Skip to content

Dnešný dátum:

nedeľa, 2 marca, 2025
Menu

Niet záruk pokoja ani mieru

14 mája, 2014
Menej ako minúta čítania minút čítania

KOMENTÁR
Niet záruk pokoja ani mieru
Dušan D. KERNÝ

KernýPrudko valiace sa udalosti zmenili Ukrajinu a medzinárodné vzťahy. A dotýkajú sa nás všetkých. Zmena sa týka aj podmienok, v ktorých pôsobí terajšia a budúca slovenská politika a ekonomika, pôsobenia Slovenska v spojeneckých záväzkoch NATO, EÚ a eurozóny. Ani na Slovensku, ani v Európskej únii niet jedného jednotiaceho názoru. Rastie teda zodpovednosť nielen politiky, ale najmä žurnalistiky. Médiá by nemali byť iba výlučným sprievodným propagandistickým orchestrom politických, ekonomických a vojenských rozhodnutí európskych a transatlantických zoskupení.

Po prvý raz, odkedy je Slovensko členom Aliancie a Únie, cítiť rozpor medzi globálnymi záujmami NATO a USA a potrebami riešiť európske problémy v priestore medzi Ruskom a Európskou úniou. Nie je jasné, ako to urobiť bezbolestne. Je zrejmé, že zosilnené sankcie voči Ruskej federácii by viac poškodili Európu než USA, a to nielen hospodársky, ale aj geostrategicky.. Pre médiá je podstatné, aby ukrajinskú krízu využili na zmenu, ktorá je pri takomto prerastaní domácej, zahraničnej, vojenskej, bezpečnostnej politiky nevyhnutná, a využili vysoký záujem verejnosti o pravdivé zobrazenie skutočnosti a o takú slovenčinu, ktorá udalosti pomenúva. Máločo priťahuje záujem tak ako práve rozporuplný či tendenčný prístup k vývoju na Ukrajine.

Keď sa ukrajinská kríza začala, nemali sme nijaké prepočty, aké ekonomické, hospodárske následky to bude mať pre Slovensko, pretože analýzy konkrétneho ekonomického dosahu na Slovensko sa nerobili v rámci prístupových rokovaní EÚ s Ukrajinou, začali sa robiť, až keď USA a v závese EÚ bezvýhradne a všestranne začali podporovať dočasnú ukrajinskú vládu. Stav ekonomiky Ukrajiny hovorí, že to Európska únia bezbolestne neutiahne. Racionálny postup by bol urobiť to spoločne s Medzinárodným menovým fondom, USA, EÚ a Ruskou federáciou. Východiskom by bolo mať všeobecne prijateľnú vládu v Kyjeve. Vojensko-bezpečnostné riešenie NATO a bezpečnostno-ekonomický postup EÚ, vychádzajúci z rovnakého prístupu a postupu spojencov voči Ukrajine a Rusku, sa teraz rodí uprostred ukrajinskej krízy a má sa stať základom pre vzťahy s nimi najbližšie desaťročie či desaťročia.

Politika nemôže cúvnuť ani z našich spojeneckých záväzkov v Aliancii, ale ani z úniových potrieb – pre malé štáty je to veľký problém, ale aj umenie preklenúť to. Únia tvrdila, že spoločná zahraničná politika, rokovania s Ukrajinou a politika voči Rusku nie je „nijakou geopolitickou hrou o zóny vplyvu“. Nepresvedčili sme o tom ani Putinovu Moskvu, ale ani Obamov Washington. Ukrajina požíva už za dočasnej vlády bezprecedentnú, každodennú podporu vedenia USA a v závese EÚ od 21. februára, keď sa dostala pri porušení ukrajinskej ústavy k moci. Dnes nekontroluje celé územie, lebo podľa dočasného prezidenta problém je v tom, že odporcov kyjevskej vlády „podporujú občania regiónov“. Nech bude vývoj akýkoľvek, budeme mať do činenia s ekonomickými problémami ukrajinského štátu takých rozmerov, že ťažko očakávať podmienky pre politickú stabilitu. Celé roky sme nepochopili, čo sa vlastne deje na Ukrajine, neodhadli sme, čo sa deje v Ruskej federácii, ale najmä a predovšetkým sme sa ani nezaoberali, čo sa deje v USA. Vojna v Iraku nás nepoučila rozlišovať medzi politikou Bieleho domu či ministerstva zahraničných vecí, medzi záujmami Pentagónu a vojensko-priemyselného komplexu, hoci máme na to bezbariérové možnosti. Dnes beží už štvrté volebné obdobie, teda už druhé desaťročie, čo je v Bielom dome prezident USA riešiaci krízové a vojnové situácie, v ktorých kľúčovú úlohu majú práve USA.

Podporte Slovenské národné noviny!

Ďakujeme za každú Vašu podporu, ktorá pomôže v činnosti našej redakcie.

Please enter a valid amount.
Ďakujeme za vašu podporu.
Vašu platbu nebolo možné spracovať.

Redakcia odporúča

SLOVENSKO

Inzercia