Skip to content

Dnešný dátum:

sobota, 22 februára, 2025
Menu

Storočnica významnej umeleckej osobnosti

18 novembra, 2019
Menej ako minúta čítania minút čítania

Orest DUBAY sa trvalo zapísal do slovenského moderného výtvarného umenia. Autor viacerých významných grafických cyklov určujúcich vývin modernej slovenskej grafiky ‒ In memoriam Tokajík (linoleorez, 1949), Sputnik (linoleoryt 1957), Pieseň života (linoleoryt 1958), Čierne na bielom (drevorez 1958 ‒ 1959), Ľudia (linoleoryt 1959 ‒ 1960), Žiť (linoleoryt, linoleorez 1960 ‒ 1966), Etudy, Červená zástava, Nie!, Všedný deň… To sú iba zlomky z rozsiahleho diela tohto výtvarného umelca, ktorý už v roku 1977 získal titul národný umelec. Orest DUBAY sa narodil 15. augusta 2019 vo Veľkej Poľane. Pri príležitosti nedožitej storočnice (spolu s ďalšími umelcami) usporiadali v Slovenskom inštitúte v Prahe a v Dvorane Ministerstva kultúry SR v Bratislave výstavy ako poctu ‒ Povstaniu a trom umelcom (Dubay ‒ Hložník ‒ Snopek). Svoje výtvarné dielo daroval niekdajšiemu Vlastivednému múzeu v Humennom a Humenčania mu na deň stého výročia narodenia otvárali rozsiahly výstavný celok, kde uviedli aj publikáciu venovanú umelcovi. Napokon 22. augusta slávnostne otvárali spomienkovú výstavu aj v Múzeu Ľudovíta Štúra v Modre. Príhovor na tomto podujatí mu venoval predseda Výtvarného odboru MS PhDr. Ladislav Skrak.  Národný umelec, prof., akad. maliar ‒ maliar a grafik OrestDubay ‒ významne pôsobí v našom povedomí ako jedna z najznámejších osobností vývinu moderného slovenského výtvarného umenia. Do výtvarného života vstupoval v závere štyridsiatych rokov ako absolvent  vysokoškolských štúdií na Oddelení kreslenia a maľovania SVŠT v Bratislave. Výtvarne dozrieval pod vedením pedagógov prof. J. Mudrocha, M. Benku a M. Schurmanna (1939 ‒ 1943). V prvých rokoch po oslobodení aktívne  pôsobil  vo  výtvarných  spolkoch,  najmä  v Skupine  29.  augusta,  ktorá rozvíjala dobový odkaz a ideály SNP, a v spolku grafikov Hollar.

PEDAGOGICKÝ VKLAD

Orest Dubay si umelecké meno získal takmer už svojimi autorskými prvotinami, civilnými motívmi a lyrizmom voľnej grafickej tvorby, ale aj expresívnym a desivým vyjadrením vojnovej drámy a tokajíckej tragédie. Na prelome štyridsiatych a päťdesiatych rokov
si získal svoje rešpektované postavenie ako pedagóg na Katedre výtvarnej výchovy Pedagogickej fakulty UK (1948) a od ustanovenia Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave v roku 1949 na škole, ktorá vychovala viacero pozoruhodných výtvarníkov pre celoeurópsku výtvarnú scénu. Platí to  v značnej miere o grafikoch. V rokoch 1968 ‒ 1971, v zložitom období národných dejín, pôsobil vo funkcii rektora Vysokej školy výtvarných umení.

Meno a tvorba Oresta Dubaya sa spájajú s iniciatívami a hodnotami tvorby, ktoré sa inšpirovali civilizmom života prostého človeka. Dielo tohoto umelca vzišlo vo výraznej miere z bratislavských reálií a podnetov, z historizujúcich zdrojov a ideálov odboja, z charakteristickej dubayovskej monumentality kompozícií rúk a symboliky slnka, z nostalgie, vitality a pocitovosti života  a hodnôt ľudského rodu. Vyjadril étos postvojnovej rodiacej sa demokracie života ‒ spolu s typickými motívmi stromov a atribútmi citovosti, občianskeho civilizmu a moderného veku.

HUMÁNNE POSOLSTVO

Posolstvo tvorby Oresta Dubaya znamenalo kategorickosť humánnych, prostých ľudských hodnôt. Známe sú však aj ďalšie dimenzie dubayovského diela ‒ zakladateľské iniciatívy v ilustrátorskej tvorbe venovanej inšpirácii a témam boja proti fašizmu, ako aj dejové, historizujúce a žánrové grafické cykly. Pripomeňme ten úchvatný, čierno-biely syntetizujúci, mnohokrát konštruktivistický grafický a motivický výraz, ktorý si získal svoj ohlas v čase vzniku pop-artu a op-artu. Išlo o vynikajúce a plodné tvorivé kontakty a uznávanú autorskú a občiansky pokrokovú pozíciu a postoje umelca, ktorého v pomeroch modernej európskej grafiky rešpektovali ako súpútnika V. Vasarelyho. Tvorba O. Dubaya znamená neskôr aj netradičný prielom a výtvarné kvality pri uplatňovaní výtvarného umenia v architektúre.

Diela O. Dubaya sú početne zastúpené v zbierkach slovenských a českých galérií a múzeí
a v súkromných zbierkach doma a v zahraničí (Francúzsko, Nemecko, Taliansko, USA, Kanada, Rusko atď.). Diela, ktoré tvoria súčasť architektúry, sú osadené na bratislavskom Hrade, v Spišskej Novej Vsi, v Poprade, Prešove, atď.  Dubayova maliarska tvorba vo svojom závere spočíva v štylizovanej a snovej poetizovanej kráse voľnej a komponovanej krajiny, stavia však i na kolorizme prírodného zážitku a zaujatia, na inšpirácii prírodného živlu, na jednotlivých obdobiach roka a vegetačnom oblúku premien, na podnetoch flóry, kvitnúcich kvetov, atď. Tvorili iskrivý a svieži nový horizont tvorby v prvých rokoch tretieho tisícročia.

MODRANSKÝ ZÁPIS

V tomto období išlo už o vzácneho občana slávneho mesta Modry. Povedľa dávnych a nedávnych umeleckých osobností spolutvoril hodnotnú súčasť kultúrneho života tohto mesta. Od roka 1979 koncipoval a realizoval svoje projekty a od roka 1982 tu trvalo žil a pôsobil v čase leta. Tu sa naplnil maliarsky a grafický výraz a posolstvo dubayovského diela. Mesto Modra môže takto v čase nedožitého stého výročia narodenia umelca spoznávať a oceniť tie dimenzie tvorby a odkazu tvorby majstra O. Dubaya, ktoré vznikali v čase plodného modranského pobytu a završovania tvorivých úsilí. V roku 1977 mu udelili čestný titul národný umelec. Ide o nesporne platný titul a, samozrejme, aj o ocenenie života a diela. V roku 1972  stal sa čestným členom Accademie internazionale Tomasso Campanella v Ríme, kde  za  svoju  tvorbu  získal diplom  so  zlatou  medailou.  V  roku  1977  mu  udelili  čestné  uznanie  na  IBA  v Lipsku.

Od vzniku Klubu výtvarných umelcov a teoretikov v roku 2000 pôsobil aj ako čestný predseda tohto výtvarného spolku združujúceho popredné výtvarné osobnosti Slovenska.

  Ladislav SKRAK, predseda Výtvarného odboru MS ‒ Foto: archív autora