Voda je už pomaly drahšia ako mlieko

thumbnail

Mliečna kríza na Slovensku má už znaky katastrofy. Na Slovensku už nie je vzácnosť na pultoch predajní nájsť polotučné mlieko, ktoré má cenu nižšiu ako tridsať centov. Európska únia sa prerátala. Hospodárske sankcie voči Rusku ekonomicky ničia najmä jej slabšie články, nové členské krajiny. Alebo – žeby to bol zámer nariadeného embarga? Smutným faktom naďalej zostáva, že v prostredí  „voľného trhu“ je ten náš zaplavený nadprodukciou mlieka a mliečnych výrobkov z cudziny, aj z oveľa lepšie dotovaného zahraničia. Málokto asi vie, že aj ten produkt, čo sa tvári ako mlieko zo Slovenska (označené napríklad názvom nášho pohoria), je mlieko od susedov z Českej republiky.

■ ZNIČUJÚCI ÚSTUP

mlieko-štvorecKedysi sme na Slovensku chovali vyše šesťstotisíc dojníc, dnes ich zostala iba štvrtina. No a vinou súčasných cien mlieka sa obáva likvidácie ďalších tridsať percent farmárov. Nejde však len o hovädzí dobytok. Prácu v sektore mliečneho hospodárstva môžu stratiť ďalšie tisícky ľudí. A to už bude aj sociálny výbuch. Celoeurópska produkcia mlieka a mliečnych výrobkov sa po zrušení kvót zvýšila v prvom štvrťroku 2016 až o 7,4 percenta, čo spôsobilo medziročný pokles ceny surového kravského mlieka až o dvanásť percent. Ak sa situácia nezmení, hrozí zánik až tretiny slovenských producentov. Na každý liter mlieka, vyrobeného na Slovensku, potrebujú farmári dotáciu päť centov. Inak produkujú straty. Iste, štyridsať miliónov eur za takúto záchrannú operáciu sa môže zdať priveľa, stačí si však uvedomiť, na aké nezmysly sme sa v minulosti už zložili a v oveľa vyšších sumách.

■ REZORTNÉ OPATRENIA

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR spúšťa „v hodine dvanástej a niečo“ spotrebiteľskú kampaň zameranú na podporu spotreby mlieka a mliečnych výrobkov. Ide o jedno z opatrení proti kríze v mliečnom sektore. „Mlieko je takmer dokonalá potravina. Je v ňom množstvo bielkovín, tukov, minerálov či enzýmov,“ tvrdí ministerka Gabriela Matečná. „Naším cieľom je podporiť prvovýrobcov a spracovateľov mlieka a mliečnych výrobkov. Zabezpečujeme tým tiež zamestnanosť v regiónoch.“

Na ministerstve pôdohospodárstva vznikla krízová pracovná skupina, ktorá pripravuje celý rad finančných i nefinančných opatrení na zlepšenie situácie na trhu s mliekom. Jedným z nich je  spotrebiteľská kampaň na zvýšenie povedomia o mlieku a mliečnych výrobkoch a na podporu ich predaja. Práve mliekari majú najväčšie zastúpenie, až 287 z celkových 1 099 produktov označených Značkou kvality SK. Je to však diskutabilná značka, lebo ako sa ukázalo, aj pod ňou sú často skryté v podstate zahraničné výrobky.

■ MLIEČNA KAMPAŇ

Financovanie presvedčovania verejnosti  je zabezpečené z rozpočtovej kapitoly ministerstva na podporu Značky kvality SK. Cieľovou skupinou sú najmä mamičky a mladé rodiny s deťmi. Kampaň bude prebiehať interaktívnou formou. Kampaň na podporu mlieka bude dlhodobejšia. Ministerstvo ju spúšťa po dohode s výrobcami a so spracovateľmi, ktorí sú pripravení podieľať sa na nej. Bude informovať spotrebiteľov o výhodách konzumácie mlieka a mliečnych výrobkov z pohľadu zdravia, ale aj podpory lokálnej ekonomiky a producentov.

Ivan BROŽÍK – Foto: archív



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.