Začal sa nový školský rok

thumbnail

3 otázky pre: PhDr. Jána Papugu, PhD., riaditeľa ZŠ s MŠ na Riazanskej 75 v Bratislave

  • Ako by sa cieľ z vládneho programu ‒ vedomostná spoločnosť ‒ mohol a mal prejaviť napríklad vo sfére základného školstva?

Tým, čo už odborná verejnosť a skúsení učitelia roky požadujú a vládnuci roky ignorujú: debyrokratizovať systém, posilniť financovanie a vybavenie škôl, uvoľniť osnovy a prispôsobiť ich požiadavkám spoločnosti, pomáhať školám, nie im klásť samé prekážky. A počúvať učiteľov, nie kadejaké analytické spoločnosti alebo odborníkov, čo ovládajú iba teóriu. Rozvíjaniu vedomostnej školy bráni kontext a stav slovenského školstva zapríčinený mocou bez ohľadu na politickú príslušnosť. Dozaista je dôvodom aj nízka flexibilita školského systému. Vedomostná spoločnosť tak zostáva iba v rukách tých niekoľkých nadšených učiteľov, ktorí sa neboria so žiakmi, ale práve so zle fungujúcim školstvom.

  •  Na prahu nového školského roka ‒ s čím najviac aktuálne zápasia školy, ich vedenie a pedagogický zbor?

Na Slovensku je najväčší problém s financiami. Niežeby neboli, ale nepristupuje sa k nim z hľadiska riadiacich inštitúcií hospodárne a cielene. Problémom je aj to, že financovanie škôl je neprehľadné a obsahuje množstvo medzičlánkov, kde sa tie peniaze jednoducho strácajú. Zápasí sa aj s nedostatkom žiakov, resp. s tým, že sa dosiaľ neurobila dôsledná racionalizácia školstva. A v neposlednom rade nemajú riaditelia finančné možnosti na motiváciu, oslovenie a odmenenie kvalitných (aktívnych) učiteľov.

  •  Podľa Komenského je dieťa predmet, ale aj vzor pravej obnovy. Ako takýto výrok vníma pedagóg a zároveň riaditeľ základnej školy?

S Komenským sa málokedy dá nesúhlasiť. No obnova v zmysle jeho výroku sa nekoná. Učitelia namiesto toho, aby viedli mladú generáciu v ústrety životu 21. storočia, musia plniť preplnené a často tematicky nevyhovujúce osnovy, nemajú čas na kompetencie, ktoré súčasný človek potrebuje, neustále sa naháňajú a venujú viac administratívnej práci na úkor vyučovania. Ak sa aj nájdu školy, ktorým sa podarí implikovať do vyučovania nasledovaniahodný vzor, je to veľmi málo na premenu spoločnosti. Tu by som videl priestor na centrálne požiadavky na školy, ale vybrané racionálne, systémovo a najmä pod garanciou učiteľov regionálneho školstva.

Zhováral sa Ivan BROŽÍK - Foto - ZŠ Sebechleby - archív SNN