Skip to content

Dnešný dátum:

utorok, 28 januára, 2025
Menu

Moderná technika je v rukách človeka neraz dobrý sluha, ale zlý pán

16 decembra, 2024
Menej ako minúta čítania minút čítania

V školách návrat k normálnym normám

Slovenské ministerstvo školstva oznámilo, že od 1. januára 2025 začne platiť zmena používania mobilných telefónov na školách. „Cieľom je, aby sa žiaci sústredili na učenie a mali pokojné prostredie,“ vysvetľuje minister školstva Tomáš Drucker. Nepôjde len o mobily, ale aj o ďalšie elektronické zariadenia, ako sú smart hodinky, tablety a podobne, lenže nebude sa to vzťahovať na zariadenia vo vlastníctve alebo v správe školy.

Moderná technika je v rukách človeka neraz dobrý sluha, ale zlý pán. Vladárom nad nami sa technika stáva, ak sa stane pre nás modlou bez ktorej nemôžeme žiť. Mladá generácia trávi s mobilmi v rukách v priemere päť až šesť hodín denne. Je to ešte sluha alebo je to už pán nad našou mysľou?

MOBIL POKUŠITEĽ

Základným znakom je, že sa dieťa nevie od mobilu odrhnúť. Môže napríklad ísť pomáhať v domácnosti,  hrať futbal, uprednostní však zostať doma a pozerať do mobilu. Mobil je pokušiteľ aj v škole, dieťa vie, že má byť pozorné a počúvať učiteľa, napriek tomu pod lavicou pozerá do telefónu. Následne potrebuje dvojnásobný čas, aby sa znovu sústredilo. Viete, že najväčší tvorcovia počítačov či mobilov, ako je Bill Gates, svojim deťom mobil nedávali, lebo vedeli, čo robí s ich mozgom?

■ PRAVIDLÁ PRE ROČNÍKY

Nová regulácia nebude pre všetkých rovnaká, záležať bude na ročníku, ktorý dieťa navštevuje. Žiaci v 1. až 3. ročníku na základných školách budú mať úplný zákaz používania mobilných telefónov počas vyučovania, prestávok a v priestoroch školy. Štvrtáci však napríklad budú môcť používať mobil, ak si to vyžadujú učebné osnovy. Čo sa týka šiestakov, tí budú môcť používať telefóny, ak tak rozhodne učiteľ a bude to vyžadovať vzdelávací program. Ministerstvo školstva pripravilo sériu praktických nástrojov, ktoré pomôžu školám a rodičom pri zavádzaní týchto pravidiel. Zahrňujú usmernenia o regulácii používania telefónov, informačné materiály pre školy aj rodičov a návod na zapracovanie pravidiel do školského poriadku. Minister Drucker tiež apeluje na školy, aby pravidelne komunikovali s rodičmi a žiakmi o výhodách prostredia bez mobilov, rizikách kyberšikany a pozitívnom vplyve regulácie na duševné zdravie a sociálne zručnosti žiakov.

■ RÔZNE PRÍSTUPY

Ministerstvo školstva pripravilo päť rôznych prístupov k regulácii mobilných telefónov, ktoré si školy môžu vybrať podľa svojich potrieb. Medzi najviac odporúčané možnosti patrí, že žiaci odovzdajú mobilné telefóny učiteľovi pred vyučovaním, ktorý ich uloží do uzamykateľného priestoru. Aparáty sa im vrátia až po skončení vyučovania. Iné možnosti zahŕňajú odovzdanie mobilov pri vstupe do školy, uloženie do skríň priamo žiakmi, alebo ponechanie mobilu pri sebe, ale bez jeho používania počas hodín. Najmenej odporúčanou možnosťou je vstup do školy bez mobilného telefónu. „Riaditelia a/alebo širšie vedenie školy zahrnú do školského poriadku také pravidlá, ktoré budú v zmysle školského zákona a usmernenia regulovať používanie mobilných telefónov,“ podotklo ministerstvo.

