Veľké obchodné reťazce hľadajú spôsoby, ako ďalej klamať kupujúcich

thumbnail

Kontroly sú časté a rovnako aj nedostatky

„Kontroly sú masívne a časté a rovnako časté sú aj nedostatky. A bohužiaľ to percento nedostatkov má stúpajúcu tendenciu,“ bez okolkov tvrdí minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek. Obchodné reťazce teda kontroly vážne neberú. Naopak, ich lobisti čoraz viac ovplyvňujú zákonodarcov, aby zmäkčili sankcie za nekvalitu.

Obyvatelia Slovenska za to, že vo veľkých obchodoch nakupujú ako druhotriedni občania tovar tretej triedy, vinia Brusel. Na otázku, či majú na to dôvod, sme odpoveď zo zastúpenia EÚ v Bratislave nedostali. A tak môžeme vychádzať iba z mediálneho vyjadrenia hovorcu zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andreja Králika, ktoré je staršieho dáta: „Výrobcovia sa môžu prispôsobovať stravovacím, chuťovým návykom, ale aj objemu peňaženiek spotrebiteľov jednotlivých krajín EÚ a tomuto môžu prispôsobovať aj zloženie a obsah potravín.“ Inak povedané, pre chudobných v Európe môže byť určený aj odpad.

HROZIVÉ ČÍSLA

„Výsledky kontrol jednoznačne poukazujú na to, že asi sprísnime podmienky predaja,“ konštatoval Ľubomír Jahnátek. A má na to dôvod. Za tri mesiace bolo vykonaných takmer pätnásťtisíc kontrol. Takmer dvetisíc kontrol poukázalo na jeden alebo viac nedostatkov. Ak nakupujete po pracovnom čase, potom máte istotu jedna k jednej, že nakúpite nekvalitný tovar. Dokonca v percentuálnom vyjadrení ide o päťdesiatdvapercentnú šancu. Kontroly potravinárov z ich „kobry“ boli ešte smutnejšie. Pri štyridsiatich piatich kontrolách museli inšpektori spísať štyridsaťpäť záznamov o porušení pravidiel predaja. Minister Jahnátek sa pýta potravinovej a veterinárnej správy, ako je možné, že ministerská kobra má stopercentnú účinnosť a regionálne potravinové veterinárne správy oveľa nižšiu. Malá rada pre kupujúcich – čím väčšia predajňa, teda hyper či supermarkety, tým vyššia šanca, že nakúpia nekvalitný tovar. V tradičných malých obchodoch je kontrolami zistené percento nekvality oveľa nižšie. Konkrétne ‒ „iba“ tridsaťdva percent.

HITPARÁDA NEKVALITY

Takto nazýva ministerstvo pôdohospodárstva štatistiku tých obchodov, ktoré nekvalitou klamú zákazníkov najviac. „Nárast nekvality zaznamenala najväčšia obchodná sieť predajní TESCO a spoločnosť NITRAZDROJ,“ verejne vinníkov menoval minister pôdohospodárstva za prítomnosti zástupcov mnohých redakcií. Ľubomír Jahnátek je – citujeme ‒ „znepokojený“ aj úrovňou nekvality v predajniach COOP-Jednota. Medzi príklady razantného zlepšenia kvality zaradil predstaviteľ rezortu pôdohospodárstva siete SINTRA a METRO.

VETERINÁRI VARUJÚ

Za najrizikovejšiu „potravinu“ z hľadiska kvality a bezpečnosti považujú odborníci Štátnej potravinovej a veterinárnej správy – víno. Až tridsaťšesť percent laboratórnych analýz vykázalo pri rozboroch predajného vína nedostatky. Nie je to však vizitka slovenských vín, ktoré zbierajú významné ocenenia aj v zahraničí. Ide totiž o dovozové produkty lacných zámorských producentov.

Druhou najnekvalitnejšou komoditou sú olejniny. Treba si dať pozor aj na vajcia a výrobky z vajec. Bez zaujímavosti nie je ani skutočnosť, že obyčajná pitná balená voda je až z jednej pätiny, teda takmer v dvadsiatich percentách v predajniach nevyhovujúca. Naopak, potravinári upokojujú, že salašnícke výrobky, ktoré sú v súčasnosti na trhu, sú v plnej miere kvalitné a bez nedostatkov. A už len na doplnenie – z takmer päťstotisíc ton skontrolovanej zeleniny a ovocia v predajniach nevyhovelo až sedemdesiatjedentisíc ton. Ak ide o kvalitu, potom každé tretie ovocie alebo kus zeleniny, ktorý si prinesieme z obchodov domov, by sme nemali konzumovať. A mimoriadnu pozornosť musia venovať rodičia najmä tomu, čo v dobrom úmysle ponúkajú malým deťom.

Ivan Brožík ‒ Foto:

 



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.