Skip to content

Dnešný dátum:

streda, 5 februára, 2025
Menu

Výberová chronológia niektorých únosov lietadiel vo svete

29 marca, 2016
Menej ako minúta čítania minút čítania
Ilustračné foto Foto: TASR

Atény 29. marca (TASR) – Linkové lietadlo unesené v Egypte s vyše 80 ľuďmi na palube pristálo dnes na medzinárodnom letisku v Larnake na Cypre. Egyptské ministerstvo civilného letectva potvrdilo, že vnútroštátny let číslo 181 spoločnosti EgyptAir, smerujúci z Alexandrie do Káhiry s 81 cestujúcimi na palube, uniesol cestujúci, ktorý tvrdil, že má na sebe opasok s výbušninami.

TASR prináša výberovú chronológiu niektorých únosov lietadiel vo svete.

– Február 1931 – Prvý únos lietadla zaznamenali v juhoamerickom Peru.

– Júl 1948 – Pri prvom ázijskom únose lietadla, kde sa lietadla spoločnosti Cathay Pacific zmocnili štyria čínski únoscovia, zahynulo 25 ľudí. Lietadlo, ktoré smerovalo z Macaa do Hongkongu sa zrútilo do mora.

– August 1960 – Prvý zaznamenaný únos lietadla v Zväze sovietskych socialistických republík (ZSSR), podrobnosti však neboli zverejnené.

– Júl 1968 – Prvý arabsko-izraelský incident a tiež prvý zo série politických únosov predstavoval únos izraelského lietadla v talianskom Ríme. Traja arabskí únoscovia na unesenom lietadle odleteli do Alžírska.

– September 1974 – Muž z dvoma granátmi požadoval, aby pilot lietadla spoločnosti Air Vietnam, letiaceho z Danagu, zmenil kurz na Hanoj. Po tom, čo únosca odpálil granáty, zahynulo všetkých 70 osôb na palube.

– August 1990 – Jedenásť sovietskych trestancov ustúpilo bezpečnostným silám po únose lietadla Aeroflot Tu-154 s 92 pasažiermi a deviatimi členmi posádky.

2. októbra 1990 – Došlo k únosu lietadla čínskej spoločnosti CAAC Boeing-737 so 104 osobami na palube letiaceho z mesta Sia-men do Kantónu. Pri pristávaní na letisku v Kantóne sa lietadlo z neobjasnených príčin zrazilo s ďalšími dvoma strojmi. Pri nehode zahynulo 128 osôb vrátane únoscu, ktorým bol čínsky občan.

14. februára 1991 – Japonský turista Hiromu Kato nafúknutým papierovým vreckom imitujúcim bombu odklonil z trasy Tokio-San Francisco-Chicago lietadlo Boeing-747. Pilotovi nakoniec po 2500 kilometrov dlhého letu došla s únoscom trpezlivosť a rozhodol sa na pôvodnú trasu vrátiť.

– Júl 1999 – Muž uniesol japonské lietadlo s 517 ľuďmi na palube a usmrtil pilota.

– December 1999 – O únos lietadla na trase Praha – Düsseldorf sa neúspešne pokúsil arabsky hovoriaci muž, ktorý sa vyhrážal posádke, že lietadlo vyhodí do vzduchu. Po 70-minútovom lete pristálo lietadlo spoločnosti Lufthansa s 23 pasažiermi bezpečne a načas v západonemeckom Düsseldorfe, kde sa 41-ročný únosca vzdal polícii.

12. septembra 2005 – Telesne postihnutý muž a jeho syn uniesli malé lietadlo s približne 25 osobami na palube, ktoré bolo na ceste z provincie Caquetá do Bogoty. Granáty na palubu preniesli ukryté v invalidnom vozíku, ktorý kvôli svojej veľkosti nemohol prejsť detektorom kovov. Páchatelia Porfirio Ramirez (42) a jeho 23-ročný syn Linsen sa vzdali asi päť hodín po prepustení rukojemníkov.

3. októbra 2006 – Dopravné lietadlo tureckej spoločnosti Turkish Airlines so 107 cestujúcimi a šiestimi členmi posádky na palube uniesli dvaja Turci počas letu z albánskej metropoly Tirana do Istanbulu. Dôvodom ich činu bol protest proti nachádzajúcej návšteve pápeža Benedikta XVI. v Turecku.

9. septembra 2009 – Boeing 737 spoločnosti AeroMexico bol unesený po odlete z letiska neďaleko letoviska Cancún na juhozápade krajiny. Krátka dráma uneseného mexického lietadla sa skončila bez krviprelievania. Únos zorganizoval 44-ročný náboženský fanatik z Bolívie, ktorý tvrdil, že konal na základe božieho zjavenia. Únosca tvrdil, že chcel varovať mexického prezidenta Felipeho Calderóna pred hroziacim zemetrasením.

17. februára 2014 – Lietadlo etiópskej leteckej spoločnosti Ethiopian Airlines uniesol do švajčiarskej Ženevy jeho druhý pilot, ktorý sa následne vzdal policajtom a požiadal o azyl vo Švajčiarsku. Kopilot sa zmocnil lietadla, keď pilot odišiel na toaletu. Muž sa zamkol v kokpite a po pristátí opustil stroj oknom pomocou lana a vzdal sa. Pasažierom ani ďalším členom posádky podľa polície nehrozilo nebezpečenstvo, pretože druhý pilot nebol ozbrojený. O azyl žiadal údajne preto, že sa obával perzekúcie vo svojej krajine.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR