„... A keď vypočuli tú veľkú reč, pohrúžili sa do modlitby i s inými, čo boli tohože ducha ako aj oni. A tu Boh zjavil filozofovi slovenské písmo a ten hneď zostrojac písmená a zostaviac reč vydal sa na moravskú cestu.“
Úryvok zo života svätého Metoda nás jednoznačne informuje o výnimočnej skutočnosti – svätý Konštantín Filozof priniesol našim predkom ako najvzácnejší Boží dar písmo, ktoré mu zjavil Boh. Hlaholské písmo má zvláštny ikonografický ráz a okrem estetického faktoru ukrýva v sebe symboliku a určitý nádych tajomna. Podľa odborníkov je hlaholika utvorená z troch základných tvarov sprítomňujúcich tri symboly kresťanstva – kríž, kruh a trojuholník. Štúdium tohto vzácneho daru nám odokrýva posolstvo Božieho slova akoby zašifrované v písme našich vierozvestcov. Hlaholika je jednoducho posvätným dedičstvom Slovákov, i keď často nedoceneným a nepoznaným. Pre starých Slovákov ju vytvoril svätý Cyril v roku 863 a po preložení liturgických kníh založil spolu s bratom – svätým Metodom, na území Slovenov (Devín) prvú hlaholskú školu (r. 864 – 885) na vzdelávanie kňazov i vzdelancov. Po násilnom zatvorení staroslovenskej školy hlaholika postupne vymizla a žiakov sv. Cyrila a Metoda vyhnali. Aj napriek tomu sa stala základom nielen slovenského, ale aj slovanského písomníctva. V Preslave, sídle bulharského cára, vznikla druhá verzia slovanského písma – cyrilika. Smutnou skutočnosťou je fakt, že vieme o našom posvätnom písme naozaj veľmi málo. Našťastie na Slovensku existuje Hlaholská akadémia, kde sa záujemcovia pútavou a nenásilnou formou dozvedia skutočnosti, o ktorých mnohí doteraz ani len netušili. Zaujímavé prednášky a semináre sú vedené pod taktovkou nadšených odborníkov (Mgr. Elena Šubjaková), ktorí naučia nielen používať túto „kresťanskú ikonografickú abecedu“ slovom i písmom, aby ste si povedzme mohli pokojne „počítať“ napríklad v Kyjevských listoch, ale predovšetkým vzbudia väčší záujem o skutočné kresťanské a slovanské hodnoty. Krásu a originalitu nášho prvého písma ocenili i moji žiaci druhého ročníka na základnej škole. Po oboznámení sa s jednotlivými písmenkami a krátkou históriou hlaholiky dokázali si podľa abecedného kľúča napísať svoje meno i rozlúštiť „tajomné slovo“ napísané spolužiakom. Aj takouto formou sa môžeme snažiť vytvoriť už u tých najmenších pozitívny vzťah k vlastnej histórii, jazyku i vlasti.
Text a foto: Miroslav DEGLOVIČ
Autor je učiteľ na Základnej škole P. Marcelyho v Bratislave.