Výpredaje sprevádzajú podvodné praktiky

thumbnail

Zľavy – podfuk na zákazníkov, reálnych bolo veľmi málo. Mnohí občania využívajú fašiangové obdobie aj na výjazdy za nákupmi. Samozrejme obchodníci nenechávajú nič na náhodu ‒ z každého výkladu kričia obrovské symboly zliav. Väčšinou sú však len naoko. Môžu teda obchodníci pri takejto taktike podceňovania spotrebiteľa očakávať zvýšené alebo dokonca rekordné tržby?

Od výpredajov sa očakáva jednoznačne výhodný nákup. Prieskumy medzi spotrebiteľmi naznačujú, že sa na ne spoliehajú. Na Slovensku však máme atmosféru, ktorá chuť na nakupovanie veľmi nepodnecuje a obchodníkov poriadne znervózňuje.  Zaplavujú nás síce lacné plagáty s ponukou zľavnených cien, ale pri podrobnejšom prieskume zistíme, že ide o nehodnotný, poškodený alebo nesortimentný tovar. Rozmaznaný, podnikateľský sloj sa nemieni vzdať svojho nadštandardného životného štýlu.

POCTIVOSŤ SA NENOSÍ

Viacero analýz prieskumu trhu ukázalo, že pred sviatkami predajcovia predražia bežný sortiment a v období zliav sa potom jeho cena stlačí na hodnotu zodpovedajúcu ako-tak pôvodnej či reálnej cene. Príkladom je vlaňajšie koncoročné navršovanie cien v obchodnej sieti s červeno-modrým názvom. Syry v nej zdraželi o štyridsaťsedem percent, mlieko o dvadsať centov za liter, chlieb o dvadsaťsedem centov za jednotku, jogurty dokonca o päťdesiat percent! Nadcenili teda tovar, ktorý sa kupuje každodenne a v predstihu šesťdesiat dní, keď sú Vianoce ešte hlboko za horizontom posledných letných dovoleniek, keď je spotrebiteľ náchylný tolerovať odchýlky. Potom je samozrejme z čoho „zlacňovať“. Uvedený reťazec je vo vážnych ekonomických problémoch a zatvára šesťdesiat predajných centier v zahraničí a prepúšťa stovky zamestnancov. Poctivým prístupom ku klientovi by sa to nestalo.

■ KLAMLIVÉ FINTY

obchod potravinyAk cena nejakého produktu opakovane klesá, môžeme za tým vidieť predošlé jednorazové predraženie predajcom. V posezónnom období potom jeho cenu v rámci zliav postupne stlačia na východiskovú hodnotu. Deklarovanie predsedu Zväzu obchodu SR, že ide o výnimočné prípady, je ďaleko od pravdy. Z uvedených praktík trčí obchodná taktika odľahčiť spotrebiteľa o jeho úspory, kde sa len dá. Tiež argument, že každý deň sa vykonávajú precenenia stoviek položiek,  a tak pri jednorazovej zľave môže sa stať omyl a v konečnom dôsledku neúmyselné zvýšenie ceny, neobstojí. Siete obchodov majú sofistikované cenové programy, systém ktorých akúkoľvek kalkuláciu na neprospech reťazca zablokuje.

OBCHOD NERISKUJE

Už sme povedali, že povianočné zľavy zákazníci očakávajú. Obchod k nim pristupuje, aby si uvoľnil skladové kapacity alebo pri technickom tovare so zreteľom na jeho morálne zastarávanie. Aj v týchto prípadoch však obchod nič neriskuje. Tovar je podľa obchodných podmienok objednaný na opciu a riziko ležiakov alebo inak nepredajného sortimentu znáša výrobca, resp. dovozca.

Vidina zliav vedie dokonca spotrebiteľov k tomu, že plánované nákupy, na ktoré sú aj tak rozhodnutí a majú na ne odložené úspory, odkladajú. Občania Slovenskej republiky majú stále nasporených neuveriteľných 25,2 miliardy eura v hotovosti!

Záverečný prieskum zhodnotil, že zákazníci by si nemali byť takí istí výhodnosťou pri nákupe elektroniky v období zliav. Dokonca cenová hladina zostala pevne daná aj pri akciovom tovare, ktorý láka zákazníka formou letákov a ďalších ponúk. Obľúbenou obchodnou praktikou je vopred poskytnutá zľava na chyby,  ktoré môžu v budúcnosti ešte len vzniknúť. Je to evidentné obchádzanie zákona a zodpovednosti predajcu pri dodržiavaní regúl o reklamáciách. Všetky podobné prípady sú len klamlivými obchodnými praktikami a sú v rozpore so zákonom. Januárové „výpredaje“ sa v skutočnosti prejavili zase len ako podfuk na zákazníkoch, reálne ich bolo žalostne málo. Kolísali len v rozmedzí od dvoch do piatich percent.

Tibor B. HAČKO ‒ Foto: se,archív



Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.