiež zistil, že pri správe majetku štátu ministerstvo nemalo upravené interné predpisy v oblasti zásob a nakladania s vakcínami, zásoby boli nesprávne účtované a oceňované, boli skresľované údaje v účtovných výkazoch, bola formálne a nesystematicky vykonaná inventarizácia zásob vakcín, nesprávne účtovaná tvorba opravných položiek pri trvalom znížení úžitkovej hodnoty vakcín z dôvodu exspirácie, likvidácia vakcín nebola vykonaná v súlade so zákonom o majetku štátu.
- PREHNANÝ ÚČET
Celkový účet za nákup vakcín aj s likvidáciou exspirovaných dávok predstavuje sumu vyše 340 miliónov eur. Na základe dotazníka, ktorým slovenskí kontrolóri oslovili národné kontrolné úrady členských štátov Únie, preukázal, že krajiny zapojené do prieskumu mali v drvivej väčšine zazmluvnených oveľa viac dávok, než bola ich reálna potreba. Podľa predsedu Ľubomíra Andrassyho ide o ukážkový prípad nehospodárneho nakladania s verejnými prostriedkami a o názorný príklad plytvania financiami.
Matej MINDÁR – Foto: internet
Autor je asistent poslanca NR SR.