Pri testovaní školskej spôsobilosti sa porušujú práva dieťaťa

Tlačová konferencia verejnej ochrankyne práv (VOP) Jany Dubovcovej na tému - Vplyv praxe testovania školskej spôsobilosti na základné práva dieťaťa z nepodnetného prostredia. Foto: TASR/Michal Svítok

Bratislava 20. augusta (TASR) – Verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová je presvedčená, že súčasná prax v testovaní školskej spôsobilosti je diskriminačná. Tvrdí, že diagnostika nezohľadňuje špecifiká detí zo sociálne znevýhodneného či nepodnetného prostredia. Platí to najmä o deťoch z rómskej komunity. Ombudsmanka to uviedla na základe výsledkov prieskumu, ktorý sa zaoberal súčasnou praxou v diagnostikovaní školskej spôsobilosti.

Prieskum realizovala skupina Kancelárie verejnej ochrankyne práv od 14. mája do 3. júna 2014. Oslovených bolo 11 základných a 11 špeciálnych škôl z celého Slovenska i 21 Centier pedagogicko-psychologickej prevencie a poradenstva(CPPPaP).

Dubovcová na dnešnej konferencii uviedla, že prieskum preukázal fakt, že CPPPaP pri overovaní školskej spôsobilosti používajú pre všetky kategórie detí rovnaké testy. "Používanie rovnakej skupiny testov znamená nerešpektovanie špecifík určitej skupiny detí, najmä detí z marginalizovaných rómskych komunít, z toto dôvodu sú porušované práva na vzdelávania detí," uviedla Dubovcová. Výsledkom je zaraďovanie týchto detí do špeciálnych škôl. "Toto zaradenie nemenne predurčuje osud žiaka a obsah vzdelania, ktoré môže získať," pripomenula Dubovcová.

Upozornila, že používanie rovnakých testov pre všetky skupiny detí, teda rovnaké zaobchádzanie so všetkými skupinami detí môže znamenať diskrimináciu. "Porušením práva je aj to ak sa nezohľadňujú špecifiká danej skupiny osôb," uviedla Dubovcová.

Psychologička Oľga Bindasová ako gestorka projektu prieskumu uviedla, že pracoviská CPPPaP nepoužívajú najmodernejšie diagnostické prístupy, podľa existujúcich usmernení Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR a tak nechtiac napomáhajú k diskriminácii detí. Diagnostika podľa jej slov napríklad nezohľadňuje praktickú inteligenciu detí. "Je čas na zmenu pri diagnostikovaní detí, nesmie sa diagnostikovať len intelekt," uviedla Bindasová.

Verejná ochrankyňa práv navrhuje zmeniť súčasný stav použitím viacerých opatrení. "V prvom rade navrhujem zrušiť v špeciálnych školách triedy s ľahkým mentálnym postihnutím, zabezpečiť, aby CPPPaP používali najnovšie diagnostické prístupy pri overovaní školskej spôsobilosti a zaviesť rediagnostikovanie detí zaradených do siete špeciálnych škôl," vymenovala Dubovcová. Ďalším opatrením by malo byť vytvorenie štátneho programu, špeciálne zameraného na trávenie voľného času detí z marginalizovaných komunít a podporu ich rozvoja.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR



1 Komentár

  • n.k.

    a načo su, vobec 'europske' štandardy, ked Amerika ide za tym aby sem 'zišla' so svojimi ?

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.