Bratislava 27. augusta (TASR) - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už má k dispozícii štúdiu, ktorá posudzuje varianty výstavby kľúčovej časti diaľnice D1 pri Martine. Konkrétne ide o 13,6-kilometrový úsek medzi Turanmi a Hubovou.
Porovnávaciu štúdiu diaľničiari poslali ministerstvu životného prostredia, ktoré ju zverejnilo na enviroportáli. "Všetky dotknuté subjekty majú možnosť vyjadriť sa prostredníctvom pripomienok," priblížil hovorca NDS Michal Fúrik.
Tento krok je podľa jeho slov v súlade s národnou a európskou legislatívou a naplňuje požiadavku Európskej komisie pri príprave tohto projektu.
Doteraz totiž nepadol konečný verdikt o tom, ktorá trasa cesty sa postaví. Posudzuje sa takzvaný povrchový variant a variant s tunelom Korbeľka. Pôvodne bol na tento úsek diaľnice zvolený povrchový variant s tunelmi Rojkov a Havran.
Mimovládne organizácie však spochybnili posúdenie vplyvu stavby na územia Natura 2000. Európska komisia preto v roku 2010 neodobrila financovanie výstavby tejto časti diaľnice cez takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) Európskou investičnou bankou, ktoré plánovala prvá vláda Roberta Fica (Smer-SD).
Súhlas EK dostala diaľnica až koncom roka 2012. Brusel prijal opatrenia Slovenska, ktoré mali zmierniť dopady diaľnice na životné prostredie. Niektorí ochranári však s touto trasou aj napriek tomu nesúhlasili. Navrhovali variant, ktorý je podľa nich miernejší k životnému prostrediu, a to trasa s tunelom Korbeľka.
Na jar 2013 sa však na trase budúcej diaľnice pri obci Šútovo zosunula pôda. Tým sa opäť začalo posudzovať trasovanie. Ak by sa rozhodlo o jeho zmene, začiatok výstavby cesty by sa mohol posunúť aj o niekoľko rokov. Momentálne má NDS naplánovaný začiatok prác na jej budovaní na rok 2016 a dokončenie odhaduje na rok 2019.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR