AKO BOLO, ČO BOLO
PETER VALO
AKO BUDETE PRACOVAŤ, TAK SA BUDEME MAŤ – stálo na transparente, ktorý niesli Rómovia na prvomájovej oslave. Tento vtip rozosmieval tak za socíku, ako aj dnes. Vlády si rómsky problém prehadzujú ako horúci zemiak. Primátori predávajú podnikateľom za symbolické ceny Rómami „vybývané“ paneláky s podmienkou, že z nich obyvateľov odsunú mimo mesta. Podnikatelia kúpia na okolí za babku staré barabizne a napriek protestom miestnych občanov do nich sťahujú neprispôsobivé rodiny. Rómske osady pribúdajú.
Určujú hranice „morálky“ a vytvárajú etnickú autonómiu, v ktorej neplatia zákony. Podpredseda vlády Robert Kaliňák inicioval vznik pracovného tímu, ktorý chce problém riešiť podľa hesla „najprv povinnosti, potom práva“. Jedným z bodov je, že štát odškodní majiteľov pozemkov, na ktorých stoja nelegálne osady, a pozemky ponúkne ich súčasným užívateľom. Ak si ich neodkúpia, budú ich stavby odstránené. Optimisti si vydýchli: Konečne reforma, ktorá privedie neprispôsobivých Rómov k zodpovednosti. Skeptici tvrdia, že časť Rómov pozemky nevyplatí, ale nebude ich kam presťahovať. Štát príde o peniaze a všetko pôjde po starom. Za druhú časť vyplatia pozemky úžerníci, ktorí ovládajú osady, a z dlžníkov vzniknú slamy novodobých otrokov.
Vo Svätom Petre problém riešili aj bez nových zákonov. Keď Jozef Jobbágy nastúpil do funkcie starostu, mali v dedine cigánsku osadu. Deti v nej rástli bez hygienických návykov. V škole vymeškávali. Starosta si povedal. „Vytvorím im podmienky, ale budem ich kontrolovať.“ Jeho voliči vedeli, že niektorí z Rómov vykradli kostoly, školu a kultúrny dom. Nebolo im jedno, keď Rómov z osady sťahovali do nízkoštandardných sociálnych bytoviek. Kde vziať istotu, že tie neskončia ako košický Luník? Starosta však dal bytovky poistiť. Nájomníci čoskoro zistili, že ak začnú ničiť byty, poisťovňa síce obci škodu uhradí, ale potom ju bude vymáhať od nich. Ak nezaplatia, nasleduje súd a tresty. Vo Svätom Petre sú rómske byty v poriadku. A školská dochádzka? Ak dieťa vymeškalo viac než desať neospravedlnených hodín, škola to nahlásila na obecný úrad. Starosta poslal do rodiny obecného policajta a ten vec prešetril. Ak by bolo tých hodín viac, obec by to hlásila na úrad sociálnych vecí a rodiny. Dávky na dieťa by prešli na obec. Toho sa rómski rodičia báli.
Vo Svätom Petre sa princíp hry zmenil. Nedosiahol to samotný starosta, škola alebo polícia, ale súčinnosť všetkých obyvateľov. Len tak mimochodom, objasnenosť kriminality je tu 100 percent. Páni z Kaliňákovej komisie by mali navštíviť obce, kde rómsky problém riešili, a namieste dolaďovať pravidlá nového pokusu o reformu.