■ PRAVIDLÁ V PRAXI

  1. ‒ 3. ročník

‒ úplný zákaz používania telefónu

‒ počas vyučovania, prestávok a v priestoroch školy

  1. ‒ 5. ročník

‒ zákaz používať telefón s výnimkou, ak si to vyžaduje vzdelávací program

  1. ‒ 9. ročník

‒ žiaci môžu používať telefóny, ak to dovolí učiteľ a vyžaduje vzdelávací systém

Školy môžu rozhodnúť či žiak:

‒ odovzdá telefón pri vstupe do školy,

‒ odovzdá telefón učiteľovi pred vyučovaním, ten ho uloží do uzamknutého priestoru,

‒ si zamkne telefón do skrinky,

‒ si nechá telefón pri sebe, ale vypnutý,

‒ príde do školy bez mobilu.

Krajiny, v ktorých podobný systém funguje:  Holandsko, Francúzsko, Belgicko, Grécko, Taliansko, niektoré regióny v Španielsku, Bosna a Hercegovina, Chorvátsko.

POČÍTAČOVÁ GRAMOTNOSŤ

Nové technológie však k vzdelávaniu patria, musia sa však využívať cielene.  O tom, že sa to dá, hovoria aj medzinárodné výsledky. Slovensko sa po desiatich rokoch opäť zapojilo do medzinárodného testovania počítačovej a informačnej gramotnosti žiakov (ICILS 2023). Slovenskí ôsmaci dosiahli nadpriemerné skóre v porovnaní s ostatnými zúčastnenými krajinami. Zároveň sa však potvrdilo, že na výsledkoch žiakov sa výrazne odráža socioekonomické zázemie – deti z rodín s vyšším vzdelaním, s viac knihami či počítačmi v domácnosti dosiahli lepšie výsledky.  Minister školstva Tomáš Drucker to komentoval: „Slovenskí žiaci v medzinárodnom meraní preukázali lepšiu úroveň digitálnych zručností a informatického myslenia ako priemer zúčastnených krajín. Meranie digitálnych zručností nám však opäť ukázalo, ako veľmi ovplyvňuje výsledky detí ich rodinné zázemie. Ak dieťa vyrastá v domácnosti plnej kníh, s vysokoškolsky vzdelanými rodičmi alebo má doma prístup k počítaču, dosahuje lepšie výsledky.“

NADPRIEMERNÉ ZRUČNOSTI

V roku 2023 sa realizoval tretí cyklus medzinárodnej štúdie ICILS, ktorá je zameraná na zisťovanie žiackej počítačovej a informačnej gramotnosti. Výsledky testovania ukázali, že slovenskí žiaci dosiahli lepšie výsledky ako priemer zúčastnených krajín v oboch hodnotených oblastiach. Napriek tomu, že výsledky sú nadpriemerné, Slovensko má stále čo dobiehať, napríklad v porovnaní so susedným Českom.„Našou úlohou je zabezpečiť, aby každé dieťa, bez ohľadu na to, z akého prostredia pochádza alebo aké má zdravotné či iné znevýhodnenia, malo rovnaké šance uspieť. Preto sa v našom programe zmien sústreďujeme na to, aby kvalitné vzdelanie bolo dostupné pre všetkých a deti mali prístup k digitálnym technológiám,“ zdôraznil Tomáš Drucker. Medzi najdôležitejšie opatrenia patrí zavádzanie nového vzdelávacieho programu do základných škôl, ktorý kladie dôraz na praktické zručnosti, kritické myslenie a digitálnu gramotnosť ‒ všetkých kľúčových zručností potrebných pre úspech v 21. storočí. Podľa  nového vzdelávacieho programu dnes už učí takmer päťsto škôl; od roku 2026 budú po novom vzdelávať všetky základné školy.

Ľubomír PAJTINKA – Foto: internet